mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Ramadan dan pemulihan jiwa

RAMADAN lebih dikenali sebagai bulan di mana umat Islam diwajibkan berpuasa, iaitu menahan diri daripada makan dan minum pada siang hari dan melakukan perkara yang boleh membatal­kan puasa dan pahalanya. Pada masa sama, mereka digalakkan berbuat baik dan meningkatkan aktiviti dan amalan diri mereka untuk menjadi yang lebih baik lagi.

Puasa bukanlah hanya menahan diri daripada aktiviti makan dan minum atau sebarang perkara dan perbuatan yang merosakkan puasa dan pahalanya, tetapi lebih daripada itu.

Paling penting ialah bagaimana ibadah puasa itu mampu mengawal tingkah laku luaran individu yang berpuasa itu agar terus beristiqamah sehingga mencapai status orang yang berpuasa secara sempurna atau puasa khususil khusus, sebagaimana menurut Imam al Ghazali. Tidak lain tidak bukan, kaitannya dengan aspek spiritual, kerohanian, kejiwaan dan keimanan seseorang individu itu.

Aspek keimanan dan kerohanian atau kejiwaan adalah satu elemen yang amat subjektif sifatnya. Faktor keimanan inilah yang berkait secara langsung dengan amalan puasa yang juga subjektif keadaannya dan sukar dinilai oleh sesiapa melainkan Tuhan Yang Maha Pencipta.

Firman Allah seperti diungkap Rasulullah SAW di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim bermaksud: “Semua amalan anak Adam adalah untuknya, kecua­li puasa, ia untuk-Ku dan Aku yang akan membalasnya.”

PELAJAR lelaki bersama-sama menjalani program tadarus Ramadan pertama di Maahad Tahfiz Al-Quran Dar Al Abrar
di Bentong, Pahang. utusan/MOHD. NAIM AZIZ -

Puasa bukan hanya tertumpu kepada aspek fizikal dan luaran, tetapi juga merangkumi aspek dalaman atau kejiwaan dan kerohanian. Sebab itu Ramadan adalah bulan mendidik jiwa dan iman, khusus sebagai satu bulan rahmat hanya kepada umat Islam, iaitu dengan melalui ibadah puasa.

Individu yang berpuasa berusaha mendidik dan meningkatkan kekuatan dalaman dan kerohanian atau kejiwaaan. Mereka menahan diri daripada godaan hawa nafsu dan keinginan makan serta minum. Mereka menahan diri daripada segala keseronokan fizikal yang merosakkan ibadah puasa. Mereka juga menahan diri daripada segala perbuatan dan pemikiran yang sia-sia. Mereka juga menahan diri daripada sikap bermalas-malasan dan kerehatan tanpa melakukan apa-apa aktiviti yang produktif.

Dalam takrifan puasa yang dituntut, bersabar dan menahan diri perlu diiringi dengan pelbagai amalan dan aktiviti yang boleh mempertingkatkan lagi tahap dan kedudukan mereka secara kerohanian ke satu tahap yang lebih tinggi. Perlu bermujahadah. Inilah yang dituntut, iaitu menjadi lebih patuh, taat dan bertakwa. Bukan sekadar terbaring dan terlantar menunggu Syawal menjelang tiba atau menanti tibanya waktu berbuka untuk kembali aktif dan produktif.

Peningkatan kedudukan spiritual atau kerohanian dan kejiwaan ke tahap yang lebih baik adalah objektif ibadah puasa, tetapi bagaimana objektif ini boleh dicapai? Berhubung perkara ini, Imam al Ghaza­li memberikan panduan bagaimana kedudukan tersebut boleh dinilai atau dikenali individu terbabit me­lalui cara mereka berpuasa.

Menurut beliau, terdapat tiga tahap atau peringkat puasa oleh umat Islam. Pertama, peringkat puasa umum iaitu peringkat puasa paling rendah atau permulaan sahaja. Ini adalah jenis puasa kanak-kanak yang baharu belajar berpuasa. Berpuasa sekadar menahan lapar dan dahaga, tetapi tidak membantu ke arah peningkatan ketakwaan. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Betapa ramai orang yang berpuasa namun tidak memperolehi sesuatu daripada puasanya itu melainkan lapar dan dahaga.”

Peringkat kedua ialah puasa khusus dan puasa orang soleh. Mereka beramal soleh, berilmu dan beramal dengan ilmunya. Mereka mengajak kepada kebaikan dan mencegah serta mengelakkan kemungkaran, maksiat dan dosa. Peringkat ketiga, puasa khususil khusus iaitu jenis puasa peringkat tertinggi, dan diperolehi oleh kalangan para nabi dan rasul serta orang yang bertakwa. Matlamat puasa mereka ialah mencari reda Allah dan berusaha menjauhi segala yang melalaikan mereka da­ripada mengingati Allah.

Kesimpulannya, kita boleh nilaikan sendiri jenis puasa dan di peringkat mana kedudukan spiritual dan nilai ketakwaan kita, dan adakah puasa kita itu benar-benar sempurna serta mampu mencegah kita daripada kancah maksiat dan dosa, termasuklah dosa pembaziran kerana melayan nafsu makan menjelang waktu berbuka.

Apakah kaitan antara aktiviti spiritual dan kejiwaan dengan tingkah laku luaran? Sememangnya wujud kesatuan dan keseragaman serta interaksi yang bersilang-kait antara aspek kejiwaan dan kerohanian de­ngan tingkah laku luaran. Dalam amalan puasa, kekuatan kerohanian dan kejiwaan yang terbentuk itu akhirnya akan mendorong tingkah laku individu untuk terus istiqamah dalam sebarang aktiviti ketakwaan di sepanjang hayatnya. Amalan puasa bukan hanya mendorong kekuatan dalaman dan kejiwaan mereka, tetapi juga mencetuskan dorongan tingkah laku luaran yang menggambarkan kedudukan dan tahap kekuatan kejiwaan yang dimiliki.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati.”

Hati yang telah dididik dengan latihan dan didikan Ramadan bertindak sebagai nakhoda yang memberi dorongan kepada tingkah laku individu dan cara mereka berfikir.

Bagaimana amalan puasa dapat mempengaruhi kesihatan mental dan kejiwaan? Kesihatan mental adalah gambaran terhadap kestabilan dalaman atau kejiwaan, meliputi pemikiran dan perasaan serta dorongan tingkah laku yang tercetus dalam diri individu. Ia akan terserlah dalam bentuk tingkah laku, cara berfikir dan beremosi, serta kepelbagaian personaliti atau sahsiah yang dimiliki.

Menurut Imam al Ghazali, kesihatan mental itu manifestasi akhlak seseorang individu. Akhlak pula berkait dengan diri, personaliti atau sahsiah mereka, cara berfikir dan berimaginasi, beremosi serta bertindak. Amalan puasa yang dilakukan dengan penuh kesempurnaan akhirnya akan membentuk akhlak dan sahsiah diri yang baik dan seterusnya membantu untuk menghasilkan kesihatan mental yang baik kepada individu.

Didikan untuk menghormati ibadah puasa ini perlu dilakukan sejak zaman kanak-kanak lagi agar mudah terdidik dengan kejiwaan yang penuh sabar dan takwa kerana akan mempengaruhi kestabilan mental di kala dewasa kelak. Malah, jika diteliti, kebanyakan gangguan mental amat jarang berlaku di zaman kanak-kanak berbanding apabila manusia itu meningkat remaja dan dewasa.

Tags: jiwa, ramadhan
Subscribe

Posts from This Journal “jiwa” Tag

  • Khutbah Jumaat Jiwa Merdeka

    Petikan Khutbah Jumaat 27 Ogos 2021M/ 18 Muharam 1443H JAKIM Jiwa Merdeka Tanggal 31 Ogos 1957 adalah detik paling bersejarah bagi negara ini.…

  • Khutbah Jumaat: Membina Kekayaan Jiwa

    Petikan Khutbah Jumaat 08 September 2017M / 17 Zulhijjah 1438H: JAIS Membina Kekayaan Jiwa Harta benda yang bertimbun dan wang ringgit yang…

  • Ilmu bersih jiwa, jadikan umat hebat

    Hari Jumaat adalah hari ilmu, di mana kita terutamanya kaum Adam akan berhimpun untuk mendengarkan ilmu daripada khatib ketika solat Jumaat. Islam…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments