mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Tidak takut hukum tuhan

Bunyinya seakan tidak manis. Apatah lagi apabila ia dituturkan oleh seorang isteri yang masih ada talian ikatan perkahwinan yang sah. Entah apa yang difikirkan oleh Tipah, sukar untuk dijangkakan.

Yang pasti, Tipah pernah berkata, "Teringin sangat aku nak jadi ibu tunggal!" Astaghfirullah sampai ke situ sekali Tipah berfikir. Katanya, bila dah jadi ibu tunggal, hidupnya akan lebih bebas.

Status isteri tapi lagaknya persis orang tidak bersuami


Isteri yang baik akan sentiasa berhati-hati dalam setiap tindakan dan perkataannya kerana keredaan Allah terletak kepada reda suami. - GAMBAR HIASAN
Dia mahu bebas untuk pergi ke sana-sini tanpa perlu meminta izin daripada suaminya. Dia mahu buat apa sahaja tanpa ada larangan daripada suaminya. Dan dia mahu bersosial dengan kawan-kawannya pada bila-bila masa dia mahu tanpa memaklumkan kepada suaminya terlebih dahulu. Bahkan, Tipah juga mahu melancong ke luar negara beberapa minggu tanpa perlu dia memikirkan suaminya yang tinggal di rumah.

Itu sebenarnya yang Tipah mahu. Tipah merasakan, kewujudan suaminya mengongkong kehidupannya. Dia mahu bebas tanpa ada sebarang halangan. Dia mahu jadi seperti Ani, Milah, Munah, Suraya dan ramai lagi kawan-kawannya yang telah bergelar ibu tunggal. Ada yang jadi ibu tunggal kerana kematian suami. Ada yang memegang status tersebut kerana diceraikan oleh suami dan ada yang jadi ibu tunggal kerana dia sendiri yang meminta cerai.

Tipah melihat kawan-kawannya itu bebas untuk ke mana-mana. Bahkan apa sahaja yang mereka lakukan, tidak akan dikaitkan dengan dosa kerana tiada lagi keizinan suami yang diperlukan. Tipah juga ingin begitu. Acap kali Tipah menyuarakan hasratnya itu kepada pembantu rumahnya.

“Apa sudah gila ke ibu ni?,” kata pembantu rumahnya tatkala mereka berbual-bual sesama sendiri. “Apa selama ini ibu tak bebas? Apa selama ini ibu nak ke mana-mana, suami ibu melarang? Tak pernah? Bahkan kalau ibu nak keluar, acap kali juga ibu tak minta izin. Ada suami ibu marah pada ibu?” bertalu-talu pembantu rumah itu melontarkan persoalan demi persoalan. Ada rasa tidak senang dalam hati pembantu rumah itu apabila melihat sikap majikannya yang dianggap keterlaluan. Selama ini pun hal-hal keperluan rumah tangga tersebut tidak pernah diambil tahu oleh majikannya. Segala-galanya diuruskan oleh pembantu rumah. Makan, pakai suami dan apa sahaja yang berkaitan dengan suami majikannya, tidak pernah pun dikisahkan. Dia lepas tangan kerana ada pembantu rumah yang menguruskannya. Dia senang hati pergi ke mana-mana dia suka. Dia gembira bila bersama-sama kawan-kawannya.

Sesekali dia mengajak kawan-kawannya pergi makan di luar. Kepada suami tidak pernah sedikit pun dia bertanya, apa suaminya hendak makan dan minum. Beli makanan untuk suami? Tidak sekali! Kebencian terhadap suami semakin ditunjuk-tunjuk. Lagaknya persis ibu tunggal sama seperti kawan-kawannya. Lebih malang, kawan-kawannya juga tidak pernah menegur sikapnya. Seakan bersetuju dengan tindakan yang dilakukan oleh Tipah.

Entahlah, segala kerenah yang dilakukan oleh Tipah, hanya mampu membuatkan pembantu rumahnya geleng kepala. Sudah banyak kali diberi nasihat, tapi sedikit pun dia tak ambil peduli. Masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Kadang-kadang terfikir di hati pembantu rumah, “Jenis isteri apakah ini? Umur sudah 60 tahun tapi masih mahu memikirkan keseronokan diri daripada melayan suami!”

Tags: hukum, isteri
Subscribe

Posts from This Journal “isteri” Tag

  • Hidup berpasangan beri ketenangan

    MAKHLUK Allah SWT diciptakan berpasang-pasangan seperti firman-Nya yang bermaksud: "Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan semuanya…

  • Nusyuz undang kemurkaan ALLAH

    Nusyuz undang kemurkaan ALLAH FIRMAN ALLAH SWT: "Wanita-wanita yang kamu khuatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah…

  • Agama tentukan kebahagiaan keluarga

    PERNAHKAH kita bertanya tujuan hidup di dunia ini atau hanya sekadar menjalani hidup tanpa pernah memikirkan makna daripada penciptaan diri kita?…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments