mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Tolak-ansur, pengorbanan elak konflik berpanjangan , Hentikan debat yang tidak bawa manfaat

Hentikan debat yang tidak bawa manfaat

TIDAK dapat dinafikan per­se­li­sihan dan perbezaan pendapat mengenai pemahaman keagamaan telah mengakibatkan munculnya puak-puak dan konflik sosio agama dalam masyarakat Islam.

Justeru, pada pandangan penulis perdebatan antara Mufti Perlis Datuk Dr. Mohd. Asri Zainal Abidin dan Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Waljamaah Malaysia (Aswaja), Zamihan Mat Zin seharusnya tidak diadakan demi kesejahteraan umat Islam di negara ini.




Cetakan skrin menunjukkan komen orang ramai yang disiarkan dalam salah satu portal berita tempatan yang mengandungi bahasa kesat dan biadab berhubung isu perbezaan pendapat Mohd. Asri Zainul Abidin dan Zamihan Mat Zin.

Ini adalah untuk mengelak timbulnya fitnah dan mudarat kepada orang awam khususnya.

Sebab, akhirnya nanti ia akan menjadi tidak terkawal, sehingga mudah saja seseorang memberikan pendapat dalam masalah keagamaan tanpa sokongan disiplin ilmu agama sebagai prasyarat dalam berijtihad.

Keadaan ini juga menyebabkan perbalahan yang berpanjangan antara kelompok tertentu yang sememangnya berbeza pemahaman keagamaan.

Hakikatnya, majoriti penduduk Islam di negara ini telah menjadi saksi kemunculan puak Islam yang mengisytiharkan diri mereka sebagai Wahabi, IS, ajaran Azhar, Hizbut Tahrir, Mazhab Shafie tulen, Syiah, dan Ahmadiah yang masing berbeza dari segi pemahaman agama.

Ini adalah suatu tindakan yang boleh mengharu-birukan pemikiran masyarakat umum di Malaysia. Sepatutnya isu yang hendak didebatkan tersebut diselesaikan berasaskan kepada hubungan silaturahim antara kedua mereka.

Janganlah perkara-perkara ran­ting yang sekadar melibatkan sikap dan pandangan peribadi atau kelompok tertentu dalam hal-hal keagamaan dijadikan isu yang melibatkan masyarakat umum sampai boleh memecahkan perpaduan umat islam dalam negara ini.

Ini menambah lagi masalah besar kepada negara sedangkan hakikatnya kita sedang berhadapan masalah yang lebih besar dan utama seperti soal perpaduan, pengukuhan politik Melayu-Islam dan kemunduran ekonomi umat Islam.

Dalam masa sama, negara juga berdepan situasi jenayah yang kian hari membimbangkan. Penyalahgunaan dadah, penculikan, gengsterisme, kongsi gelap, pelacuran, rogol dan bunuh menjadi suatu yang semakin menghimpit keamanan negara. Permasalahan ini juga memerlukan kekuatan benar-benar ampuh dan telus untuk menghadapinya.

Kita lupa dan terus berpolemik di sekitar perdebatan yang tidak bertepi seperti membicarakan isu klasik sekitar masalah khilafiah yang ternyata dari segi sejarah telah menyebabkan berlaku perpecahan ummah.

Demikian juga rosaknya peradaban golongan ahli kitab adalah kerana perselisihan dan perpecahan. Kita tidak harus terpedaya dengan perangkap musuh Islam yang ingin melihat umat Islam terus berpecah-belah kerana masalah furuiyah (masalah ranting) dan oleh sebab itu pula mengabaikan masalah kulliyah (masalah pokok) yang sepatutnya diberi keutamaan oleh umat Islam.

Sejarah Islam telah mencatatkan satu daripada punca kemunduran peradaban Islam kerana kelekaan berpolemik tentang masalah furuiyah ini.

Perselisihan (al-Ikhtilaf) termasuk perbuatan yang harus dihindari umat Islam. Sebenarnya tidak perlu diungkapkan data sejarah tentang apa yang muncul pada umat manusia, khususnya golongan Muslim akibat daripada perselisihan dan perbezaan itu.

Perselisihan dan perbezaan pendapat lebih banyak membawa kesan negatif daripada positifnya. Apa pun jenis perbezaan dan perselisihan itu tidak baik dan akan menyebabkan terhakis serta hilangnya keupayaan intelektual seseorang.

Ikhtilaf adalah satu anugerah dan rahmat tetapi kini ia berubah menjadi bencana yang besar, sebagaimana terjadi pada kaum ahli Kitab. Kehancuran sesuatu umat dan bangsa kerana hilangnya etika ikhtilaf.

Pada ketika terjadinya ikhtilaf, golongan sahabat sering menggunakan pendekatan takwa bukan emosi. Anehnya, mereka yang terlibat dengan polemik ini bukan orang awam tetapi dalam kalangan intelektual yang menduduki tampuk kepimpinan umat.

Berbeza pendapat dalam masalah agama bukanlah ruang atau ladang luas yang diperkenankan untuk semua orang. Perbezaan hendaklah diberikan kepada orang yang mempunyai kebolehan dalam ilmu agama.

Perbezaan pendapat antara ahli mujtahid tidak harus terbawa-bawa kepada orang awam atau dimanfaatkan oleh mereka yang ada kepentingan politik.

Jika sedemikian, perbezaan pendapat sampai kepada orang awam atau maka yang akan muncul adalah perpecahan dan permusuhan.

Ibnu Khaldun berkata: Pada mulanya perselisihan antara golongan Islam hanya bidang ilmiah, dan perbezaan tidak lebih dari satu pendapat mengkritik pendapat yang lain, dan urusan mereka berjalan seperti itu.

Tetapi hal itu berubah ketika arus perpecahan meluas dan perbezaan menyentuh masyarakat kerana faktor politik yang menghendaki agar umat tidak berada pada satu pendapat. Ia juga menjadi propaganda untuk merenggangkan hubungan persaudaraan yang telah diikat dengan tali agama seperti mana firman Allah SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara, maka damaikanlah antara kedua saudaramu”. (Surah Al-Hujurat: 10)

Jalan yang lebih utama adalah bagaimana untuk menjaga akidah umat Islam dan menyatukan mereka bagi menghadapi penyelewengan akidah seperti aliran-aliran fikiran bebas serta gejala kemungkaran yang bermaharajalela dalam kehidupan harian kita.

Inilah yang perlu ditangani bersama terlebih dahulu daripada perkara yang remeh-temeh.


Tolak-ansur, pengorbanan elak konflik berpanjangan

Konflik adalah perkara lumrah akibat perbezaan nilai, kehendak, pendirian dan perasaan dalam usaha memenuhi keperluan serta matlamat.

Apatah lagi jika soal pentadbiran dan pengurusan dalam sesebuah organisasi. Perselisihan faham tidak dapat dielakkan kerana setiap orang mempunyai pandangan berbeza dalam menilai sesuatu perkara.

Jika membabitkan perkara berkaitan agama, istilah perselisihan pendapat ini disebut sebagai al-Khilaf.

Tanggapan negatif jejas hubungan

Seseorang akan cenderung mentafsir tingkah laku orang lain dan ia menyebabkan wujud banyak tanggapan negatif sehingga menjejaskan perhubungan. Oleh itu, kita harus mengutamakan organisasi yang mendominasi keputusan pendapat atau pendirian diri sendiri.


Percanggahan pendapat dan pegangan yang ketara akan menyukarkan proses membuat keputusan, selain menambahkan konflik sedia ada.

Perbezaan berlaku apabila setiap individu mempunyai perspektif berbeza mengenai peranan masing-masing.

Penyelesaian konflik perlu bermula dengan tindakan, perasaan dan kesanggupan untuk berubah.

Antara tujuan syariat Islam adalah berusaha mempersatukan persepsi umat dan mencegah terjadinya perselisihan yang tercela.

Namun, berselisih pendapat adalah fitrah dan realiti yang tidak mudah dihalang. Oleh itu, perselisihan seharusnya diterima dalam konteks perlu ada usaha menyelesaikan perkara itu mengikut adat dan peraturan dibenarkan.

Dalam mengendalikan sesuatu konflik, semua pihak yang terbabit perlu mencari satu titik persamaan iaitu tujuan dan matlamat yang dapat dikongsi bersama.

Tolak-ansur dan pengorbanan perlu dalam mencapai kata sepakat, bermesyuarat adalah jalan terbaik.

Konsep bermesyuarat cara Islam

Konsep bermesyuarat meliputi proses perbincangan dan perundingan adalah budaya pengurusan cara Islam.

Syura atau musyawarah ada dinyatakan dalam firman Allah SWT yang bermaksud: "Dan (bagi) orang yang menerima (mematuhi) seruan Tuhannya dan mendirikan solat, sedang urusan mereka (diputuskan) dengan mesyuarat antara mereka; dan mereka menafkahkan sebahagian dari rezeki yang kami berikan kepada mereka." (Surah asy-Syura, ayat 38)

Mengambil masa terlalu lama untuk menyelesaikannya perbezaan atau perselisihan dibimbangi akan merebak seperti api membakar hutan. Kelemahan membuat keputusan akan menambahkan lagi masalah sedia ada.

Menyelesaikan perselisihan pandangan tidak mudah, pihak yang menang sudah tentu akan rasa puas manakala yang kalah tetap menyimpan perasaan untuk mencari kemenangan jika ada ruang.

Penyelesaian terbaik ialah umpama menarik rambut dalam tepung, rambut tidak putus dan tepung tidak rosak.

Sebarang perselisihan yang berlaku jangan dibiarkan berpanjangan tanpa penyelesaian kerana ia akan membawa kepada perpecahan dan pertelingkahan tidak terkawal.
Tags: debat, musyawarah, tolak ansur
Subscribe

Posts from This Journal “tolak ansur” Tag

  • Tanggungjawab sesama Muslim

    ALHAMDULILLAH, pada kali ini, penulis cuba membincangkan isu berkaitan tanggungjawab kita kepada saudara kita seIslam. Ini bertitik tolak daripada…

  • Ke mana semangat tolak ansur?

    Semua pihak wajar ambil iktibar daripada insiden seorang guru mualaf yang diminta membuka tudungnya baru-baru ini. Walaupun insiden itu dianggap…

  • Mengukuhkan kesepaduan sosial menerusi Aidilfitri

    Sikap saling menghormati norma, nilai penganut Islam resipi keharmonian Dua minggu lalu Buletin Utama TV3 menyiarkan kisah seorang mualaf daripada…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments