mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Khutbah Jumaat ~ “Ujian Sebuah Kesetiaan

Petikan Khutbah Jumaat 18 Mac 2016 / 2 Jamadilakhir 1437 JAKIM

“Ujian Sebuah Kesetiaan"

Ketika satu demi satu negara Islam di dunia semakin lemah atau hancur dek kerana rakyatnya telah tersilap pertimbangan akibat terlalu mengikut emosi sehingga termakan hasutan musuh, Malaysia masih berdiri teguh dan bertahan dari mengikut jejak langkah mereka. Malaysia sebagai sebuah negara Islam, menikmat pelbagai limpahan rahmat dan nikmat dari Allah SWT, dilihat mampu menjadi peneraju semua negara Islam di dunia.

Mentaati pemimpin yang adil adalah wajib sebagaimana disepakati majoriti ulama tafsir, fuqaha dan sebagainya. Perintah taat kepada pemerintah adalah bukan datang dari pemerintah tetapi datangnya dari Allah SWT, maka kalau rakyat menderhaka dengan pemerintah ertinya mereka menderhaka terhadap Allah SWT.

Hayati firman Allah SWT di dalam Surah an-Nisa’ ayat 59, Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, ta’atlah kamu kepada Allah dan ta’atlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Uli’l-Amri” (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantahan (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Qur’an) dan (Sunnah) RasulNya – jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.”

Mentaati penguasa atau pemerintah umat Islam (Ulil Amri) merupakan salah satu prinsip di dalam iktikad Ahlus Sunnah wal Jamaah. Oleh yang demikian, mereka wajib melaksanakan amanah menguruskan hal ehwal umat Islam dalam sesebuah negara demi menjaga urusan agama dan dunia.

Menurut Syaikh Abdus Salam Barjas, pengarang kitab Mu’ammalatul Hukkam fii Dhaw al-Kitab wa as-Sunnah bahawa terdapat beberapa kaedah dalam menentukan pemimpin umat Islam antaranya

(i) mereka yang memiliki kedaulatan atau kuasa mentadbir masyarakat atau rakyat,
(ii) mereka yang telah dipilih, atau telah menang dan memegang kuasa pemerintahan sama ada secara syar’i atau sebaliknya,
(iii) mereka yang tidak memenuhi syarat-syarat kelayakan sebagai pemimpin yang sah, tetapi telah memegang kekuasaan dalam pemerintahan, maka wajib untuk ditaati, dan
(iv) mereka yang dilantik atas keperluan sesebuah negara atau wilayah tertentu.

Imam Bukhari meriwayatkan daripada Abdullah bin Umar RA bahawa Rasulullah SAW bersabda, Mafhumnya: “Orang Islam wajib mendengar dengan patuh dan taat semua arahan pemimpin, baik perkara itu disukai ataupun dibenci, melainkan apabila dia disuruh melakukan maksiat. Apabila dia disuruh melakukan maksiat, dia tidak boleh mematuhi suruhan itu”

Jika terdapat perselisihan dan perbezaan pandangan, segeralah kita kembali kepada pedoman al-Quran dan as- Sunnah serta raikanlah ruang berkenaan dengan cara yang penuh hikmah dan kasih sayang.

Imam Muslim meriwayatkan daripada ‘Auf bin Malik al-Asyja’i bahawa Rasulullah SAW bersabda, Mafhumnya: “Sebaik-baik pemimpin kamu adalah yang kamu cintai dan mereka mencintai kamu, kamu mendo’akan mereka dan mereka mendo’akan kamu.”

Imam Ahmad meriwayatkan daripada Abu Dzar RA bahawa Rasulullah SAW bersabda, Mafhumnya: “Sesungguhnya akan muncul selepasku pemerintah, maka janganlah engkau menghinanya, sesiapa yang ingin menghinanya maka sesungguhnya dia telah melepaskan tali kekang Islam dari lehernya.”

Islam mempunyai peraturan-peraturan yang begitu lengkap tentang tanggungjawab pemerintah dan juga tanggung jawab rakyat. Sekiranya kedua- dua pihak ini saling menunaikan tanggung jawab masing-masing dengan baik, maka bertambah aman dan sejahteralah negara itu.

Mengakhiri khutbah, mimbar ingin mengajak sidang Jumaat sekalian untuk menghayati intipati khutbah yang disampaikan iaitu

Pertama: Mentaati pemimpin dalam urusan kebaikan (ma’ruf) termasuk merealisasikan perintah dan membantu mereka dalam urusan kebaikan yang diperlukan adalah satu kewajiban.

Kedua: Rakyat yang taat dan baik sentiasa menghormati, memuliakan dan dan mendoakan kebaikan para pemimpin.

Ketiga: Islam melarang daripada saling menjatuhkan, serta menzahirkan sifat penentangan atau sehingga menghina atau mencela antara satu sama lain.

“Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan katakanlah perkataan yang tepat – benar (dalam segala perkara). Supaya Ia memberi taufiq dengan menjayakan amal-amal kamu, dan mengampunkan dosa- dosa kamu. Dan (ingatlah) sesiapa yang ta’at kepada Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya ia telah berjaya mencapai sebesar-besar kejayaan.” (Surah al- Ahzab: 70-71)

Wallahualam.
Tags: khutbah, setia, ujian
Subscribe

Posts from This Journal “setia” Tag

  • Sebar dakwah bukan untuk dipuji

    MENYEBARKAN kebenaran mungkin sesuatu yang mudah, namun untuk terus kekal setia pada kebenaran adalah perkara sangat sukar. Jika matlamat demi…

  • Pekerja setia lonjak prestasi

    Berinteraksi secara berhemah lahirkan kepuasan kerja Negara memerlukan kesetiaan rakyat untuk mempertahankan kedaulatan, membangun, menjamin…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments