mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Al-Quran penyembuh masalah kehidupan

SEGENAP pujian hanya milik ALLAH SWT kerana dari Dia satu-satunya yang menurunkan al-Quran kepada hamba-Nya. Dia tidak mengadakan kebengkokkan pada kitab-Nya, sebagai bimbingan yang lurus untuk mengingatkan pertemuan hari akhirat dan memberi berita gembira kepada orang beriman yang mengerjakan amal soleh mereka akan mendapat balasan baik.

Al-Quran, kitab suci yang terjaga. Diturunkan Tuhan Yang Maha Mengetahui jiwa-jiwa manusia. Kerananya apa yang tertera dalam rangkaian kalimat dalamnya adalah petunjuk bagi ketenteraman jiwa dan kehidupan, ubat bagi segala kegalauan dan persoalan. Di dalam al-Quran terdapat semua jenis ubat bagi penyakit, namun usaha untuk mencari ubat itu diserahkan kepada manusia.

Sheikh As-Syinqithi menyebutkan beberapa contoh bagaimana al-Quran memberikan solusi-solusi terbaik terhadap masalah-masalah besar.

1. Al-Quran memberi petunjuk yang paling tepat dan benar dalam keseimbangan antara penampilan luar dan dalam diri manusia, demikian juga antara perasaan dan akhlaknya, dan antara akidah dan amalnya.

2. Al-Quran memberi petunjuk yang paling tepat dan benar dalam bidang ibadah. Al-Quran tidak memberi beban kepada seseorang di luar batas kemampuannya agar dia tidak berasa bosan atau putus asa saat menunaikan ibadah.

3. Al-Quran memberi petunjuk yang paling tepat dan benar dalam hubungan antara manusia, satu dengan yang lain, baik secara individu, pasangan, pemerintah, bangsa atau negara. Hubungan ini dibangunkan di atas asas yang kuat dan kukuh yang tidak terpengaruh dengan pandangan dan hawa nafsu, ia tidak cenderung kepada cinta dan permusuhan, serta tidak dapat dipalingkan kerana suatu kehendak satu pihak.

4. Al-Quran memberi petunjuk yang paling tepat dan benar dalam hubungan antara agama samawi, bahawa satu agama dengan yang lain memiliki keterikatan, menjaga kesuciannya dan melindungi kehormatannya, kerana pada hakikatnya semua akidah agama samawi membawa pesan perdamaian.

Sesungguhnya manusia tidak akan dapat membuka pintu-pintu fitrah yang tertutup penyakit kecuali dengan kunci-kunci yang diciptakan oleh ALLAH. Tetapi sebahagian besar manusia tidak mahu mengambil kunci itu dari pembuatnya.

Dalam menghadapi masalah dirinya, masalah kemanusiaan, masalah kebahagiaan dan kesengsaraan, manusia tidak mahu melalui kaedah pembaikan yang digariskan oleh Penciptanya. Walaupun manusia mengetahui untuk membaiki alatan elektronik yang rosak diperlukan jurutera elektrik pembuat perkakas tersebut, tetapi manusia tidak mahu mengaplikasikan prinsip ini pada dirinya yang rosak.

Tags: al-quran, kehidupan, masalah
Subscribe

Posts from This Journal “kehidupan” Tag

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments