mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Praktikkan fiqh tabayyun

FIQH adalah salah satu bidang ilmu dalam syariat Islam yang membahaskan persoalan hukum kehidupan manusia sama ada individu mahupun bermasyarakat.

Fiqh berasal daripada perkataan Arab 'al-fiqh' iaitu faham (al-fahmu) dan ilmu (al-ilmu). Ia digunakan untuk kefahaman yang mendalam atau ilmu yang luas dalam sesuatu jurusan seperti ilmu matematik, akidah dan sebagainya. Dari segi istilah ialah ilmu perihal hukum-hukum taklif seperti halal, haram, makruh, wajib dan sunat yang diperoleh melalui al-Quran dan as-Sunnah. Fiqh membicarakan hukum syarak melalui ijtihad yang diistimbat melalui kaedah ditetapkan fuqaha.


Apa sahaja maklumat yang diperoleh perlu disahihkan terlebih dahulu.

Istilah fiqh kebiasaannya digunakan dalam pengajian klasik Fiqh al-Ibadat, Fiqh al-Munakahat, Fiqh al-Muamalat, Fiqh al-Jinayat dan sebagainya. Hari ini golongan fuqaha memperkembangkan lagi perbincangan ilmu kepada fiqh al-Zakat, fiqh al-Dakwah, Fiqh al-Aulawiyat, Fiqh Maratib al-A'mal dan sebagainya. Hasil inovasi dan penyelidikan semasa, perbincangan ilmu ini dilanjutkan kepada ruang yang baru seperti Fiqh al-Bii-ah (fiqh alam sekitar), Fiqh al-Waqi’ (fiqh realiti), Fiqh uli al-Amri wa al-Hukumah (fiqh pemerintahan dan kerajaan) dan sebagainya.

MUDAHNYA SEBAR FITNAH

Berdasarkan kemelut hari ini, fitnah sudah dianjak melalui media sosial yang membolehkan sesiapa sahaja melayarinya di seluruh dunia sepanjang masa. Kecanggihan pelbagai alat komunikasi dibantu media sosial Aplikasi WhatsApp, Facebook, Twitter, Flicker, Instagram, blogs dan sebagainya memudah dan mempercepatkan penyampaian maklumat. Masyarakat pula saling berprasangka, menempelak dan tuduh menuduh antara satu sama lain kerana pertentangan politik, merebut pangkat dan kedudukan. Oleh itu, sewajarnya skop fiqh dikembangkan kepada fiqh tabayyun dalam memastikan setiap maklumat yang disebar tepat, bersesuaian dan diperoleh daripada sumber sahih serta boleh dipercayai, bukan diambil daripada cakap-dengar yang tidak diketahui hujung pangkalnya atau dicedok terus daripada sembang dan gosip di kedai kopi.

Fiqh tabayyun perlu di arus perdanakan dalam menghadapi isu di era teknologi maklumat hari ini. Semua pihak perlu membuat penapisan bagi mengelak mencipta dan menyebar fitnah. ALLAH SWT memerintahkan golongan mukmin memeriksa dengan teliti berita yang disampaikan. ALLAH berfirman: "Wahai orang beriman, jika datang kepada kamu orang yang fasik membawa berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum dengan tidak mengetahui, maka jadilah kamu menyesal atas perbuatanmu itu." (Surah Al-Hujurat: 6)

ALLAH berfirman menggunakan perkataan 'fatabayyanu' (maka periksalah dengan teliti). Ayat ini diturunkan berhubung dengan Al-Walid bin Uqbah yang diutuskan oleh Rasulullah SAW memungut zakat Bani Al-Mustaliq. Setelah berita itu sampai kepada Bani Al-Mustaliq, mereka gembira sehingga keluar beramai-ramai untuk menyambut kedatangan utusan tersebut.  Sebelum sampai ke sana, ada seorang munafik memberitahu Al-Walid bahawa kabilah tersebut murtad, menolak dan tidak mahu membayar zakat, bahkan berhimpun di luar kota menghalang kedatangannya. Setelah menerima berita itu, dia segera kembali ke Madinah melaporkan situasi tersebut.  Baginda SAW sangat marah mendengar berita tersebut lalu menyiapkan sepasukan tentera untuk memerangi mereka. Sebelum tentera itu berangkat, datang utusan menghadap Rasulullah SAW menyampaikan:

"Wahai Rasulullah, kedatangan kami ke sini untuk bertanya mengapa utusan Rasulullah SAW tidak sampai untuk memungut zakat, bahkan kembali dari tengah perjalanan?  Kami mempunyai dugaan bahawa timbul salah pengertian di antara utusanmu dengan kami."  Maka turunlah ayat tersebut.

Ayat ini adalah larangan keras agar tidak mudah percaya terhadap berita yang dibawa, yang memburukkan seseorang mahu pun sesebuah organisasi. Janganlah perkara itu langsung diiyakan atau ditidakkan, melainkan diselidiki terlebih dahulu dengan saksama sama ada benar atau tidaknya. Jangan sampai kerana terburu-buru menjatuhkan keputusan yang buruk, pihak yang diberitakan itu dihukum, pada hal kemudian ternyata tidak ada sama sekali salahnya dalam perkara tersebut.

KAJI, KAJI & KAJI

Di sinilah pentingnya fiqh tabayyun ketika mendapat sesuatu perkhabaran mahupun maklumat. Pastikan ia mempunyai nilai kebaikan dan manfaat kepada masyarakat. Tidak menyebar maklumat atau komentar yang boleh menimbulkan ketegangan dalam soal agama, maruah dan hubungan kemasyarakatan. Jika menyebarkan berita yang mempunyai kebaikan maka dibolehkan, tetapi sekiranya membawa keburukan lebih banyak dari kebaikan, maka tidak perlu disebarkan. ALLAH memberi peringatan supaya berhati-hati dalam semua perkataan dan tindakan yang dilakukan yang akan dipertanggungjawabkan sebagaimana firman-Nya: "Sesungguhnya, kami menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya dan kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya. (Ingatlah) ketika dua malaikat mencatatkan (perbuatannya), yang satu duduk  di sebelah kanan dan yang lain di sebelah kiri.  Tidak ada suatu kata yang diucapkan melainkan ada di sisinya malaikat pengawas yang selalu siap (mencatat)." (Surah Qaf: 16-18)

Sunnah merakamkan fiqh tabayyun dilaksanakan sebagaimana diriwayatkan dalam hadis, ketika ada perkhabaran Rasulullah SAW menceraikan isteri-isteri Baginda SAW. Saidina Umar RA meminta izin berjumpa Baginda SAW bagi mendapat kepastian, lalu Rasulullah SAW ditanya: (Umar bertanya Rasulullah SAW) "Adakah anda menceraikan isteri-isteri?  Nabi SAW menjawab: "Tidak."  Maka Umar berkata: "Allahu Akbar..." Dalam Riwayat Muslim, Umar bertanya Rasulullah SAW, "Adakah anda telah menceraikan isteri-isteri?"  Lalu Nabi SAW menjawab: "Tidak." "Aku pun berdiri di depan pintu masjid, lalu aku menyeru dengan suara yang kuat: Rasulullah SAW tidak menceraikan isteri-isterinya."

Inilah prinsip fiqh tabayyun terutamanya apabila berhadapan dengan isu yang berkait dengan kepentingan umum. Masyarakat hendaklah mengambil prinsip fiqh tabayyun terlebih dahulu dan tidak menyebarkannya dengan mudah.  Malah dalam isu ini, Umar terlebih dahulu merujuk kepada Rasulullah SAW.

Fiqh tabayyun perlu difahami dengan jelas supaya masyarakat tidak terdedah dengan perkhabaran palsu yang menimbulkan kekusutan iaitu:

-Tidak terburu-buru sebar berita atau maklumat.

-Tangguh sehingga pasti kesahihannya.

-Tidak sebar berita mahu pun maklumat yang negatif, umpatan, gosip dan boleh membawa dosa.

-Tidak menuruti perkara yang tiada pengetahuan.

-Percaya dan beramal dengan apa yang diyakini dan difahami.

-Tidak sebar berita mahu pun maklumat dari pihak yang tidak dikenali atau dikenali sebagai pembohong dan cenderung kepada maksiat.

-Tidak sebar berita mahu pun maklumat yang mengaibkan, memburukkan dan menghina sesetengah pihak.

-Mengadakan pertemuan secara langsung dengan pihak yang membawa berita.

-Bertanya langsung kepada pihak pelaku utama.

-Mendengar dengan saksama maklumat kedua belah pihak.

-Melakukan penyelidikan berdasarkan pengamatan peristiwa yang berlaku.

-Merujuk atau melaporkan kepada pihak berautoriti yang berkaitan untuk mendapatkan kepastian.

-Ingat malaikat sentiasa mencatat setiap amalan baik dan buruk yang dilakukan.

-Jika masyarakat sudah tidak bertabayyun, fitnah akan dianggap sebagai maklumat yang benar dan dipercayai. Setiap medium perlu diaplikasi sebagai perantara menyebar ilmu, dakwah dan maklumat berfaedah, medan interaksi intelek dan akhlak serta komunikasi berdasarkan perspektif agama dan undang-undang, bukan berlandaskan hawa nafsu dan kepentingan peribadi.

Majoriti rakyat perlu memahami hakikat sebenar maklumat yang diperoleh dan menyemak asas kebenaran. Inilah fiqh tabayyun.

Tags: fiqh, tabayyun
Subscribe

Posts from This Journal “fiqh” Tag

  • Fiqh wala' asas kekuatan

    Fiqh adalah salah satu bidang ilmu dalam syariat Islam yang membahas persoalan hukum kehidupan manusia sama ada individu mahupun bermasyarakat. Fiqh…

  • Fiqh tabayyun mendepani fitnah liberalisme

    Penelitian di media sosial kebelakangan ini amat membimbangkan. Komen mahupun pendapat fahaman liberalisme ekstrem dikesan di Facebook, Twitter,…

  • Ulama & fiqh alam sekitar

    KRISIS berkaitan alam sekitar sudah lama diperkatakan, sejak akhir-akhir ini perhatian yang diberikan terhadap isu ini lebih serius. Ia bukan…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments