mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Khutbah Aidilfitri (Di Masjid) Ujian dan Kegembiraan

Petikan Khutbah Aidilfitri (Di Masjid) 24 Mei 2020 1 Syawal 1441H JAKIM

Ujian dan Kegembiraan

Kita bersyukur kepada Allah SWT kerana telah selesai melaksanakan kewajipan dalam bulan Ramadan. Kita juga perlu bersyukur kerana diberi kesempatan meraikan Idul Fitri pada hari ini. Semoga segala amalan dan ibadah yang kita lakukan di terima Allah jakim.jpgsebagai amalan soleh.

Kita telah melalui Ramadan pada tahun ini dengan cara yang berbeza seperti kebiasaan sebelum ini. Bulan Ramadan kali ini kita tempuh bersekali dengan perjuangan melawan wabak penyakit Covid-19.

Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang kita lalui pastinya telah memberi pelbagai macam cerita dan pengalaman baharu kepada semua rakyat Malaysia. Selain ujian kesabaran dalam bulan Ramadan, PKP ini juga merupakan medan ujian kepada kita semua. Orang-orang yang sabar dan patuh itulah orang yang berjaya.

*Maksudnya: “Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar” (Surah al-Baqarah ayat 155)

Idul Fitri yang kita raikan pada kali ini juga pastinya berbeza dengan kebiasaan yang kita sambut saban tahun. Hubungan kekeluargaan juga pastinya lebih erat kerana kita telah duduk bersama keluarga dalam tempoh PKP yang panjang.

Pastinya, kebersamaan kita bersama keluarga itu akan dapat memperbaiki dan mempereratkan lagi hubungan sesama ahli keluarga. Para suami telah menjalankan tanggungjawab sebagai imam solat jemaah,terawih dan bertadarus.

Ibu bapa dapat menguruskan rumah tangga dengan lebih baik bersama anak-anak dalam menguruskan kerja seharian di rumah. Pastinya itu merupakan suatu pengalaman yang sangat berharga yang akan dikenang sampai bila-bila.

Sebagai manusia, kita pastinya melakukan kesalahan sama ada kesalahan kepada Allah SWT mahupun kesalahan sesama manusia. Justeru, pada hari yang baik dan mulia ini, ketika semua sedang dalam keadaan gembira dan berlapang dada, maka marilah kita semua saling bermaafan. Ia tradisi baik yang perlu diteruskan sampai bila-bila.

Teknologi yang ada pada hari ini semakin memudahkan urusan kita untuk berhubung dengan sanak saudara. Gunakanlah ia dengan sebaiknya. Allah SWT berfirman dalam Surah al-A’raf ayat 199:*Maksudnya: “Terimalah apa-apa yang mudah engkau lakukan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah (jangan dihiraukan) orang-orang yang jahil (yang degil dengan kejahilannya)” (Surah al-A’raf ayat 199)

Marilah sama-sama kita mengamalkan norma baharu dalam menyambut idulfitri dan pastikan pentingnya menjaga kebersihan dan mengikuti peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak kerajaan.
Tags: aidilfitri, gembira, khutbah, ujian
Subscribe

Posts from This Journal “aidilfitri” Tag

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments