mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Khutbah Jumaat Kesukaran dan Kemudahan

Petikan Khutbah Jumaat 22 Mei 2020M/ 29 Ramadhan 1441H JAKIM

Kesukaran dan Kemudahan

Hari ini Jumaat terakhir Ramadhan. Ramadhan akan meninggalkan kita dan kita akan terus menghadapi kehidupan yang mendatang. Bulan Ramadan kali ini hadir ketika kita sedang berjuang melawan wabak penyakit Covid-19. Tidak pernah tergambar oleh kita bahawa Ramadan kali ini hadir dengan ujian yang amat berat buat kita semua.
jakim.jpgandemik wabak Covid-19 seakan belum mahu menyerah setelah beberapa bulan kita semua berjuang melawannya. Justeru, seharusnya kita tetap bertahan dan kuat melawan pandemik wabak ini dengan mematuhi segala arahan oleh pihak pemerintah. Semoga para pejuang barisan hadapan juga tetap kuat dan teguh melaksanakan tugas dengan sokongan doa dari kita semua.

Walau apa jua yang berlaku, kita tetap perlu menjalani Ramadan seperti sebelum ini dengan menunaikan ibadah puasa, menunaikan zakat fitrah, melaksanakan solat tarawih, bersedekah dan amalan-amalan lain. Kita tetap berusaha meraih keampunan, dan keredhaan Allah SWT di bulan yang mulia ini.

Bulan Ramadan sering disebut sebagai ‘madrasah’ bagi menggambarkan bahawa bulan ini memiliki keistimewaan dalam mendidik hati umat Islam menjadi orang yang bertakwa. Bulan Ramadan mengajar kita untuk bersabar.

Bulan Ramadan mengajar kita mengawal marah. Bulan Ramadan mengajar kita sifat perikemanusiaan. Bulan Ramadan mengajar kita banyak bersedekah. Bulan Ramadan melatih kita melaksanakan ibadah sebanyakbanyaknya. Dan bermacam-macam lagi tarbiyah dan pelajaran yang terkandung dalam bulan Ramadan ini.

Kini, kita sudah berada di penghujung Ramadan. Kita sudah memasuki fasa terakhir dalam bulan Ramadan. Justeru, muhasabahlah akan Ramadan kita pada tahun ini. Adakah ia lebih baik berbanding sebelum ini atau sebaliknya? Renungilah peringatan daripada Rasulullah SAW yang disebut dalam sebuah hadis Mafhumnya: “Ketika Nabi SAW menaiki mimbar, Baginda SAW bersabda: “Amin, Amin, Amin (sebanyak 3 kali)”. Baginda SAW ditanya: “Wahai Rasulullah! Apabila kamu menaiki mimbar, kamu telah berkata amin, amin, amin”.

Maka Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Jibril AS telah datang kepadaku, lalu dia (Jibril) berkata: Barangsiapa yang bertemu dengan bulan Ramadan tetapi tidak diampunkan baginya maka dia akan dimasukkan ke dalam neraka serta dijauhkan (daripada rahmat) oleh Allah SWT. Katakanlah (wahai Muhammad): Amin. Maka aku katakan: Amin”. (Hadis riwayat Ibn Hibban)

Manfaatkanlah fasa terakhir Ramadan ini dengan meningkatkan amalan. Seperti orang yang sedang bersukan, di penghujung waktu ini merupakan waktu untuk melakukan pecutan terakhir bagi memastikan kemenangan. Maka gunakanlah kesempatan yang ada untuk kita dan ahli keluarga melakukan amal sebanyak-banyaknya. Boleh jadi ini Ramadan terakhir buat kita. Hanya Allah SWT jua yang mengetahuinya.

Firman Allah SWT: *Maksudnya: “Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian – Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.” (Surah al-‘Asr ayat 1-3)
Tags: kemudahan, kesukaran, khutbah
Subscribe

Posts from This Journal “kesukaran” Tag

  • Kelebihan masyaqqah

    MASYAQQAH yang bererti kesukaran atau kesulitan. Maksudnya kesukaran yang dihadapi oleh mukalaf dalam melaksanakan tanggungjawab agama (taklif…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments