mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Khutbah Jumaat: Pemimpin Yang Diredhai

Petikan Khutbah Jumaat 5 Jun 2020M/ 13 Syawal 1441H JAKIM

Pemimpin Yang Diredhai

Islam memandang tinggi kedudukan seseorang pemimpin. Apatah lagi jika pemimpin itu bersikap adil, melaksanakan amanah, menyuruh kepada kebaikan dan menegah kemungkaran. Rasulullah SAW juga menyatakan bahawa pemimpin yang adil itu termasuk jakim.jpgdalam golongan yang dinaungi arasy pada hari akhirat kelak.

Setiap pemimpin juga akan dipersoalkan kebertanggungjawaban mereka pada hari akhirat nanti. Bukanlah jawatan pemimpin itu untuk seseorang itu bermegah-megah. Bahkan, setiap tindakan mereka menjadi penyebab kepada kesejahteraan dan keharmonian sesebuah Negara yang dipimpinnya. Setiap tindakan itu juga akan turut dipersoalkan oleh Allah SWT.

Rakyat seharusnya taat kepada pemimpin. Apatah lagi jika pemimpin itu bersikap adil dan melaksanakan amanahnya dengan baik. Mentaati pemimpin itu juga merupakan tanggungjawab yang akan dipersoalkan oleh Allah SWT kelak. Rasulullah SAW mengingatkan:Mafhumnya: “Sekalipun hanya seorang hamba yang dijadikan pemimpin yang memerintah kamu tetapi sesuai dengan kitabullah maka hendaklah kamu dengar dan mentaatinya” (Hadis riwayat Muslim)

Firman Allah SWT:Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.” (Surah al-Nisaa ayat 95)
Tags: khutbah, pemimpin, redha
Subscribe

Posts from This Journal “pemimpin” Tag

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments