mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Khutbah Jumaat: Beringat sebelum melarat

Petikan Khutbah Jumaat 10 Julai 2020M/ 18 Zulkaedah 1441H JAKIM

Beringat Sebelum Melarat

Islam amat menitikberatkan soal keselamatan manusia apabila berhadapan dengan situasi yang memudaratkan. Usaha kita memutuskan rantaian penularan Covid-19 masih lagi berjalan. Walaupun banyak kelonggaran telah diberikan, bukan bermaksud kita sudah bebas melaksanakan aktiviti harian seperti kebiasaan sebelum ini.

jakim.jpgKita masih lagi perlu mematuhi setiap garis panduan dan ketetapan yang telah ditentukan. Walaupun kita dapati keadaan semakin pulih, bukan bermaksud, wabak itu sudah tiada, hakikatnya, kita tetap perlu berwaspada setiap masa. Lumrahnya, kita sering terlupa dan lalai dengan dua nikmat yang besar ini.

Sabda Rasulullah SAW:“Dua kenikmatan yang sering dilupakan oleh kebanyakan manusia ialah kesihatan dan waktu lapang.” (Hadis riwayat al-Bukhari)

Kita sekarang berada dalam fasa pemulihan dari pandemik wabak Covid-19 di Negara ini. Dalam fasa ini, kita semua bertanggungjawab memelihara diri dan persekitaran kita daripada jangkitan wabak Covid-19. Usah terleka dengan bilangan kes rendah yang dicatatkan setiap hari.

Langkah pencegahan yang disarankan tetap mesti dibuat. Garis panduan dan ketetapan yang telah dibuat masih perlu dipatuhi. Janganlah kita bersikap sambil lewa. Kita sudah menyaksikan betapa para petugas barisan hadapan sejak daripada awal lagi telah bertungkus lumus memastikan jangkitan Covid-19 menurun dan terputus, jadi janganlah kita dengan mudah mencetuskan semula wabak ini dengan sikap sambil lewa kita.

Firman Allah SWT: “Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkan-Nya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripada-Nya.” (Surah al-Ra’du ayat 11)
Tags: ingat, khutbah, melarat
Subscribe

Posts from This Journal “ingat” Tag

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments