mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Khutbah Jumaat Lazimi Amalan Kebajikan, Tingkatkan Pematuhan Peraturan

Petikan Khutbah Jumaat 31 Julai 2020M/ 10 Zulhijjah 1441H JAKIM

Lazimi Amalan Kebajikan, Tingkatkan Pematuhan Peraturan


Idul Adha pada dasarnya merupakan perayaan bagi mereka yang telah menjalankan rukun haji yang paling utama, iaitu wukuf di Arafah, atau bagi mereka yang bersungguh-sungguh melakukan ketaatan dan ibadah pada sepuluh hari pertama dalam bulan Zulhijjah.

jakim.jpg
Ibadah korban yang mengiringi Idul Adha merupakan bukti bahawa Islam amat mementingkan kebersamaan dalam meraikan kegembiraan. Orang yang mampu melaksanakan ibadah korban, maka dia akan membahagikan daging haiwan tersebut kepada orang-orang yang tidak mampu, yang sebahagian mereka mungkin hanya merasakan daging setahun sekali.


Dengan itu, kegembiraan akan tersebar merata dan dapat dirasakan oleh sebanyakbanyak umat Islam. Lebih-lebih lagi pada Hari Jumaat yang mulia ini, kita juga menyambut hari mulia Idul Adha, maka hendaknya kita memperbanyakkan amal kebaikan, mengajak orang lain melakukan kebaikan, dan beristiqamah dengan setiap amal kebaikan.


Sabda Rasulullah SAW:“Penghulu segala hari ialah Hari Jumaat. Ia merupakan hari yang lebih baik di sisi Allah daripada Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Hadis riwayat Imam Ahmad, al-Baihaqi)


Sebagai usaha menjadikan hari raya sebagai kegembiraan bersama, kita perlu bersedia untuk berkongsi kegembiraan tersebut dengan orang lain.


Kita persiapkan diri kita dengan meringankan beban saudara-saudara kita yang memerlukan, kita bantu saudara-saudara kita yang sedang mengalami kesedihan atau yang sedang diuji.


Jika kita tidak mampu dengan harta, maka ucapan-ucapan yang baik dan indah serta doa pasti dapat menghibur hati mereka. Ingatlah bahawa ketika kita melakukan kebaikan kepada orang lain itu hakikatnya kita sedang melakukan kebaikan kepada diri kita sendiri.


Allah SWT menyatakan dalam Surah al-Israa ayat 7:“Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu; dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga. Oleh itu, apabila sampai masa janji (membalas perbuatan derhaka kamu) kali kedua, (Kami datangkan musuh-musuh kamu) untuk memuramkan kamu (dengan penghinaan dan keganasannya); dan untuk memasuki masjid (BaitulMaqdis) sebagaimana mereka telah memasukinya pada kali pertama; dan untuk menghancurkan apa sahaja yang mereka telah kuasai, dengan sehancurhancurnya.”


Ayat 272 Surah al-Baqarah yang dibacakan pada awal khutbah tadi juga bermaksud: “Tidaklah engkau diwajibkan (wahai Muhammad) menjadikan mereka (yang kafir) mendapat petunjuk (kerana kewajipanmu hanya menyampaikan petunjuk), akan tetapi Allah jualah yang memberi petunjuk (dengan memberi taufik) kepada sesiapa yang dikehendakinya (menurut undang-undang peraturan-Nya). Dan apa jua harta yang halal bagi kamu belanjakan (pada jalan Allah) maka (faedahnya dan pahalanya) adalah untuk dirimu sendiri dan kamu pula tidaklah mendermakan sesuatu melainkan kerana menuntut keredhaan Allah dan apa jua yang kamu dermakan dari harta yang halal, akan disempurnakan (balasan pahalanya) kepada kamu, dan (balasan baik) kamu (itu pula) tidak dikurangkan”.


Sejak akhir-akhir ini kita dapati berlaku peningkatan kes covid-19. Oleh itu, marilah bersama-sama, wahai para Jemaah sekalian, untuk kita pertingkatkan pematuhan kepada S.O.P dan peraturan supaya kita tidak ditimpa musibah berulang.

Usah alpa dan leka kerana perjuangan belum selesai. Mudah-mudahan dengan kepatuhan, ketaatan dan usaha kita ini akan membantu perjuangan ini dan diberi ganjaran pahala oleh Allah SWT. Insya-Allah.


Firman Allah SWT: “Dan sabarlah (wahai Muhammad), engkau dan umatmu dalam mengerjakan suruhan Allah), kerana Allah tidak akan menghilangkan pahala orangorang yang berbuat kebaikan” (Surah Hud ayat 115)
Tags: kebajikan, khutbah, peraturan
Subscribe

Posts from This Journal “kebajikan” Tag

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments