mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Khutbah Jumaat : Keluarga bebas dadah

Petikan Khutbah Jumaat 19.02.2021 l 07 Rajab 1442H JAIS

Keluarga bebas dadah

Hari ini kita mendepani permasalahan sosial yang semakin lama semakin membimbangkan. Antara perkara yang menyumbang kepada permasalahan ini adalah penyalahgunaan dadah.jais.jpg

Menurut statistik yang dikeluarkan oleh Agensi Antidadah Kebangsaan sehingga tahun 2020, terdapat lebih 140 ribu orang penagih dadah direkodkan dan hampir 80 peratus terdiri mereka yang beragama Islam.

Kerajaan membelanjakan ratusan juta ringgit untuk menangani permasalahan ini termasuklah dengan membina pusat-pusat pemulihan serta menggalakkan penubuhan Pusat Pemulihan Persendirian di samping menjalankan kempen pendidikan pencegahan dan kesedaran kepada orang ramai. Namun, usaha-usaha ini belum membuahkan hasil yang boleh dibanggakan.

Banyak kajian menunjukkan berlaku penyalahgunaan dadah berpunca daripada institusi kekeluargaan yang tidak harmoni dan porak peranda. Andai perkara ini berterusan, maruah dan nama baik keluarga akan jatuh.

Keluarga akan terbeban kerana terpaksa menanggung perbelanjaan rawatan bahkan menghabiskan banyak masa dan tenaga untuk menjaganya.

Akhirnya berlakulah perceraian dan keganasan dalam rumah tangga yang menyebabkan anak-anak terabai hingga mengundang permasalahan sosial kepada mereka pula.

Kesan yang lebih teruk lagi adalah ketenteraman awam akan terancam dengan kejadian jenayah seperti rompakan dan samun.

Perpaduan, kemajuan dan pembangunan masyarakat akan terjejas akibat penglibatan remaja dan belia dengan dadah. Malah mencetuskan persengketaan dan perselisihan antara anggota masyarakat.

Walaubagaimanapun masih belum terlambat untuk keluarga bertindak bagi mengatasinya dengan membebaskan setiap ahli keluarga dari terjebak dalam gejala najis dadah. Dengan itu, antara langkah-langkah penting yang perlu kita ambil perhatian adalah:

Pertama: Memperkukuhkan pegangan akidah, syariah dan akhlak Islam dalam keluarga yang pasti dapat menghindarkan seseorang daripada gejala yang tidak sihat.

Ini kerana iman, amal ibadah dan akhlak mulia yang diamalkan akan dikurniakan kehidupan dan pahala yang lebih baik oleh Allah SWT sebagaimana janji Allah SWT melalui firmanNya dalam surah An-Nahl ayat 97: ”Sesiapa yang beramal salih, dari lelaki atau perempuan, sedang ia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik; dan sesungguhnya Kami akan membalas mereka, dengan memberikan pahala yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan.”

Sesungguhnya Allah SWT juga menjanjikan bahawa segala perkara keji dan mungkar di dunia ini akan dapat dicegah sepenuhnya jika amalan membaca al-Quran, mendirikan solat dan mengingati Allah dilaksanakan dengan sempurna.

Ini kerana amalan-amalan ini pasti memberikan faedah besar dan kesan baik yang amat ketara dalam membendung permasalahan sosial termasuk penyalahgunaan dadah.

Firman Allah dalam surah Al-Ankabut ayat 45, ”Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.”

Kedua: Menjalinkan hubungan baik antara ahli keluarga dan masyarakat. Sikap ambil kisah dan peduli dengan permasalahan sosial seperti dadah perlu diperkukuhkan.

Tindakan segera yang sewajarnya seperti menasihati dan melaporkan kepada pihak yang bertanggungjawab hendaklah dilakukan.

Rasulullah SAW bersabda dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Said Al-Khudri Radhiallahu Anhu: ”Sesiapa di kalangan kamu yang melihat kemungkaran hendaklah dia mengubahnya dengan tangan (kuasa), sekiranya dia tidak mampu hendaklah mengubahnya dengan lidah (nasihat), sekiranya tidak mampu hendaklah dia mengubah dengan hati (membencinya) dan mengubah dengan hati adalah selemah-lemah iman”. (Riwayat Muslim)

Ketiga: Ibubapa hendaklah sentiasa prihatin membentuk keperibadian anak-anak melalui pendidikan Islam. Ini kerana Islam memberikan panduan yang sempurna dan lengkap dalam mendidik anakanak dari kecil lagi supaya mereka terpelihara daripada anasir yang tidak baik.

Hadith yang diriwayatkan oleh Amru bin Syuaib dari ayah dan datuknya, bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Suruhlah anak-anak kamu supaya mendirikan sembahyang ketika berusia tujuh tahun dan pukullah mereka kerana meninggalkan sembahyang ketika berumur sepuluh tahun dan asingkanlah tempat tidur di antara mereka (lelaki dan perempuan).” (Riwayat Abu Daud)

Keempat: Ibubapa juga hendaklah menjadi contoh yang baik dalam tuturkata dan tingkahlaku serta sentiasa berdoa agar Allah memelihara ahli keluarga dan menganugerahkan zuriat keturunan yang baik.

Antara doa yang dianjurkan sebagaimana Allah SWT berfirman di dalam Surah alFurqan ayat 74: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa”.

Mengakhiri khutbah, antara penghayatan yang boleh dijadikan pedoman melalui khutbah pada hari ini ialah:

1. Umat Islam hendaklah yakin bahawa berpegang kepada akidah, syariah dan akhlak Islam adalah asas pembentukan keluarga yang baik, bahagia dan bebas dari dadah.

2. Umat Islam hendaklah berperanan dan saling bekerjasama di dalam menyelesaikan permasalahan dadah demi melahirkan masyarakat yang harmoni dan sejahtera.

3. Setiap ketua keluarga hendaklah bertanggungjawab memelihara diri dan ahli keluarganya daripada azab seksa api neraka di hari akhirat nanti dengan beriman kepada Allah SWT, beramal solih dan berakhlak mulia.

“Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan”. (Al-Tahrim : 6)

Tags: dadah, keluarga, khutbah
Subscribe

Posts from This Journal “dadah” Tag

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments