mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Khutbah Jumaat: Dunia Medan Ujian, Akhirat Tempat Pembalasan

Petikan Khutbah Jumaat 16.04.2021 l 04 Ramadan 1442H JAIS

Dunia Medan Ujian, Akhirat Tempat Pembalasan

Hari ini manusia di seluruh dunia berdepan dengan pelbagai ujian yang getir. Seluruh dunia sedang berdepan dengan wabak virus yang mengancam nyawa dan kesihatan.jais.jpg

Di sesetengah daerah berlaku kemiskinan dan kemelaratan.

Di bahagian yang lain pula sedang berlaku pergolakan dan peperangan merebut wilayah.

Pencemaran alam dan kemusnahannya berleluasa dan pelbagai lagi isu yang seolah-olah tiada rehat dan noktahnya. Inilah hakikat kehidupan dunia yang merupakan medan ujian untuk kita semua.

Dunia sebagai medan ujian bagi manusia ini telah dinyatakan oleh Allah SWT di dalam Al-quran sebagai peringatan kepada kita agar menyedari bahawa dunia ini bukan tempat asal kita yang sebenar.

Sebaliknya ia menjadi medan untuk manusia membuat persiapan terbaik untuk kembali ke alam akhirat yang lebih kekal, itulah tempat tinggal kita yang sebenarnya.

Firman Allah SWT di dalam surah Al-Mulk, ayat 2 : “ Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: Siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat)

Daripada ayat ini, jelas menyedarkan kita bahawa seluruh kehidupan yang kita lalui sehingga kita menemui ajal maut dipenuhi dengan pelbagai ujian yang bertujuan untuk dinilai siapakah yang tetap bertahan menghadapi ujian ini dengan sabar dan istiqomah mentaati perintahNya sehingga akhirnya dia mati dalam keadaan diredhai Allah atau sebaliknya siapakah yang lalai, putus asa dan semakin jauh dari rahmat Allah yang akhirnya mati dalam kemurkaanNya.

Kita ada tugas dan tanggungjawab yang wajib disempurnakan dalam hidup kita ini.

Sekiranya kita renung sedalam-dalamnya, tujuan hidup kita di dunia ini bukanlah semata-mata untuk bersenang-lenang dengan kenikmatan yang ada di dunia ini.

Dunia ini diamanahkan oleh Allah SWT kepada kita untuk dimakmurkan dengan menjunjung segala perintah Allah SWT dalam setiap urusan kehidupan sama ada sosial, ekonomi, politik dan lain-lain lagi.

Oleh itu, manusia yang ingkar dengan perintah Allah SWT, hakikatnya mereka adalah manusia yang khianat dengan amanah yang diberikan Allah SWT dan selayaknya mereka dimurkai Allah dan dihumban dalam api neraka yang pedih.

Firman Allah SWT di dalam surah Al-Hajj, ayat 38 : “Sesungguhnya Allah membela orang-orang yang beriman; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang khianat, lagi tidak bersyukur.”

Hari ini, perbuatan dosa dan maksiat seolah-olah menjadi kebiasaan dalam masyarakat muslim hari ini. Lihatlah sahaja berita-berita yang dipaparkan di media cetak dan elektronik saban hari ada sahaja perbuatan jahat dan maksiat dipaparkan.

Seolah-olah manusia sudah tidak takut dengan kemurkaanAllah SWt lagi.

Hakikatnya segala perbuatan jahat seperti berjudi, berzina, membunuh tanpa sebab, berprasangka buruk, membuat tuduhan palsu, memfitnah, mengadu-domba, mencari-cari kesalahan orang lain, mencaci dan menghina orang dengan gelaran yang buruk serta perbuatan jahat yang lain wajib dihindari kerana ia merupakan pengkhianatan yang besar kepada Allah SWT.

Firman Allah SWT di dalam surah Al-Nisa’, ayat 107 : “Dan janganlah engkau berbahas untuk membela orang-orang yang mengkhianati diri mereka sendiri. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang selalu melakukan khianat, lagi sentiasa berdosa”.

Ingatlah! Kita semua akan berhadapan dengan kematian. Apabila kematian datang kepada diri kita, terputuslah segala nikmat dunia yang selama ini kita kecapi.

Pada waktu itu, segala penyesalan sudah tidak berguna lagi.

Segala perbuatan kita sama ada yang baik atau buruk akan kita bawa bersama di dalam kubur.

Bagi roh orang beriman, mereka akan berdoa kepada Allah SWT agar disegerakan kiamat kerana terujanya mereka bertemu dengan Allah SWT dan menikmati balasan syurga yang dijanjikan olehNya.

Sebaliknya bagi roh orang kafir mereka akan merayu kepada Allah agar tidak berlaku kiamat kerana takutnya mereka dengan azab yang bakal mereka hadapi di akhirat.

Suatu hari Rasulullah SAW berpesan : Sesiapa yang suka bertemu dengan Allah, maka Allah akan suka bertemu dengannya. Sesiapa yang benci bertemu Allah, maka Allah akan benci bertemu dengannya.

Saidatina Aisyah Radhiallahu’anha berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Bila seorang mukmin menemui kematian, maka ia digembirakan dengan rahmat dan keredaan Allah SWT serta kurniaan syurgaNya. Maka ia lebih suka bertemu dengan Allah SWT dan Allah SWT pun ingin bertemu dengannya. Sedangkan bila seseorang kafir itu menemui kematian, maka ia digembirakan dengan azab Allah SWT dan siksaNya. Ia benci berjumpa dengan Allah SWT dan Allah SWT pun benci berjumpa dengannya.” (Riwayat Al-Bukhari)

Oleh itu, bersempena dengan kedatangan bulan Ramadhan yang barakah ini, ayuhlah kita bersungguh-sungguh memanfaatkan bulan ini dengan memperbanyakkan amal soleh, beristighfar dan berdoa agar segala amal kita diterima Allah SWT.

Mengakhiri khutbah pada kali ini, khatib menyeru dan mengajak seluruh umat Islam supaya menghayati beberapa pengajaran berikut untuk dijadikan pedoman dalam hidup kita :

1. Sedarlah bahawa setiap manusia pasti tidak terlepas daripada pelbagai ujian dunia. Maka kita hendaklah sentiasa bersabar dan istiqamah mentaati segala perintah Allah SWT .

2. Kita hendaklah jadikan Ramadan tahun ini sebagai pemangkin kearah kejayaan hidup di dunia dan akhirat.

3. Setiap muslim hendaklah ingat bahawa setiap perbuatan sama ada baik atau buruk yang kita lakukan di dunia akan memberi kesan nanti di akhirat.

“(Ingatlah) hari Kami himpunkan orang-orang yang bertakwa untuk mengadap (Allah) Ar-Rahman, dengan berpasuk-pasukan. Dan Kami akan menghalau orang-orang yang bersalah ke Neraka Jahannam, dalam keadaan dahaga.” (Surah Maryam : 85-86)

Tags: akhirat, dunia, khutbah, pembalasan, ujian
Subscribe

Posts from This Journal “ujian” Tag

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments