mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Khutbah Jumaat: Kematian Suatu Kepastian

Petikan Khutbah Jumaat 23 Julai 2021M/ 13 Zulhijjah 1442H JAWI

Kematian Suatu Kepastian

Kematian adalah suatu yang pasti akan tiba bagi sesiapa jua tanpa dilewatkan atau diawalkan biarpun sesaat.

Tanpa mengira usia, penyakit atau di mana sahaja kita berada, ketentuan Allah SWT itulah yang mengatasi segala-galanya.jawi_logo.jpg

Sesungguhnya bagi orang yang beriman dengan qada’ dan qadar tidak akan sekali-kali menyesali atau mempertikaikan segala ketentuan Allah SWT apatah lagi jika melihat kematian seseorang yang sangat dikasihi di depan mata.

Firman Allah SWT di dalam surah al-Ahzab, ayat 16 yang bermaksud : “Katakanlah (wahai Muhammad): Kalaulah kamu melarikan diri dari kematian atau dari pembunuhan maka perbuatan melarikan diri itu tidak sekali-kali mendatangkan faedah kepada kamu; dan kalaulah kamu pada hari ini terlepas sekalipun, maka kamu tidak juga akan menikmati kesenangan hidup melainkan sedikit masa sahaja.”

Bersediakah kita untuk menghadapi saat kematian? Masihkah lagi kita berterusan hidup dalam kealpaan?

Justeru, marilah kita persiapkan diri dengan bekalan amalan dan kebajikan, sentiasa melakukan taubat atas segala dosa yang pernah dilakukan, banyakkan mengingati mati, meminta maaf daripada orang lain dan memaafkan, melaksanakan tanggungjawab dan amanah sebaik-baiknya dan pupuklah jiwa untuk mencintai akhirat melebihi segala isi dunia.

Kebelakangan ini kita menyaksikan kematian yang disebabkan oleh wabak COVID-19 sangat tinggi di negara ini.

Betapa sedih dan pilu bagi mereka yang kehilangan orang yang tersayang akibat penyakit ini bahkan tidak dapat menatap wajah buat kali terakhir dan mengiringi ke pusara kerana akur dengan arahan pihak berkuasa demi keselamatan diri mereka.

Oleh itu, percayalah bahawa COVID-19 itu benar. Jangan sampai kehilangan insan yang dikasihi barulah kita sedar untuk mematuhi arahan pihak berkuasa sedangkan Islam mengajar kita untuk menjauhi mudarat.

Hargailah pengorbanan para petugas barisan hadapan yang setiap hari mempertaruhkan nyawa demi melepaskan negara kita daripada cengkaman pandemik ini.

Kita amat bersyukur kerana segala tugas pengurusan jenazah COVID-19 di hospital dan di tanah perkuburan dapat diuruskan dengan sangat baik.

Biarpun para petugas termasuklah penggali kubur dan pengurus jenazah berhadapan dengan risiko jangkitan, namun mereka dapat menunaikan tanggungjawab dan amanah dengan sempurna.

Semoga Allah SWT memberikan ganjaran pahala yang besar kepada mereka atas pengorbanan menjalankan fardu kifayah tanpa mengira masa.

Mimbar mengambil kesempatan ini untuk mengajak sidang Jemaah sekalian untuk mendoakan para petugas pengurusan jenazah diberikan kekuatan, kesabaran, pemeliharaan dan keselamatan daripada jangkitan wabak.

Marilah juga kita mendoakan mereka yang telah terkorban agar dikurniakan kerahmatan, keampunan dan ketenangan serta doakan ahli keluarga mereka dikurniakan ketabahan, kesabaran dan dihilangkan kesedihan.

Semoga Allah SWT mengangkat musibah wabak ini daripada kehidupan kita.

Renungkan hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari daripada Usamah bin Zaid Radhiyallahu ‘anhuma, Rasulullah SAW bersabda : Bermaksud : “Sesungguhnya milik Allah lah segala yang dia ambil dan milik-Nya segala yang Dia beri. Segala sesuatu memiliki ajal yang telah ditetapkan disisi-Nya. Maka dari itu bersabarlah dan berharaplah pahala.”

Sebagai rakyat yang bertanggungjawab, bersama-samalah kita membantu kerajaan dan semua agensi yang terlibat dengan pengurusan musibah ini dengan terus memberikan kerjasama terhadap usaha-usaha memutuskan penularan wabak ini agar tiada lagi nyawa yang terkorban.

Mengakhiri khutbah, hayatilah beberapa kesimpulan sebagai panduan kita bersama:
Pertama: Kematian adalah suatu yang pasti tiba kepada setiap orang. Persiapkan diri untuk menghadapi kematian demi kebahagiaan abadi di akhirat.

Kedua: Percayalah bahawa COVID-19 itu benar. Pelihara nyawa dengan mematuhi setiap arahan pihak berkuasa untuk mengelakkan mudarat yang boleh menyebabkan kehilangan nyawa.

Ketiga: Hargai pengorbanan para petugas barisan hadapan yang setiap hari mempertaruhkan nyawa demi melepaskan negara kita daripada cengkaman pandemik ini.

Firman Allah SWT di dalam surah al-Mulk ayat 2  Bermaksud : “Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat).”

Tags: kematian, khutbah, mati
Subscribe

Posts from This Journal “mati” Tag

  • Khutbah Jumaat : “Menuju Alam Barzakh”

    Khutbah Jumaat : 21 Julai 2017M / 27 Syawal 1438H JAIS “Menuju Alam Barzakh”. Sebagai umat yang beriman dan berpegang kepada al-Quran…

  • Ngeri hadapi mati tanpa persiapan

    UMAT yang mampu mengikuti akhlak Nabi Muhammad SAW adalah mereka yang matlamat hidupnya kerana Allah SWT dan seterusnya untuk hari akhirat. Golongan…

  • Kematian tundukkan ego, darjat

    SETIAP ayat al-Quran yang diturunkan membawa pengajaran tersendiri. Surah Saba', ayat 14 yang diturunkan menceritakan mengenai kewafatan Nabi…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 1 comment