mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Fitnah diulang 30 kali dalam al-Quran

Fitnah bererti ujian atau cubaan. Ia diambil dari kata dasar bererti memasukkan emas ke dalam api untuk diketahui kadarnya. Ia juga diertikan sebagai ‘membakar’ atau ‘memperluas’. Secara berdiri sendiri, kalimat ini diulang-ulang dalam al-Quran sebanyak 30 kali.

Menurut ahli tafsir terkemuka Indonesia, M Quraish Shihab, ‘perlu digaris bawah bahawa tidak ada satu pun dari kalimah ini yang bermaksud perkataan yang memburukkan orang lain seperti biasa dipakai. Menurut pakar dalam bidang kosa kata al-Quran, ar-Raghib al-Ashfahani, penekanan dan penggunaan kata fitnah lebih banyak ditujukan pada sesuatu yang bersifat kesukaran. Inilah salah satu perbezaan penggunaan kata bala dan fitnah.

Di sini kata fitnah tidak selalu bererti ‘ujian’ yang dialami seseorang dalam kehidupan dunia tetapi boleh juga dalam erti seksaan di akhirat. Firman Allah SWT: “(Hari Pembalasan adalah) hari ketika mereka disiksa di atas api neraka. (Dikatakan kepada mereka), “Rasakanlah seksaan itu. Inilah seksa (fitnah) yang dulu kamu minta supaya disegerakan.” (Surah az-Zariyat, ayat 13-14)

Perbezaan ketiga, fitnah tidak selalu mesti berbentuk sesuatu yang berlangsung lama atau nampak lama. Perkataan musibah diambil dari kata dasar bererti mengenai atau menimpa.

Pada mulanya, kata akar ini berkaitan lemparan yang mengena sasaran.

Kata musibah diulang dalam al-Quran sebanyak sepuluh kali. Semuanya digunakan untuk sesuatu yang tidak menyenangkan. Namun, hendaklah diingat bahawa apa yang tidak menyenangkan, bila direnungkan pasti tepat dan benar.

Firman Allah SWT: “Dan apa saja musibah yang menimpa dirimu, maka hal itu disebabkan perbuatan tanganmu sendiri.” (Surah as-Syura, ayat 30)

Ulama berbeza pendapat mengenai makna dasar perkataan azab. Ada yang berpendapat perkataan ini diambil dari kata akar yang bererti menjadikan seseorang mengalami lapar yang luar biasa atau diambil dari kata kata dasar bererti hujung cambuk atau segar nyaman (seperti air yang segar yang sedap diminum. Perkataan mengazab (azzaba) bererti menghilangkan kesedapan.

Walau bagaimanapun ketiga makna di atas pada akhirnya mengandungi makna seksaan. Tentu saja seksaan tidak selalu bererti ujian atau cubaan, walaupun ada cubaan atau ujian yang dirasakan sebagai seksaan.


Ustaz Zahazan Mohamed Berita Harian Online Agama Ahad , 28 Oktober 2012
Tags: fitnah
Subscribe

  • Khutbah Jumaat: Sombong Itu Sifat Iblis.

    Petikan Khutbah Jumaat 29 Okt 2021M / 22 Rabi’ul Awwal 1443H: JAIS Sombong Itu Sifat Iblis Sombong merupakan satu penyakit hati, yang mana…

  • Megah dengan harta

    SIAPA tidak teringin menikmati kehidupan senang dengan harta kekayaan, kemewahan, kemudahan, pangkat, jawatan dan pengaruh? Ramai menginginkannya.…

  • Pamer sikap riak di laman sosial

    ALHAMDULILLAH, hampir seminggu kita berpuasa. Seperti yang kita maklum, pada bulan Ramadan inilah umat Islam berlumba-lumba ingin melakukan ibadah…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments