mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Haram minta sedekah bagi berkemampuan

Islam benarkan mohon sumbangan untuk agama, kemaslahatan Muslimin

Sering kali kita disapa mereka yang meminta sumbangan baik ketika berhenti mengisi petrol di stesen minyak, pasar raya, depan bank dan ketika menikmati hidangan di restoran. Ada yang menukar sumbangan dengan barangan dan ada juga yang sekadar menunjukkan surat untuk tujuan tertentu.

Tidak dinafikan bagi yang berniat sedekah akan menghulurkan sumbangan ikhlas mereka, namun ada juga yang cuak kerana memikirkan ke mana sebenarnya sumbangan itu pergi. Persoalannya, adakah sumbangan itu untuk keperluan mereka atau diberi kepada sindiket?

Ada juga yang mengaku mereka daripada rumah anak yatim atau maahad tahfiz mengharapkan belas kasihan masyarakat. Malah, ada pula yang meminta wang dengan alasan tidak cukup duit untuk pulang ke kampung.

Timbul rasa kurang senang

Hakikatnya, pelbagai cara digunakan oleh mereka untuk mendapatkan sumbangan daripada orang ramai dan kehadiran golongan ini sebenarnya menimbulkan rasa kurang senang dalam kalangan masyarakat.

Budaya meminta sedekah bukan daripada ajaran Islam kerana Islam menyeru umatnya berusaha dan bekerja untuk menyara diri sendiri serta ahli keluarga. Hukum meminta sedekah adalah haram bagi mereka yang mempunyai kekuatan dan kemampuan mencari rezeki.

Sebaliknya bagi mereka yang tidak berkemampuan adalah makruh berbuat demikian tetapi tidak digalakkan.
Nabi SAW bersabda: “Sesiapa yang meminta harta kepada manusia supaya hartanya menjadi banyak, bererti dia meminta bara api yang menyala-nyala.” (Riwayat Muslim)

Bagaimanapun, disebut beberapa keadaan yang membolehkan seseorang untuk mengemis atau meminta sumbangan. Hal ini berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Qabishah bin Mukhariq Al-Hilali, Rasulullah SAW bersabda: “Wahai Qabishah! Sesungguhnya meminta-minta itu tidak halal, kecuali bagi salah satu daripada tiga orang: seseorang yang menanggung beban (hutang orang lain, diyat/denda), ia boleh meminta-minta sampai ia melunaskannya, kemudian berhenti. Dan seseorang yang ditimpa musibah yang menghabiskan hartanya, ia boleh meminta-minta sampai ia mendapatkan sandaran hidup. Dan seseorang yang ditimpa kesengsaraan hidup sehingga ada tiga orang yang berakal daripada kaumnya mengatakan: ‘Si polan ditimpa kesengsaraan hidup,’ ia boleh meminta-minta sampai mendapatkan sandaran hidup. Meminta-minta selain untuk ketiga hal itu, wahai Qabishah! Adalah haram, dan orang yang memakannya adalah memakan yang haram.”

Jika seseorang meminta sumbangan untuk kepentingan kaum Muslimin, bukan kepentingan peribadinya, maka ini juga termasuk tasawwul (mengemis dan meminta sumbangan) yang diperbolehkan dalam Islam meskipun daripada golongan kaya.

Antara dalil syarie menunjukkan meminta sumbangan untuk kepentingan agama dan kemaslahatan kaum muslimin itu dibolehkan, pesan Rasulullah (SAW) kepada pemimpin perang sebelum berangkat: “Jika mereka (orang kafir yang diperangi) tidak mahu masuk Islam maka mintalah al-Jizyah daripada mereka! Jika mereka memberikannya maka terimalah dan tahanlah dari (memerangi) mereka! Jika mereka tidak mahu menyerahkan al-Jizyah maka mintalah pertolongan kepada Allah dan perangilah mereka.”

Nabi juga bekerja

Islam menganjurkan kita berusaha mencari nafkah untuk memenuhi keperluan hidup dan keluarga. Firman Allah SWT bermaksud: “Apabila telah solat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi, dan carilah kurniaan Allah.” (Surah al-Jum’ah, ayat 10)

Nabi juga bekerja kerana Rasulullah (SAW) bersabda: “Tidaklah Allah mengutus seorang Nabi melainkan dia mengembala kambing. Lalu ada sahabat bertanya: Apakah engkau juga? Baginda menjawab: Ya, saya mengembala kambing dengan mendapatkan upah beberapa qiroth milik ahli Makkah.”

Sabda baginda lagi: “Sungguh salah seorang di antara kamu mencari kayu bakar diikat, lalu diangkat di atas punggungnya lalu dijual, itu lebih baik daripada orang yang meminta-minta kepada orang lain, diberi atau ditolak.”

Orang yang mahu bekerja, bererti dia menghormati dirinya dan agamanya. Jika mendapatkan rezeki melebihi keperluannya, maka dia mampu mengeluarkan zakat, menunaikan haji dan membantu orang lain.

Meskipun hukum mengemis pada dasarnya dilarang dalam Islam, akan tetapi kita sama sekali tidak boleh menyamaratakan semua pengemis atau peminta sedekah. Kita tidak boleh menuduh mereka apa-apa tanpa sebarang bukti, kerana hal itu termasuk dalam buruk sangka.

Seharusnya kita bersyukur kepada Allah yang telah menjaga kita daripada meminta-minta. Allah berfirman bermaksud: “Dan terhadap orang yang meminta-minta makan, janganlah kamu mengherdiknya.” (Surah ad-Dhuha, ayat 10)

Kita sepatutnya memohon keredaan kepada Allah supaya tergolong dalam kalangan hamba-Nya yang bersyukur dan qana’ah atas segala nikmatnya, merasa cukup dengan apa yang ada, serta menahan diri daripada minta-minta.


Nur Solehah Che Ahmad Berita Harian Online Agama 23/06/2013
Tags: bekerja, haram, sedekah
Subscribe

  • Bukan sekadar sebut, tetapi perlu hayati

    KALIMAH ‘laa ilaaha illallah’ atau maknanya, “Tiada tuhan selain Allah SWT” memang kerap kita dengar atau ucapkan.Kalimah…

  • Erti kalimah Syahadah & tuntutannya

    SEGALA puji bagi ALLAH SWT yang tidak menjadikan sesiapa sebagai anak-Nya dan juga tidak mempunyai sekutu dalam penciptaan-Nya. Sesungguhnya rukun…

  • Lambang keutuhan Perlembagaan

    KUALA LUMPUR 22 Jan. - Keputusan Mahkamah Persekutuan melarang penggunaan kalimah Allah dalam majalah mingguan The Herald terbitan bahasa Melayu,…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments