mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Dilayan bagai VIP

PENGURUSAN haji di Malaysia merupakan yang terbaik di dunia dan kejayaan itu telah menyebabkan Tabung Haji mendapat pengiktirafan dalam kalangan negara Islam berkaitan pengurusan dan pengendalian urusan haji.

Hal berkenaan diakui menerusi beberapa penghormatan oleh kerajaan Arab Saudi dalam kelonggaran beberapa peraturan selain menerima jemputan negara lain untuk menjadikan pengurusan haji Malaysia sebagai panduan.

Ketika diberi peluang untuk membuat liputan penerbangan pertama haji Malaysia Airlines (MAS) baru-baru ini, penulis diberi kesempatan untuk melihat pengurusan dan layanan yang dilakukan oleh Tabung Haji dan syarikat penerbangan utama itu.

Layanan terhadap para tetamu Allah umpama orang kenamaan (VIP) telah menyebabkan penulis senada dengan pengiktirafan diterima Malaysia dalam menguruskan jemaah haji.


Dalam penerbangan Saudi Airlines 5 October 2011 dari album Labbaik Allahumma Labbaik SV5101

Mereka yang dibawa menaiki bas dari Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya diiringi Polis Diraja Malaysia (PRDM) sepanjang perjalanan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) kemudian masuk terus ke kawasan pelepasan kapal terbang.

Setibanya di kawasan itu, para bakal haji kemudian turun lalu berehat seketika di ruang menunggu sebelum dipanggil untuk menaiki pesawat.

Pada saat itu, kelihatan para petugas Tabung Haji dan MAS membantu beberapa jemaah haji, sama ada yang uzur atau warga emas untuk menuju ke pesawat.

Apabila tiba di pesawat, para pramugari menanti dengan wajah mesra kehadiran para bakal haji lalu ditunjukkan mereka tempat duduk dan terdapat juga dalam kalangan mereka memimpin tangan jemaah yang uzur ke dalam pesawat.

Layanan itu sesuai dengan jolokan 'Malaysian Hospitality' yang diterima MAS dalam mengendalikan operasi penerbangan bertaraf dunia.

Menurut seorang bakal haji, Shahrin Jantan, 51, ketika ditemui Mega Utusan Malaysia menyatakan tanda penghargaannya terhadap layanan mutu perkhidmatan terbaik yang diterimanya sepanjang perjalanan ke Tanah Suci.

Jelas pengurus syarikat itu, tiada satu pun rungutan masalah yang boleh dinyatakan kerana semuanya adalah yang terbaik.

"Setibanya di sini, kami tidak perlu melakukan apa-apa kerana semua diurus oleh petugas Tabung Haji dan MAS. Kami hanya tunggu seketika sebelum dipanggil terus menaiki pesawat," jelas Shahrin yang telah menunggu giliran haji selama 10 tahun.

Dalam pada itu, isterinya, Zarinah Abd. Aziz, 49, turut menyatakan perasaan sama berkata layanan umpama karpet merah itu menyebabkan beliau terharu dan menghargai segala perkhidmatan berkenaan.

"Bukan senang untuk menguruskan ribuan jemaah haji, tetapi saya lihat tugas itu berjaya dilakukan para petugas kerana kemungkinan disebabkan oleh pengalaman mereka sebelum ini.

"Malah respons para petugas melayani kerenah kami dengan baik walaupun pada hakikatnya terpaksa melayani ribuan jemaah lain," kata suri rumah itu.

Selain itu, layanan kelas pertama terhadap warga tua turut tidak diabaikan oleh para petugas. menurut Shaharudin Abdullah, 38, mereka memimpin tangan ibunya yang uzur ke dalam pesawat.

Juruteknik berkenaan menambah, keadaan ibunya dilihat menyulitkan tetapi menerusi bantuan dihulurkan oleh para petugas termasuk anak kapal MAS, urusan itu menjadi mudah.

"Saya ucapkan terima kasih kepada para petugas yang banyak membantu kami sebentar tadi. Hanya Allah dapat membalas jasa mereka," ujar Shaharudin.



JUANI MUNIR ABU BAKAR Utusan Malaysia Online Bicara_Agama 20130912
Tags: haji, thts
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments