mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Pembebasan daripada penindasan

Umat Islam patut hayati roh di sebalik ibadah korban

Aidiladha mempunyai keistimewaan tersendiri. Ia sedikit berbeza dengan Aidilfitri kerana sambutannya diraikan di seluruh dunia bersamaan waktunya dengan jemaah haji yang berkumpul di Tanah Suci melaksanakan ibadah haji, rukun Islam kelima.

Dalam konteks ini, hari kebesaran Islam tidak sepatutnya diraikan dengan hanya menekankan aspek ritual iaitu menyembelih haiwan korban, tetapi perlu menghayati nilai simbolik dan hakiki daripada disyariatkan Aidiladha.

Aidiladha yang juga dikenali dengan hari raya korban adalah bentuk kepasrahan secara menyeluruh manusia kepada Allah SWT terhadap segala larangan dan perintah-Nya. Perkataan korban yang bermakna mendekatkan diri kepada Allah SWT menuntut kita menghayati dan meneladani perjuangan kemanusiaan Nabi Ibrahim.


Pembebasan manusia

Secara simboliknya, ketaatan Nabi Ibrahim terhadap perintah Allah untuk menyembelih anaknya Nabi Ismail, tidak hanya diertikan sebagai kepasrahan kepada Allah semata-mata, tetapi mempunyai makna pembebasan manusia dan nilai kemanusiaan daripada penindasan atas manusia yang lemah.

Ketika Allah menggantikan Ismail dengan domba bagi disembelih, tersirat satu mesej bahawa manusia yang kuat tidak boleh bertindak semena-mena dan menginjak-injak terhadap manusia lain.

Peristiwa itu juga ingin menyatakan bahawa Tuhannya Ibrahim bukanlah Tuhan yang dahaga darah manusia, tetapi Tuhan menyelamatkan dan membebaskan manusia daripada tradisi yang tidak menghargai manusia.

Syeikh Mahmud Syaltut menyatakan, keistimewaan Aidiladha dilaksanakan serentak dua perkara iaitu ibadah yang berlainan pada tempat berbeza. Pertama, ia dilakukan khusus di rumah suci Tuhan dan di tempat suci pelaksanaan ibadah haji.

Jemaah haji adalah wakil seluruh dunia Islam yang tawaf di sekeliling Baitullah (Kaabah), berhenti wukuf di Mina dan mempersembahkan sembelihan haiwan (untuk fakir miskin) sebagai tanda syukur. Semua dalam suasana perkenalan, saling bermusyawarah, bantu-membantu, menghormati demi kebaikan dan kemajuan umat Islam seluruhnya.

Kedua, Muslim di seluruh dunia yang jauh mahupun yang dekat melakukan perkara sama, sejak dari pagi fajar menyingsing, hari Arafah sehingga hari keempat, mereka mengucapkan takbir (Allahu Akbar).


Kikis nafsu ego

Semangat inilah yang melahirkan rasa kebesaran nikmat Allah SWT dan tiada sesuatu kekuatan atau kebesaran di hadapan mereka yang dapat menghalang untuk mencapai kemuliaan dan kebesaran di dunia ini.

Mereka beramai-ramai menunaikan solat Aidiladha serta melakukan sembelihan haiwan untuk fakir miskin sebagai bukti ketaatan kepada Allah SWT dan memecahkan nafsu ego mereka untuk membantu sesama umat Islam dengan penuh keikhlasan.

Nabi SAW bersabda: “Tidak pernah syaitan dilihat begitu kecilnya, hina, muram dan dibenci pada hari-hari haji, dimulai dari hari Arafah.”

Allah berfirman yang bermaksud: “Demikianlah sesiapa yang membesarkan hari-hari kehormatan Tuhan, maka adalah paling baik di sisi Tuhan.” (Surah al-Haj, ayat 30)

Pengorbanan dikaitkan dengan kesediaan menyimpan wang atau bekalan selama bertahun-tahun untuk mengerjakan haji. Jihad itu bukan saja membolehkan kita menunaikan haji, malah akan menghasilkan keuntungan berlipat ganda di akhirat kelak.

Sabda Nabi Muhammad SAW: “Nafkah mengerjakan ibadah haji adalah seperti nafkah pada sabilillah dengan mendapat pahala berlipat ganda hingga tujuh ratus.”' (Riwayat Ahmad)

Kesulitan dan masalah dihadapi sepanjang perjalanan juga satu pengorbanan apa lagi dengan peraturan bermacam-macam yang harus dilalui baik dari kerajaan Arab Saudi mahupun kerajaan kita sendiri.

Begitu juga suasana di Tanah Suci yang tidak biasa kita hadapi dengan sikap sesetengah manusia yang kasar menggunakan kekuatan badannya untuk berebut tempat bagi memperoleh keselesaan beribadah. Ini semua menuntut kesabaran dan pengorbanan yang setulusnya.

Pengorbanan lain seperti kerelaan Nabi Ismail mengikut perintah Allah SWT. Kedua-duanya, Ibrahim dan Ismail mematuhi perintah Allah ini (iaitu ayah menyembelih anaknya berdasarkan perintah Allah), semata-mata dengan maksud mendekatkan diri kepada Allah SWT (taqarrub ila `llah). Dan ini adalah cermin ketakwaan.

Dapatkah kita memperkuatkan takwa dengan pengorbanan yang dilakukan? Dapatkah kita mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan ibadah haji? Tentunya kita tidak ingin sekadar mendapat yang zahir saja daripada ibadah itu.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Daging-daging unta dan darahnya sekali-kali tidak dapat mencapai (keredaan) Allah, tetapi ketakwaanlah yang dapat mencapainya.”' (Surah al-Haj, ayat 37)

Hayati roh ibadah

Sesungguhnya Islam tidak menginginkan pelaksanaan ibadah wajib dan sunah sekadar ritual atau formaliti. Roh dalam ibadah itu yang penting iaitu ikhlas dan takut kepada Allah yang menjadi syarat diterimanya ibadah.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam menjalankan agama yang lurus.”' (Surah al-Bayyinah, ayat 5)

Sesungguhnya Islam mensyariatkan ibadah itu dengan memberi hikmah dan kerahsiaan yang boleh membawa manfaat, kebaikan jiwa, kebersihan hati dengan kemuliaan akhlak.

Syeikh Mahmud Istanbuli menyatakan, “Ibadah haji adalah sumbangan Islam yang paling positif bagi melahirkan manusia ideal yang bersatu hati dan bersatu amal yang semuanya itu diidam-idamkan oleh ahli falsafah sejak dari zaman Plato atau al-Farabi sehinggalah kini.

Dr Asyraf Wajdi Dusuki ialah Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim). Berita Harian Online Agama 14/10/2013
Tags: bebas, ego, islam, nafsu, tindas
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments