mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Boleh pandang tanpa disertai nafsu

Menahan pandangan yang diperintahkan Allah SWT bukan memejamkan mata atau menundukkan kepala sehingga tidak dapat melihat seseorang. Ini tidak mungkin dapat dilakukan terutama ketika berurusan. Menundukkan pandangan atau membebaskan pandangan bermaksud tidak mendekati tempat fitnah yang boleh merangsangkan.


Maka, lelaki boleh melihat wanita asal bukan melihat auratnya dan tidak pula dengan syahwat. Jika ia melihatnya dengan syahwat dan bimbang berlaku fitnah atas dirinya, maka tepatlah pendapat yang mengatakan haram. Dalam perkara ini, wanita seperti lelaki boleh melihat dengan beradab dan menahan atau membataskan pandangan kepada lelaki asalkan bukan melihat auratnya.


Imam Ahmad dan lain-lainnya meriwayatkan daripada Aisyah, orang Habsyi pernah bermain-main di sebelah rumah Rasulullah SAW pada hari raya. Kata Aisyah: “Saya melihat dari atas bahu Rasulullah, lalu Baginda merendahkan bahunya kerana saya, kemudian saya melihat mereka dari bahu Baginda sehingga saya puas, kemudian saya berpaling.”

Sebahagian ulama Syafi’iyah berpendapat lelaki tidak boleh melihat kepada wanita dan wanita tidak boleh melihat kepada lelaki berdasarkan hadis riwayat al-Tirmizi daripada Ummu Salamah dan Maimunah (iaitu dua orang isteri Baginda SAW) bahawa Rasulullah SAW menyuruh mereka berhijab dari Abdullah Ummi Maktum. Lalu kedua-duanya berkata kepada Baginda: “Bukankah dia itu buta yang tidak dapat melihat kami? Baginda menjawab balik: Apakah kamu berdua juga buta? Bukankah kamu berdua dapat melihat?”

Hadis ini tidak dapat dijadikan hujah oleh golongan yang berpendapat demikian kerana hadis itu tidak selamat daripada cela (cacat) iaitu cacat pada sanad dan dilalahnya. Bagaimanapun, hadis ini tidak mendapat darjat seperti hadis yang diriwayatkan dalam Sahihain yang membolehkan melihat.

Antaranya, hadis Fatimah Qais yang menyebutkan, Rasulullah SAW menyuruhnya beriddah di rumah Ibnu Ummi Maktum dan berkata: “Sesungguhnya dia (Ibn Ummi Maktum) adalah seorang yang buta yang engkau boleh saja meletakkan pakaianmu di sisinya.”


Perintah berhijab

Al Hafiz Ibnu Hajar berkata: “Sesungguhnya perintah berhijab daripada Ibnu Ummi Maktum itu boleh jadi kerana dia seorang yang buta yang mungkin saja ada bahagian tubuhnya yang terlihat dengan tidak disedarinya, sedangkan kebanyakan orang Arab biasanya tidak memakai seluar.”

Imam Abu Dawud menjadikan hadis Ummu Salamah dan Maimunah ini khusus untuk isteri Nabi SAW, sedangkan hadis Fatimah Qais dan hadis lain yang sama makna dengannya untuk wanita secara umum.

Pendapat Abu Dawud ini dipandang baik oleh Ibn Hajar dan pendapat ini juga dipilih oleh Dr Yusuf Qaradawi kerana isteri Nabi SAW mempunyai kedudukan khusus yang akan mendapat azab Allah SWT dua kali ganda bagi mereka yang melakukan perbuatan keji dan mendapat pahala dua kali ganda bagi mereka yang berbuat kebajikan. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Wahai isteri Nabi, kamu sekalian tidaklah seperti wanita.” (Surah al-Ahzab, ayat 32)

Allah SWT menjadikan hukum-hakam yang khusus untuk isteri Nabi kerana kedudukan mereka dan kerana status keibuan ruhiyyah mereka bagi kaum mukminin.

Halim, Seremban, Negeri Sembilan.

Zahazan Mohamed
Berita Harian Online Agama 10/11/2013
Tags: hijab, wanita
Subscribe

  • Tunang tanpa sedar?

    “LEPAS belajar nanti, awak kahwin dengan saya ya? Okey, saya nak kahwin dengan awak." Pernahkah kita dengar perbualan sebegini atau kita…

  • Andai jodoh tidak panjang

    HANYA tinggal dua hari untuk Zana memberikan keputusan. Tempoh seminggu yang diberikan kepadanya, terasa begitu cepat. Menerima lamaran atau tidak?…

  • Peguam Syarie Menulis: Hikmah bertunang

    Ikatan boleh batal jika wanita masih isteri orang Tunang atau dalam bahasa Arab disebut khitbah adalah hasrat seorang lelaki untuk menjadikan…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments