mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Bagi mengelak peranan mendidik murid penyimpang daripada matlamat asal

KEBANYAKAN ibu bapa menghantar anak-anak mereka ke sekolah atau maahad tahfiz dengan harapan yang besar agar zuriat mereka menjadi insan yang soleh dan dapat berbakti kepada agama dan negara apabila menamatkan pengajian mereka kelak.

Harapan yang tinggi oleh ibu bapa ini akan menjadi sia-sia jika proses pembelajaran di institusi pengajian tahfiz tidak kondusif serta gagal menzahirkan keindahan nilai-nilai Islam yang antara lain perlu menekankan pembentukan akhlak dan keyakinan diri.

Kes terbaru seorang ustaz yang memukul muridnya di sebuah sekolah tahfiz di Pahang hingga berada dalam keadaan kritikal dan mengeluarkan darah beku adalah satu keadaan yang menyedihkan.

Seorang ustaz memang boleh menghukum anak muridnya dengan nawaitu untuk memberi peringatan atau ajaran tetapi ia bukan tiket untuk menghukum sesuka hati sampai tahap cedera parah.

Perkembangan terbaru ini pasti mencemaskan para ibu bapa yang mempunyai anak di sekolah tahfiz atau sedang menimbangkan untuk menghantar anak mereka ke sekolah tersebut.

Sebelum ini telah timbul beberapa kes salah laku guru sekolah tahfiz terhadap murid mereka.

Kita tidak boleh membiarkan anak-anak yang menerima pendidikan di sekolah tahfiz terdedah kepada risiko ancaman guru yang tidak ada perikemanusiaan ini.

Kebanyakan sekolah tahfiz adalah institusi pengajian milik persendirian. Pengasas sekolah tahfiz lazimnya adalah individu yang bergelar ustaz dan mendakwa diri mereka memiliki ijazah daripada pelbagai universiti di Timur Tengah seperti Al-Azhar dan Universiti Islam Madinah.

Dalam masyarakat Melayu Muslim apabila kita mendengar seseorang itu graduan dari universiti-universiti terkemuka berkenaan pasti mempunyai rasa kagum dan tiada keraguan untuk menghantar anak-anak ke sekolah tahfiz kendalian mereka.

Walau bagaimanapun penyampaian ilmu tidak boleh semata-mata bergantung kepada kelayakan atas kertas yang dimiliki oleh ustaz-ustaz tersebut.

Perlu ditimbulkan di sini sejauh manakah guru-guru yang mengajar di sekolah tahfiz ini telah diberikan pendidikan tentang teknik mengajar atau pedagogi.

Hal ini kerana sukatan pengajian di sekolah tahfiz tidak terhad kepada sesi menghafal al-Quran semata-mata, malah turut mendedahkan para pelajarnya kepada mata pelajaran akademik dan ilmu-ilmu Islam yang lain.

Kita khuatir sekiranya para ustaz di sekolah tahfiz itu tiada pendedahan tentang kemahiran mengajar yang kontemporari maka mereka gagal untuk membentuk generasi hari ini yang mempunyai daya intelek yang lebih kehadapan kerana terdedah kepada kepesatan kecanggihan teknologi maklumat.

Selain kelayakan profesional tenaga pengajar di sekolah tahfiz satu lagi perkara yang perlu diberikan perhatian ialah sikap sesetengah pentadbir sekolah tersebut yang mempergunakan para pelajar bagi tujuan kutipan derma atas alasan bagi kegunaan sekolah tahfiz mereka.

Benarkah wang berkenaan digunakan untuk maslahat sekolah tahfiz tersebut dan mengapakah para pelajar dikerah untuk mengutip derma sedangkan masa mereka sepatutnya berada di dalam bilik darjah.

Sehubungan itu, kewujudan pelbagai sekolah tahfiz persendirian yang tumbuh bagai cendawan ini perlu dipantau oleh pihak berkuasa.

Kebanyakan negeri meletakkan bidang kuasa mendaftarkan sekolah agama di bawah tanggungjawab Majlis Agama masing-masing.

Memang setiap negeri telah menggubal enakmen khusus yang mewajibkan setiap sekolah agama persendirian didaftarkan.

Namun langkah-langkah penambahbaikan perlu dilakukan untuk memastikan penguatkuasaan yang lebih ketat diambil terhadap mana-mana sekolah tahfiz yang gagal beroperasi dengan baik.



MD NIZAM GANY Kelantan Utusan Malaysia Online Forum 20131217
Tags: didik, tahfiz
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments