mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Perlukah dialog antara Islam-Kristian?

BARU-BARU ini kedengaran beberapa reaksi negatif terhadap Islam ekoran kontroversi larangan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam dan kedegilan seorang paderi mematuhinya walaupun ada keputusan mahkamah yang jelas dan titah Sultan Selangor.

Sebagai sokongan kepada kedegilan itu, pemimpin beberapa agama lain juga menyatakan istilah Allah turut digunakan oleh agama mereka. Antaranya, agama yang dianuti keturunan Sikh dan Bahai.

Justeru, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia bercadang untuk melakukan penyelidikan yang mendalam mengenai sejarah penggunaan kalimah itu oleh agama-agama besar dunia dan mengharapkan kajian itu dapat memberikan kewajaran kenapa ia tidak boleh dilihat sebagai sesuatu yang tepat pemakaiannya oleh agama-agama lain selain agama Islam.

Berdasarkan fakta sejarah, penggunaan kalimah Allah oleh masyarakat pra-Islam hanyalah sebagai merujuk kepada tuhan mereka, tetapi penggunaannya tidaklah sekudus ajaran Islam.

Ketika Islam buat pertama kalinya muncul dalam kehidupan manusia, masyarakat pagan Arab sudah biasa menggunakan istilah itu, tetapi ada di antaranya merujuk kepada nama Dewa Bulan.

Sebelum Islam muncul, penganut Kristian berhadapan dengan persaingan agama Yahudi. Akibatnya, setiap agama menyatakan hanyalah agama mereka yang membawa kebenaran, manakala agama-agama lain penuh prasangka dan kepalsuan. Atas dakwaan kebenaran itulah menyebabkan berlakunya perang, konflik antara agama dan akhirnya agama menjadi pembakar semangat yang terkuat untuk saling berperang.

Selepas berakhirnya Perang Dunia II dan bermulanya Perang Dingin, tumpuan utama masyarakat dunia adalah untuk membangunkan hubungan mesra antara agama menerusi penyemarakan dialog bagi mencari nilai-nilai universal berdasarkan prinsip setiap agama mengajak manusia melakukan kebaikan.

Era pertama dialog antara agama lebih bersifat dialog untuk kehidupan, yang memberikan penekanan untuk melihat apakah persamaan antara agama, terutamanya dalam konteks ajaran ataupun falsafah agama. Akhirnya, dialog itu berubah bentuk setelah sikap sesetengah cauvinis agama melahirkan rasa sangsi, ekoran perkembangan yang menyaksikan Islam muncul sebagai kekuatan baru, berdasarkan pertambahan bilangan yang lebih cepat dan pengisiannya ekoran kegagalan peradaban Barat yang hanya memfokuskan faham kebendaan.

Selepas Perang Dingin, masyarakat Barat melihat kebangkitan Islam itu sebagai kuasa baharu yang boleh mengancam kapitalisme. Maka, muncul pelbagai pendekatan untuk menghina Islam baik dari segi sistem politik mahupun kehidupan masyarakat dan sistem kekeluargaan.

Hari ini muncul pendekatan yang berasaskan kebebasan individu sebagai fahaman terbesar, maka itulah sebabnya setiap percanggahan dengan Islam terus dilihat sebagai fakta betapa tidak bertoleransinya Islam terhadap penganut agama lain.

Atas dakwaan itu jugalah menjadikan banyak pihak bukan sahaja curiga dengan Islam bahkan menuduh Islam sebagai agama yang menganjurkan diskriminasi dan ekstremisme.

Gema kebencian terhadap Islam kembali menjadi agenda permusuhan apabila seorang ilmuan keturunan Yahudi mengemukakan sebuah teori, di mana persoalan sebenar yang dihadapi oleh masyarakat Barat adalah pertembungan peradaban dengan peradaban yang muncul dari timur.

Tentunya, pertembungan akan menjadi sesuatu yang lebih besar adalah antara Barat dan Islam, ini disebabkan setelah pengaruh komunisme berantakan, Islam dilihat sebagai kuasa yang bakal menyaingi peradaban barat.

Mulai 1995 sekumpulan strategik memulakan kempen dengan meletakkan Islam sebagai menyuburkan keganasan dengan mentafsirkan makna perkataan jihad sebagai "keinginan berperang". Mulai saat itulah setiap perlakuan melampau ditujukan kepada Islam dan setiap apa sahaja ikon yang ada kaitan dengan Islam akan dijadikan alasan membentuk suatu referendum.

Tujuan utama serangan budaya dan nilai terhadap Islam itu adalah dengan hasrat untuk menghancurkan pegangan agama penganutnya.

Kini jumlah penganut Kristian dianggarkan 2.2 bilion manakala jumlah penganut Islam ialah 1.8 bilion. Dianggarkan 4 daripada setiap 10 orang penduduk dunia adalah beragama Islam manakala kadar pertambahan semula jadi masyarakat bukan Islam semakin menurun akibat sikap mereka terhadap kehidupan berkeluarga dan sikap individualistik berbanding umat Islam yang masih teguh dengan tradisi kekeluargaan.

Ancaman inilah sebenarnya menakutkan penganut agama lain sehingga mereka sanggup mengubah, meminda dan memprovokasi beberapa perkara bagi mencabar umat Islam. Mereka sedar, menerusi provokasi inilah akhirnya umat Islam akan berperang sesama sendiri.

Rentetan daripada larangan penggunaan kalimah Allah misalnya, sudah ada anjakan yang jelas untuk mempertaruhkan kedudukan dan penguatkuasaan pihak berkuasa agama Islam sebagai suatu tindakan yang bertentangan dengan kebebasan asasi dan beragama.

Bahkan, mereka mendakwa, apabila istilah Allah dilarang ke atas masyarakat bukan Islam, maka ia tidak menghormati prinsip kebebasan beragama yang dijamin oleh perlembagaan dan menyebabkan penganut agama lain mangsa diskriminasi, sedangkan Islam memberikan mereka jaminan "tiada paksaan dalam beragama." Konteks itulah yang dicanangkan oleh banyak pihak, termasuk segelintir orang Islam sendiri.

Islam dianggap sebagai ancaman, dan kerana itulah akhir-akhir ini kembali kedengaran betapa perlunya lebih banyak dialog antara agama bagi mencari titik persefahaman, yakni makna kehidupan beragama bukan dari asas akidah.

Islam melihat dialog antara agama sangat penting, berdasarkan adanya keyakinan atau iman kepada semua Nabi dan Rasul. Allah telah mengutus para Rasul-Nya untuk semua manusia, sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah dalam firman-Nya yang bermaksud: Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Rasul dalam kalangan tiap-tiap umat seorang Rasul (dengan memerintahkannya menyeru mereka): ''Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah Thaghut." (Surah al-Nahl ayat 36)

Pemahaman ini tidak boleh disamakan dengan konsep dialog yang difahami oleh sesetengah pihak sebagai kaedah menentukan agama mana yang paling baik dan benar.

Kalau agama difahami secara konkrit, bukan secara metafizik, maka dialog antara agama bererti dialog antara orang yang beragama, yang berperanan mencari titik persefahaman kerana hakikatnya setiap agama itu mengajar manusia untuk melakukan kebaikan.

Islam-Kristian harus hidup sebagai satu masyarakat dan masing-masing berhak mengamalkan kebebasan sosial dan agama mereka sendiri.

Al-Quran mengajarkan bahawa umat Islam harus menghormati semua pengikut kitab suci (ahli kitab). Sama halnya dengan semua kelompok manusia termasuk umat Islam sendiri di antara kaum pengikut kitab suci itu ada yang lurus (benar) dan ada yang tidak. Daripada mereka ada memusuhi kaum beriman, tetapi ada juga yang menunjukkan sikap persahabatan yang tulus.

Kepelbagaian merupakan sesuatu yang benar, kerana Allah mencipta manusia berlainan keturunan, kaum, sifat fizikal dan psikologi. Allah sebenarnya mengharapkan manusia saling berkenalan, bekerjasama dan saling memahami dalam urusan kemasyarakatan dan bernegara.



Mohd. Shauki Abd. Majid ialah Pengurus Besar Analisa dan Pengurusan Isu Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) Utusan Malaysia Online Rencana 20140117
Tags: allah, islam, kalimah, kristian
Subscribe

  • Hidup berpasangan beri ketenangan

    MAKHLUK Allah SWT diciptakan berpasang-pasangan seperti firman-Nya yang bermaksud: "Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan semuanya…

  • Nusyuz undang kemurkaan ALLAH

    Nusyuz undang kemurkaan ALLAH FIRMAN ALLAH SWT: "Wanita-wanita yang kamu khuatirkan nusyuznya, maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah…

  • Khutbah Jumaat: Sempurnakan agamamu

    Petikan Khutbah Jumaat: 31 Mac 2017 JAKIM Sempurnakan agamamu Islam sebagai satu cara hidup yang lengkap telah memberi penekanan pentingnya…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments