mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Harmonikan pendapat berbeza

WUJUD perbezaan pendapat di kalangan masyarakat Islam termasuk guru-guru agama dan para ustaz tentang sambutan Maulid Nabi. Perbezaan pendapat ini sehingga membawa kepada tuduhan-tuduhan yang agak liar. Bagaimana sewajarnya kita membuat penilaian dan pertimbangan dalam isu ini?

Jawapan

Sememangnya perlu diakui bahawa wujud perbezaan pendapat dalam kalangan masyarakat Islam tentang majlis sambutan Maulidur Rasul. Sambutan maulid ini banyak diadakan, khususnya pada bulan Rabiulawal ini, banyak majlis maulid diadakan.

Perbezaan pendapat di kalangan para ulama dalam isu majlis sambutan Maulidur Rasul tidak mengapa dan bukanlah isu besar. Para ulama termasuk ulama silam sentiasa berbeza pendapat. Ini kerana kefahaman yang berbeza terhadap nas-nas syarak dan dalil-dalil syarak. Maka selagi mana isu majlis maulid ini masih dalam daerah perbezaan pendapat yang meraikan adab dan etika perbezaan pendapat, maka ia sesuatu yang harmoni.

Harmonikan pendapat berbeza



MAULIDUR Rasul seringkali disambut dengan perarakan dan berselawat. - Gambar hiasan

Sedihnya, hal ini bukan sekadar perbezaan pendapat, tetapi ada masanya ke tahap tuduh-menuduh.

Pelaku bidaah

Bagi yang tidak mengadakan majlis sambutan Maulidur Rasul, ada pihak tertentu menuduh golongan yang membuat majlis ini sebagai pelaku bidaah. Ini kerana majlis sambutan Maulidur Rasul tidak dibuat oleh Nabi SAW dan begitu juga para Sahabat r.hm.

Sebaliknya majlis maulid ini dimulakan pada zaman yang kemudian selepas tahun 300 hijrah. Dikatakan orang yang pertama melakukannya ialah Raja Muzaffar, penguasa Irbil. Apa yang penting, majlis maulid tidak dibuat pada zaman Nabi dan zaman para Sahabat Nabi. Maka majlis ini dihukum sebagai bidaah. Pelaku bidaah pula dihukum sebagai sesat. Apabila sesat maka ia akan dimasukkan ke dalam neraka. Ini berdasarkan sabda Nabi SAW: “Setiap bidaah adalah sesat dan setiap kesesatan berada di dalam neraka.”

Sifir mudahnya adalah azab neraka bagi sesiapa yang melakukan sambutan maulid.

Manakala dalam golongan yang mengadakan majlis Maulidur Rasul, ada pihak tertentu yang menuduh golongan yang tidak mengadakan majlis ini sebagai golongan yang tidak mahu berselawat kepada Nabi SAW. Ini kerana majlis maulid banyak mengandungi selawat.

Menentang selawat

Maka jika majlis maulid ditentang bermakna menentang selawat kepada Nabi SAW. Begitu juga ada juga yang membuat tuduhan bahawa golongan yang tidak mengadakan majlis sebagai golongan yang tidak begitu kasih kepada Nabi SAW. Orang yang tidak begitu kasih kepada Nabi adalah golongan yang tidak sempurna imannya.

Pertelingkahan ini makin membesar dengan wujudnya pendokong-pendokong kepada manhaj dan fahaman mereka. Alangkah sedihnya melihat umat Islam yang sentiasa bersemangat untuk bergaduh dan bertelingkah. Sepatutnya kita bersemangat untuk bersatu, hidup dengan harmoni dan berdakwah terhadap masyarakat bukan Muslim kepada Islam dan masyarakat Muslim untuk lebih mengamalkan Islam.

Saya tidak mahu dan tidak mampu membahaskan dalil-dalil setiap pihak. Sudah tentu setiap pihak menilai dalil-dalil mereka sebagai dalil yang paling kuat. Maka pendapat mereka adalah pendapat yang benar atau paling benar. Justeru itu, dalil pihak lawan pula dianggap sebagai dalil yang lemah.

Sebaliknya dalam isu ini, saya ingin mengajak umat Islam untuk kembali kepada perkara yang lebih besar. Oleh itu, isu ini sewajarnya dikembalikan kepada dua isu pokok iaitu:

i) Kasih kepada Nabi SAW. Baginda menegaskan bahawa keimanan seseorang tidak sempurna tanpa perasaan kasih kepada Nabi. Ini dirakamkan dalam satu sabda: “Tidak sempurna iman seseorang kamu hingga daku lebih dikasihi daripada anaknya, ibu bapanya dan seluruh manusia.”

ii) Isu kedua ialah mengikuti Nabi SAW. (rujuk ali Imran: 31)

Dua perkara ini adalah asas utama. Kasih kepada Nabi SAW merupakan pecahan daripada keimanan kepada baginda. Kasih kepada Nabi SAW juga resepi untuk merasai kemanisan iman. Insan yang kasih kepada Nabi SAW akan bersama dengan manusia yang ia kasihi di akhirat nanti. Manakala kasih ini dizahirkan dengan mengikuti Nabi SAW.

Utusan Malaysia Online Bicara Agama 20140117
Tags: harmoni, pendapat
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments