mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Hanya zikir tiada ditetapkan had

Jika anda memerlukan seseorang yang membimbing anda kepada Allah sebagaimana orang yang dahaga berhajat kepada air atau seperti berhajatnya orang yang takut kepada keamanan, nescaya anda akan dapati kewujudannya lebih hampir daripada kewujudan tuntutan anda itu.

Sekiranya anda berhajat kepada Allah seperti berhajatnya ibu kepada anaknya di saat kehilangannya, nescaya anda dapati Allah itu hampir dengan anda dan memperkenankan permohonan anda. Nescaya anda dapati jalan yang sampai kepada-Nya tidak terhalang dan Dia mempermudahkan jalan perjalanan anda untuk itu.


Jalan tasawuf dapat memperbanyakkan zikir dan memohon pertolongan kepada Allah melalui persahabatan dengan guru. Tidak diragui lagi bahawa zikir itu dapat membersihkan hati dan membawa ketenangan. Ia jelas sebagaimana firman Allah yang bermaksud: “Iaitu orang yang beriman dan tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah! dengan zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia.” (Surah ar-Ra'd, ayat 28) Setiap apa yang diperintah oleh Allah dalam al-Quran ada hadnya kecuali zikir.

Lantaran itulah Allah berfirman maksudnya: “Wahai orang yang beriman, untuk bersyukur kepada Allah ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya. “Dan bertasbihlah kamu kepada-Nya pada waktu pagi dan petang.” (Surah al-Ahzab, ayat 41 dan 42)

Berdasarkan kepada penjelasan ini dapatlah difahami bahawa mengikut amalan tasawuf adalah satu kewajipan. Namun begitu, kami tidak menafikan kewujudan sesetengah orang jahil yang mendakwa pandai mengeksploitasikan jalan tasawuf. Hal ini semata-mata kerana ingin memenuhi tuntutan nafsu mereka. Lalu mereka cipta dan menokok tambah perkara yang tidak dibenarkan oleh Allah.

Mereka menyangka bahawa mereka ahli hakikat, maka harus bagi mereka melakukan perbuatan yang diharamkan menurut syariat. Ini adalah satu pembohongan daripada mereka. Sebenarnya syariat dan hakikat kedua-duanya datang daripada asal yang satu, tidak menyalahi antara keduanya melainkan orang yang jahil mengenainya. Ketahuilah bahawa orang itu bukan daripada kalangan ahli tasawuf dan ahli tasawuf berlepas diri daripada mereka. Oleh itu, penentangan sesetengah orang terhadap ilmu ini dan pengamalnya kerana berhujah dengan perkataan atau perbuatan orang yang jahil adalah satu kezaliman yang nyata.

Ini kerana tasawuf bukanlah satu ilmu yang sembarangan melainkan pancaran daripada al-Quran dan sunah. Pengamalnya iaitu ahli sufi tidaklah mereka itu melainkan golongan yang melawan kehendak nafsu kerana Allah. Lalu Allah menunjukkan jalan kepadanya.

Firman-Nya dalam surah al-Ankabut, ayat 69 bermaksud: “Dan orang yang berusaha berjuang kepada agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan Kami dan sesungguhnya Allah adalah berserta orang yang berusaha membaiki amalannya.”

Kesimpulannya, selaku agama yang paling lengkap dan sempurna, Islam mempunyai cara pengurusan sumber manusia tersendiri dalam mengatur perjalanan umatnya sebagai khalifah di bumi ini. Walaupun kenikmatan di tangan kita, realitinya hidup ini suatu amanah. Amanah yang ditanggung seseorang perlulah berteraskan kepada syariat Allah SWT, bukannya menurut hawa nafsu semata-mata. Untuk itu, demi menggalas tanggungjawab sebagai khalifah, kita perlu mengurus diri dan merintis perjalanan hidup dalam mencari keredaan-Nya. Ilmu tasawuf adalah salah satu penyelesai yang berupaya memaniskan perjalanan hidup manusia menuju yang Esa. Keilmuannya bukan sekadar teori, tetapi dipenuhi dengan kefahaman, disiplin dan kehangatan cinta pada-Nya. Semoga kita semua berupaya meraih cinta Allah dan Rasul-Nya. Aamin.


Penulis ialah Penolong Setiausaha, Kementerian Dalam Negeri myMetro Kolumnis 10/02/2014
Tags: zikir
Subscribe

Recent Posts from This Journal

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments