mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Sikap perempuan burukkan poligami

BRO sudah beberapa kali menyatakan bahawa Bro menyokong poligami. Bagi Bro, lelaki yang berani bernikah lebih daripada satu dan wanita yang bersedia dimadu atau berkongsi kasih mempunyai keberanian luar biasa.

Bagaimanapun sama ada lelaki mahupun perempuan yang mahu terlibat dalam poligami mesti memikirkan semasak-masaknya tindakan mereka, apakah ia boleh membawa kebahagiaan atau mengundang kesengsaraan. Jangan seronok nak menikah sahaja tetapi kesudahannya ia lebih banyak membawa keburukan daripada kebaikan.

Poligami dibenarkan oleh Islam tetapi biarlah ia dilakukan dengan cara yang betul berpandukan kepada lunas-lunas agama. Sama ada lelaki mahupun perempuan mereka mesti tahu tanggungjawab masing-masing.

Apa yang lebih penting ialah si lelaki harus memastikan kenapakah dia mahu berpoligami dan memahami tanggungjawab berat yang dipikulnya. Manakala si perempuan pula jangan dok ikut perasaan sahaja, apabila ada suami orang ajak menikah walaupun menjadi isteri kedua, ketiga atau keempat dia merelakan sahaja kononnya atas dasar kasih, sayang dan cinta.

Bro bercakap soal poligami minggu ini sebab baru-baru ini seorang kawan Bro menceritakan bagaimana kakaknya yang menjadi isteri kedua hidup menderita. Walaupun ahli keluarga sudah memberi pandangan dan nasihat supaya berfikir semasak-masaknya, tetapi kakaknya berdegil kerana kononnya dia yakin si lelaki boleh menjadi suami yang baik.

Pada awal perkenalan si lelaki nampak baik sahaja, berlakon depan perempuan tu bahawa dia mampu menjadi suami yang baik apabila berpoligami tetapi apabila sudah berkahwin lain pula jadinya. Apabila dapat anak si isteri tidak dipedulikan, tanggungjawab diabaikan, paling parah si isteri yang terpaksa menanggung segala perbelanjaan hatta untuk keluarga isteri pertama sekalipun.

Oleh kerana dah tak tahan menanggung derita, kakak kawan Bro tu balik kampung mengadu kepada keluarga untuk meminta cerai, apabila dipujuk si suami, dia kembali semula ke pangkuan suami. Tetapi tidak lama kemudian si suami buat perangai lagi, akhirnya mahkamah syariah jadi gelanggang penyelesaian.

Dalam soal ini, Bro sikit pun tak simpati dengan perempuan tu, sebaliknya Bro tanya semula kepada kawan Bro tu yang kakaknya cari penyakit buat apa? Alasan disebabkan usia semakin meningkat dan terdesak nak kahwin hanyalah alasan perempuan yang berfikiran cetek.

Perkahwinan bukan boleh buat main-main. Kalau nak kahwin kita nak kekal sehingga akhir hayat bukan untuk keseronokan sementara sahaja. Bagaimanapun Bro tak hairan dengan kes-kes seumpama ini sebab perempuan memang suka cari pasal.

Kemaruk

Lagipun perempuan ni kalau dah kemaruk bercinta dan rasa terdesak nak berkahwin, pemikiran rasional entah ke mana, yang ada hanyalah emosional. Jiwa bagaikan melayang-layang dilambung kemanisan alam percintaan. Apa sahaja yang dilakukan oleh kekasih semuanya betul, sebab itulah pandangan keluarga tidak dipedulikan.

Kesudahannya, apabila ada masalah dalam perkahwinan barulah nak minta tolong keluarga. Kalau Bro jadi ahli keluarga perempuan macam tu minta maaf la...Bro tak akan tolong, biarlah ditanggung masalah yang dia sendiri ciptakan.

Kalau pun terdesak sangat nak kahwin sebab usia dah meningkat, janganlah main ‘belasah’ sahaja, mintalah petunjuk Allah SWT sama ada keputusan yang akan kita buat betul atau tidak. Apatah lagi apabila ia melibatkan soal poligami. Bila ada kes macam ni lah orang akan anggap poligami tu buruk sedangkan setiap perkara yang dibenarkan oleh Allah pasti mempunyai kebaikan.

Jadi Bro tetap sokong poligami kerana sudah banyak contoh yang menunjukkan ia mampu membina keluarga bahagia tetapi yang menjadi masalahnya apabila poligami ini melibatkan perempuan yang cetek fikiran dan terlalu terdesak bersuami.

Oleh itu Bro nak nasihatkan kepada kaum perempuan, kalau betullah merelakan diri untuk berpoligami maka pastikan bakal suami adalah orang yang betul-betul mampu bertanggugjawab. Janganlah terpengaruh dengan madah berhelah apatah lagi perwatakan lahiriah seseorang dan paling penting sebelum membuat keputusan mintalah restu keluarga khususnya ibu bapa, kemudian mohonlah petunjuk daripada Allah SWT.

Namun seperti biasa acap kali, kita temui perempuan terlalu ghairah dalam bercinta, terlalu bernafsu untuk mencari pasangan dan terlalu teruja untuk berkahwin tanpa berfikir dengan semasak-masaknya, kesudahannya keghairahan mengundang penderitaan dan keterujaan menjemput kesengsaraan. JUMPA LAGI.

- Bro Tompok Kucing Jantan Utusan Rencana 20140413

Tags: poligami
Subscribe

  • Tepis kekeliruan berpoligami

    SESUNGGUHNYA dunia ini sudah sampai ke penghujung. Itulah yang boleh diputuskan apabila mutakhir ini muncul segelintir generasi yang memiliki…

  • Poligami lahirkan keluarga mithali?

    KEHIDUPAN berkeluarga yang aman damai adalah impian setiap daripada kita. Tidak yang berkahwin mengharapkan mahligai yang dibina berakhir dengan…

  • Berpoligami pun satu jenayah?

    JENAYAH di bawah perundangan sivil ditakrifkan sebagai suatu perbuatan menyalahi undang-undang negara yang membawa hukuman. Ini bermakna sesuatu…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments