mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Bahaya liberal dan pluralisme bagi akidah Islam

PENEGASAN Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam majlis perasmian Seminar Pencerahan Tasawwur Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) anjuran Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat) mengenai bahaya faham liberal dan pluralisme agama sangat dialu-alukan.

Fahaman liberal tidak sama dengan makna kebebasan yang dipandu oleh syarak. Kebebasan tanpa dukungan etika, agama dan syarak boleh membawa kepada kesesatan akidah. Pluraliti yang mengakui adanya kepelbagaian tidak sama dengan pluralisme agama yang mengiktiraf semua agama adalah sama benar.

Menurut Muhyiddin, fahaman dan fal­sa­fah tersebut sudah mula menular di ne­ga­ra ini malah terdapat segelintir pihak mem­persoalkan bidang kuasa institusi agama terutamanya majlis fatwa dan mahkamah.

Di Indonesia aliran fahaman ini sa­ngat berkembang. Ia dulu dipelopori oleh tokoh seperti Nurcholis Majid dan Ulilabsar, digerakkan oleh institusi Paramadina dan Jaringan Islam Liberal (JIL). Mereka membuat tafsir dan ta'awil baru mengenai al-Quran dengan mengambil metodologi barat sebagai landasan.

Al-Quran dari sudut teologi dan akidah menyatakan dengan jelas mengenai Innaddeena'in dallah hil Islam. Al-Quran membina prinsip bagaimana kita melihat agama lain laqum deenukum walyadeen. Umat Islam tidak dididik membenci agama lain. Dari sudut akidah Islam menjadikan tauhid iaitu keesaan Allah sebagai tunjangan dalam beragama.

Tambah Muhyiddin, hukum-hukum yang diputuskan secara qat'ie di dalam Is­lam seperti pengharaman meminum arak, zina, murtad dan perkahwinan sejenis dipersoalkan atas alasan ia bertentangan dengan kebebasan dan hak asasi manusia.

Faham humanrightisme atau hak asa­si­­ cara barat menolak agama sebagai sandaran sistem nilai. Akal dan rasionaliti, mereka jadikan rujukan mutlak mengenai kebenaran. Agama dilihat sebagai dog­ma­tik (khayalan) dan tidak saintifik.

Fahaman modenisme yang digantikan dengan aliran pasca-modenisme sedang mendukung pendekatan menolak hierar­ki, otoriti dan menjadikan mereka anarki. Hierarki bermaksud atas nama hak asasi sistem kekeluargaan kian runtuh dan digantikan dengan pola LGBT.

Otoriti bermaksud institusi gereja dan kitab Bible tidak lagi dijadikan otoriti mempedoman salah-benar dan halal-ha­ram akan sesuatu. Atas nama hak asasi mereka boleh melakukan apa saja tanpa dipandu oleh pedoman agama.

Anarki (disorderly) menjadi jalan pilihan yang menyebabkan jalur kehidupan ini ditentukan oleh keinginan manusia yang tidak terbatas lalu berkembang fa­ham he­donisme (berseronok-seronok) dan ter­binanya gela­gat kebendaan dan in­di­vi­dualistik yang me­­nyumbang kepada ger­sangnya nilai kemanusiaan yang fitrah sifatnya.

Seorang tokoh barat bernama John Hick yang memperjuangkan fahaman plura­lisme agama ini dalam bukunya Philosophy of Religion (1990) menyimpulkan semua aga­ma itu adalah sama benarnya.

Kebenaran mutlak dalam Islam dan al-Quran merujuk kepada konsep tauhid. Puluhan tahun Rasulullah SAW melakukan dakwah dan menyebarkan risalah menja­dikan akidah tauhid sebagai yang paling utama walaupun telah ada agama nenek-moyang dan faham yang bercanggah de­ngan akidah tauhid pada waktu itu.

Seperti yang disebut dalam hadis Rasulullah SAW diakhir zaman akan terdapat 73 firkah atau golongan beragama tetapi yang diterima oleh Allah ialah satu iaitu yang berpegang kepada fahaman ASWJ.

Secara jelas faham ini menjadikan al-Quran dan Sunnah sebagai sumber rujukan dan ikutan. Ia tidak menolak ke­perluan ijma’ dan qiyas dalam fikah dan syariah supaya Islam itu bersifat sezaman dan mampu meleraikan isu-isu semasa dan cabaran lingkungan. Asas perpecahan terhadap umat Islam kini antara lain ialah penolakan fahaman ASWJ dan menghasilkan faham-faham lain yang sifatnya bercanggah.

Fahaman liberal-pluralis agama ini ada­lah salah satu firqah atau aliran yang menyeleweng dan boleh menyesatkan akidah umat. Sebahagian umat Islam di Indonesia dan segelintir yang terdapat di Malaysia sudah mula terimbau de­ngan faham ini dengan anggapan bahawa umat Islam tidak akan maju sekiranya faham liberalis-pluralis ini tidak dijadikan sandaran. Sejarah tamadun Andalusia umpamanya menjadikan ASWJ sebagai sumber maju dan membangun dan mampu membina tamadun.



Dari Jendela Tok ki   Utusan/Rencana/20140523

 
Tags: liberal, pluralisme
Subscribe

  • Khutbah Jumaat: Sombong Itu Sifat Iblis.

    Petikan Khutbah Jumaat 29 Okt 2021M / 22 Rabi’ul Awwal 1443H: JAIS Sombong Itu Sifat Iblis Sombong merupakan satu penyakit hati, yang mana…

  • Megah dengan harta

    SIAPA tidak teringin menikmati kehidupan senang dengan harta kekayaan, kemewahan, kemudahan, pangkat, jawatan dan pengaruh? Ramai menginginkannya.…

  • Pamer sikap riak di laman sosial

    ALHAMDULILLAH, hampir seminggu kita berpuasa. Seperti yang kita maklum, pada bulan Ramadan inilah umat Islam berlumba-lumba ingin melakukan ibadah…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments