mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Transformasi walimatulurus

SEKARANG ini musim orang berkahwin. Sabtu dan Ahad sampai dua tiga jemputan. Sudah kurang orang yang membuat kenduri kahwin di rumah. Semuanya di dewan, di hotel, di padang dan sebagainya. Itulah perbezaan zaman dan perubahan yang berlaku dalam masyarakat.



Semasa saya kecil, kenduri kahwin adalah majlis besar bagi sesebuah keluarga, terutama jika keluarga itu keluarga yang tidak senang atau sederhana.

Bagi mereka, hendak kenduri doa selamat dan tahlil pun kena kumpul duit terlebih dahulu. Apa tidaknya, hendak makan setiap hari pun bergantung kepada nafkah, apa lagi jika hendak kenduri kahwin.

Zaman dahulu dan hari ini jauh berbeza. Saya masih ingat ketika orang kampung membuat kenduri kahwin anak mereka.

Mereka datang jumpa arwah ayah yang pada masa itu adalah imam. Imam adalah sumber tempat berunding dan mengadu.

Mereka datang bukan untuk menjemput tetapi memberi makluman awal, memastikan ayah saya tidak ada urusan keluarga sehingga majlis perkahwinan anak terjejas. Arwah ayah pula sentiasa mendahulukan jemaah atau masyarakat yang dipimpinnya.

Malah siap ditulis maklumat berkaitan majlis pernikahan di papan kenyataan masjid. Saya selalu juga tengok dalam buku catatan ayah. Selepas imam dimaklum, orang Negeri Sembilan biasanya mengadakan majlis ‘berkampung’ di mana sanak saudara dan jiran tetangga dikumpul untuk berbincang tentang majlis perkahwinan yang akan dilangsungkan.

‘Berkampung’ bertujuan untuk memaklumkan majlis, atur cara majlis dan pembahagian tugas. Ia menunjukkan semangat kemuafakatan antara sesama insan.

Selepas majlis berkampung, semua orang datang membantu tanpa dijemput. Tarikh pasang khemah, menggantung kelambu dan menghias pelamin ditentukan dan semua yang hadir semasa berkampung datang mengikut tugasan dan giliran. Saya tertarik dengan cara orang Negeri Sembilan mengendali majlis kenduri kahwin, walaupun tidak mengadakan majlis beradat tetapi majlis tetap mengikut adat.

Saya selalu mengikut emak saya pergi ‘memilih beras’ atau hari menggantung kelambu, yang biasa dibuat pada hari Khamis.

Sebagai kanak-kanak saya seronok menolong apa yang boleh. Pada kebiasaan saya meracik daun pandan untuk dibuat bunga rampai atau menghias khemah yang diperbuat daripada buluh.

Jika akad nikahnya hari Jumaat malam Sabtu, maka lembu akan disembelih pada pagi Jumaat. Arwah ayah juga diminta untuk menyembelih. Sehari suntuk keluarga dan jiran tetangga datang mengemas lembu, memasak hingga ke petang.

Malamnya, selepas majlis akad nikah, ramai-ramai makan sup tulang sambil mengukus pulut dan kuih koci. Majlis berinai kecil juga biasa dilakukan di mana pengantin perempuan duduk sendiri di pelamin dan diraikan, diusik sanak saudara dan sahabat rapat. Saya masih ingat majlis itu diserikan dengan tarian piring.

Tersusun

Ketersusunan ini menjadikan majlis sangat meriah, rukun dan tersusun. Semasa majlis berinai kecil, kaum kerabat sibuk memasak untuk majlis bersanding. Riuh rendah hingga ke pagi. Esoknya, majlis bersanding yang bermula dengan makan ‘orang pangkal’ di mana saudara mara dan jiran yang akan membantu kelicinan majlis makan terlebih dahulu sebelum tetamu sampai. Ini membolehkan mereka bertugas hingga pukul tiga atau empat.

Kebiasaannya, ‘orang pangkal’ makan dua kali, di awal dan di hujung majlis. Biasa juga selepas bersanding pengantin dibawa sampai ke penanggah (tempat orang memasak dan menghidang makanan) supaya yang bertugas dapat tengok pengantin. Sebelum petang, ibu bapa saudara terdekat dipanggil naik ke rumah di mana majlis menyembah dilakukan di mana pengantin perempuan memperkenalkan ibu bapa saudaranya kepada suaminya.

Hari ini majlis nikah-kahwin tidak lagi dibuat di rumah. Ramai pasangan bernikah di masjid, kemudian jamuan diadakan di perkarangan masjid. Esoknya atau seminggu kemudian pasangan mengadakan majlis resepsi di dewan atau hotel.

Semua kelengkapan seperti pelamin, bunga telur, hiasan bilik dan makanan ditempah. Adik-beradik, saudara mara datang sebagai tetamu jemputan. Biasanya satu dua adik-beradik sahaja bertindak sebagai penyambut tetamu.

Hilang sudah adat budaya bergotong-royong, hilai tawa usik-mengusik saudara mara terdekat semasa bergotong-royong melapah lembu atau masa makan sup tulang. Kadang-kadang anak cucu saudara pun sudah tidak kenal antara satu masa lain.

Hari ini, puluh ribu ringgit dihabiskan dengan hantaran yang tinggi. Hantaran pengantin perempuan juga sudah ada skala tersendiri. Saya pernah melihat skala yang dikeluarkan oleh pelajar melalui Facebook dan sungguh menarik ialah kalau pengantin perempuan ada Doktor Falsafah (PhD), hantaran lebih mahal daripada yang ada ijazah pertama.

Maka makin ramailah pemegang PhD tidak kahwin jika begini. Hari ini jika seorang gadis berkelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan bekerja sebagai kerani pun hantarannya sudah RM7,000, bagaimana pula yang memiliki sarjana muda, sarjana dan PhD, tentu lebih mahal.

Yang lulusan universiti luar negara dengan dalam negara juga boleh dijadikan kriteria untuk menentukan jumlah hantaran. Utusan/Bicara_Agama/20140618

Tags: kahwin
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments