mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Siswa tak jadikan puasa halangan untuk berbakti

Selepas menghadapi peperiksaan, kebanyakan mahasiswa menikmati cuti akhir semester selama dua hingga tiga bulan. Betapa beruntungnya mahasiswa yang mengambil kesempatan memanfaatkan cuti sebaik mungkin dengan berbakti kepada ibu bapa, jiran tetangga dan masyarakat sambil berpuasa di kampung masing-masing.

Puasa membantu mencergaskan rohani dan menjana kesegaran jasmani. Akal orang berpuasa lebih aktif daripada yang tidak berpuasa kerana terhindar daripada kekenyangan yang mendorong kepada sifat malas dan nafsu syahwat.

Islam amat menitikberatkan dari sebesar-besar perkara hingga ke sekecil-kecil perkara. Buktinya, pengurusan masa berkait rapat dengan Surah Al-Asr. Surah terpendek dalam al-Quran ini amat menekankan mengenai masa.

Firman Allah, “Demi Masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh serta nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.” (Surah Al-Asr, ayat 1 hingga 3).

Ibnu Qayyim berpesan mengenai kepentingan memanfaatkan masa dalam kehidupan, “Barang siapa yang masanya digunakan untuk Allah dan dengan Allah, bererti masa itu menjadi kehidupan dan umurnya yang sebenar. Jika digunakan untuk selain itu, maka masanya itu tidak dihitung sebagai sebahagian daripada kehidupannya, ia hidup seperti haiwan. Juga ketika ia menggunakan masanya dalam kelalaian, lupa dan dalam angan-angan kosong. Perkara mensia-siakan waktu yang paling baik adalah dengan tidur dan tidak bekerja. Maka kematian orang ini lebih baik baginya daripada kehidupannya.”


Bijak urus masa

Mahasiswa yang cemerlang adalah mereka yang bijak mengatur urusan mengikut keutamaan dan berani menyatakan tidak kepada yang tidak berfaedah.

Imam Ibnu Qayyim pernah berkata, “Salah satu bentuk mensia-siakan kehidupan adalah mensia-siakan hati dan masa. Mensia-siakan hati bererti lebih mementingkan dunia dari akhirat.

Mensia-siakan masa adalah dengan banyak berangan-angan. Maka terkumpul semua kerosakan dengan mengikuti hawa nafsu dan tinggi angan-angan. Sementara seluruh kebaikan terbina dalam diri saat mengikuti petunjuk dan bersiap untuk bertemu dengan Allah.”

Sabda Rasulullah SAW, “Dua nikmat yang sering disalahgunakan oleh manusia adalah kesihatan dan masa yang terluang.” (Riwayat Bukhari).

Alangkah baiknya sekiranya mahasiswa mempunyai visi dan misi hidup yang jelas. Matlamat hidup yang jelas mampu membantu mahasiswa memanfaatkan masa dengan baik. Maka hargailah masa sebaiknya agar hidup tidak sia-sia. Berita Harian Agama 09/07/2014
Tags: puasa
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments