mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Ruginya jika Ramadan tidak dimanfaatkan

LAGU-lagu hari raya telah pun berkumandang di kebanyakan pusat beli-belah. Bazar Ramadan begitu meriah dengan beraneka makanan. Dalam pada itu banyak restoran dan hotel yang menawarkan bufet Ramadan dengan pelbagai keistimewaan.

Disebabkan mengejar persediaan untuk berbuka puasa dan hari raya, hikmah dan kelebihan Ramadan seolah-olah diketepikan oleh sesetengah umat Islam. Maka, manusia yang berkepentingan duniawi akan terus dengan kejahilan terhadap Ramadan yang mengandungi 1001 kebaikan itu.

Sedangkan, kelebihan Ramadan boleh dilihat dari banyak sudut, walaupun matlamat utamanya adalah demi mencapai keredaan Allah SWT. Tuhan yang Maha Pengasih tidak mewajibkan atau menggalakkan sesuatu perkara untuk dilakukan jika ia tidak memberikan kebaikan dan manfaat kepada hamba-Nya.

Begitulah juga keadaannya dengan berpuasa dalam Ramadan. Walaupun dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Imam Muslim, Allah menyatakan bahawa semua ibadah yang dilakukan manusia itu adalah untuk manusia itu sendiri kecuali puasa, dan ia merupakan satu-satunya persembahan ibadah daripada manusia untuk Tuhan Pencipta, tetapi Ramadan dan puasa tetap anugerah yang amat istimewa kepada manusia jika mereka meyakini dan mengamalkannya.

Puasa dalam bulan Ramadan dianggap sebagai kem ibadah yang sarat dengan disiplin kerohanian. Tidak membenarkan perut diisi pada waktu siang dalam tempoh yang tertentu ialah antara syarat bagi hamba yang mengakui taatkan Tuhannya.

Tetapi, di sebalik disiplin berkenaan ia sebenarnya mengandungi manfaat yang amat besar kepada tubuh badan seseorang manusia. Ketika manusia menjalani ibadah ini dari sudut fizikal; dengan menjadikan perut sebagai zon yang aman, begitu juga dengan larangan melakukan perbuatan tertentu, sebenarnya dalaman tubuh manusia sedang melaksanakan "program" tersendiri yang amat bermanfaat kepada kesihatan tubuh manusia.

Sistem pencernaan yang melibatkan organ-organ seperti perut, usus dan hati sedang melakukan operasi pembersihan di samping memperbaiki lagi keadaan dalaman tubuh, yang sebelum itu telah pun be­kerja keras pada sepanjang tahun.

Dari sudut kesihatan fizikal sebagaimana yang disebut sebelum ini, hati merupakan antara organ yang terlibat dalam sistem pencucian tubuh. Dari sudut lain yang lebih abstrak sifatnya, hati juga dirujuk sebagai tempat terbitnya setiap perasaan. Galakan untuk melakukan ibadah-ibadah sunat selain menjaga ibadah wajib, sebenarnya adalah dorongan agar ketenangan dapat dicapai selain ia akan mendapat pahala.

Ketika proses pencucian secara fizikal berlangsung, hati berada dalam situasi yang sejahtera kerana ia tidak melayan niat-niat yang tidak baik. Itu sebagai reaksi kepada larangan-larang yang dikemukakan oleh Allah dan Rasul-Nya.

Contohnya dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang tidak meninggalkan perkataan dusta dan perbuatan jahat, maka Allah tidak memerlukan (usahanya) untuk meninggalkan makanan dan minuman."

Begitu juga dengan sabda Rasulullah yang antaranya membawa erti: "Lima perkara yang menghapuskan puasa yakni dalam erti menghapuskan pahalanya ialah dusta, mengumpat, mengadu-domba, mem­beri sumpah palsu dan melihat se­suatu de­ngan hawa nafsu."

Sesungguhnya melalui amalan berpuasa, Allah yang maha bijaksana telah mewujudkan suatu medium bagi umat manusia untuk meraih kebaikan dan manfaat dari sudut fizikal, emosi dan rohani pada satu masa. Belum lagi ia dilihat sebagai pelaburan ukhrawi yang terbaik.

Jika perbuatan buruk dilakukan, tentulah tidak berlaku galakan dan sokongan kepada bahagian dalaman tubuh manusia yang sedang melalui pemulihan dan penyegaran secara alamiah. Barangkali natijahnya hanya sia-sia kerana Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Banyak sekali orang yang berpuasa tetapi ia tidak memperoleh apa-apa daripada puasanya kecuali lapar dan dahaga".

Oleh itu, alangkah ruginya sekiranya kem yang sebegini istimewa disediakan kepada umat manusia, tidak dimanfaatkan malah dicemari dengan tindakan yang berorientasikan nafsu. Sedangkan antara tujuan berpuasa adalah untuk mengawal dan menjinakkan nafsu.

Jika kita perhatikan cara Baginda Rasulullah berbuka puasa menunjukkan perut tidak perlu diasak dengan muatan makanan yang banyak. Apa yang diperlukan oleh badan ialah tenaga dan khasiat-khasiat tertentu demi kelangsungan hidup secara sihat.

Ada juga kalangan yang membuat senarai menu berbuka puasa. Adalah lebih baik jika kita belajar untuk mengetahui apa yang sebenarnya diperlukan oleh tubuh badan, makanan bagaimanakah yang perlu dijadikan sebagai juadah untuk berbuka puasa dan bersahur, serta jumlah yang sesuai diperlukan oleh ahli keluarga.

Ringkasnya, manfaatkan bulan Ramadan sebagai tempoh perancangan diet yang berkesan. Tidak membazir adalah tanda manusia yang bersyukur dengan nikmat yang Allah SWT anugerahi dan ia sebahagian daripada kebijaksanaan.

Begitu juga dengan membanyakkan sedekah pada bulan mulia ini adalah tindakan yang menunjukkan seseorang insan itu amat mensyukuri nikmat yang dikurniakan. Sedekah juga mampu mendidik jiwa. Sekurang-kurangnya menjadikan seseorang itu tidak bersikap mementingkan diri.

Jika disiplin ini berjaya dilalui dalam tempoh ibadah puasa dijalani, bermakna ia juga boleh terus diamalkan sampai bila-bila. Individu berkenaan akan mengamalkan budaya pemakanan dan hidup yang amat menyihatkan. Inilah sebenarnya cerminan hidup dan budaya Islami.

Pandangan IKIM ialah Pegawai Penyelidik Kanan Pusat Kajian Syariah, Undang-undang dan Politik, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) Utusan/Rencana/20140715

Tags: ramadhan
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments