mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Pembangunan 'luar kotak' demi umat

MADINAH Al Munawwarah sentiasa hidup. Lebih 'hidup' lagi di malam hari. Setiap malam gedung, premis dan restoran Arabnya ditutup sehingga pukul 12 tengah malam. Anak-anak kecil masih berlari-lari berpimpinan tangan di sebuah bulatan yang berdiri jam besar depan Masjid Nabawi.


Masjid Nabawi sendiri dibuka 24 jam untuk sesiapa beribadah.

Pembangunan Madinah ketika ini rancak - sama naik dengan Mekah. Kehidupan terus `berlari' di kota suci kedua ini. Masa bekerja, penduduknya bekerja. Gedung beli-belah Taibah berdekatan, urusannya sibuk sekali.

Tetapi bila azan Zuhur, Asar, Maghrib dan Isyak berkumandang, segala aktiviti jual beli ditinggalkan. Senyap sunyi. Tutup. Penduduk dan peniaganya berduyun-duyun melangkah masuk Masjid Nabawi. Pagi, masuk Subuh sekitar pukul 4.40, jemaah dari merata bergegas menunaikan solat di masjid yang menempatkan makam junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Kelmarin, masuk solat Asar kelibat jemaah begitu ramai sekali dengan wajah-wajah yang cukup dekat dengan penulis di perkarangan masjid. Mereka, jemaah Melayu baru tiba di kota itu. Amat ketara raut muka keterujaan mereka. Melangkah dengan tumit terangkat di sebalik realiti 61 peratus daripada keseluruhan 22,320 jemaah haji negara berada dalam kelompok warga emas.

Sejak Raja Abdullah naik pada 2005, baginda telah memulakan langkah secara berperingkat dalam pembesaran Masjidil Haram dan Masjid Nabawi. Kerajaan Arab Saudi cukup maklum bahawa umat Islam yang berkeinginan menjejakkan kaki di tanah suci semakin bertambah bilangannya dari setahun ke setahun. Kalau tidak mengerjakan haji, umrahlah jawabnya. Untuk musim haji kali ini, lebih 1.4 juta jemaah asing dan 600,000 penduduk tempatan akan mengerjakannya, menjadikan lebih dua juta jemaah.

Niat kerajaan Arab Saudi khususnya Raja Abdullah hanyalah semata-mata untuk memberi keselesaan kepada jemaah. Baginda cenderung mengutamakan kualiti berbanding kuantiti. Hasratnya hanya mahu melihat umat Islam dapat mengerjakan haji terbaik tanpa tergesa-gesa dan bersesak-sesak.

Konsul Jeneral Malaysia di Jeddah, Mohd. Khalid Abdul Razak memberitahu, petugas media Tabung Haji kelmarin, fasa penambahbaikan kerajaan Arab Saudi di Madinah dapat dilihat di Lapangan Terbang Prince Mohammad bin Abdulaziz lagi. Lapangan terbang itu menjadi terminal pendaratan jemaah haji. Balai ketibaan dan pelepasan dibesarkan dengan dilengkapi pendingin hawa.

"Bagi proses pembesaran Masjid Nabawi yang memakan masa tiga tahun, sasarannya adalah untuk menampung 1.2 juta jemaah tahun depan berbanding 800,000 orang tahun ini. Kos pembangunan Mekah dan Madinah mencapai SAR300 bilion (Saudi Riyal). Ini termasuk SAR100 bilion di Mekah.

Pembangunan seterusnya melibatkan persekitaran Madinah dengan jalan dibesarkan serta menyediakan sukarelawan di Masjid Nabawi untuk memandu arah jemaah. Kereta elektrik turut disediakan. Khutbah Jumaat boleh diikuti dalam 10 bahasa termasuklah bahasa Rusia, Urdu, Cina, Perancis dan Melayu/Indonesia. Naskhah al-Quran ditambah," kata Mohd. Khalid lagi.

Dari segi sistem pengangkutan, projek keretapi laju Haramain sedang diusahakan pembinaannya menghubungkan Mekah-Jeddah-Madinah. Dipercayai sederas 320 kilometer sejam lebih laju dari tren di Jepun. Jarak Jeddah-Mekah sejauh 80 kilometer, dipendekkan hanya 25 minit. Dan dari Mekah ke Madinah sejauh 410 kilometer mengambil masa empat jam sebelum ini, kelak cuma dua jam perjalanan sahaja apabila beroperasi kereta api laju.

Laman web Arab News Jun lalu melaporkan Gabenor Mekah, Putera Mishaal yang memantau perkembangan projek tersebut di Rusaifa berkata, usaha berterusan kerajaan Arab Saudi itu dilakukan bagi memudahkan jemaah dari seluruh dunia menunaikan ibadah umrah dan haji.

"Projek ini memainkan peranan penting bagi memperbaiki sistem pengangkutan untuk jemaah supaya mereka dapat tiba di satu-satu tempat dengan lebih cepat. Perkhidmatan kereta api yang mempunyai landasan sepanjang 450 kilometer itu apabila siap kelak akan melalui tiga kawasan utama iaitu Jeddah, Lapangan Terbang Antarabangsa Raja Abdulaziz dan bandar ekonomi, Rabigh," katanya.

Projek itu memiliki lima buah stesen dengan stesen utamanya terletak di Mekah yang turut dilengkapi dengan sebuah masjid yang boleh menampung 600 jemaah, kawasan pendaratan helikopter dan lebih 500 tempat letak kereta. Sistem pengangkutan berkenaan dijangka mampu membawa lebih 20 juta penumpang termasuk jemaah umrah dan haji setiap tahun.

"Dijangkakan juga sebuah bandar haji dalam perancangan, yang mana akan bertindak sebagai pusat sehenti untuk jemaah," kata Mohd. Khalid.

Untuk musim Haji 1435H ini, buat julung kalinya jemaah akan menggunakan mataf semasa bertawaf. Meskipun telah digunakan semasa umrah sebelum ini, kali ini ia diyakini memberi pengalaman baharu kepada jemaah. Projek pembesaran Masjidil Haram fasa kedua juga hampir selesai dengan aras pertama mataf dibuka kepada jemaah umrah sepanjang bulan Ramadan lalu.

Aras pertama dan tingkat bawah telah siap sepenuhnya dan boleh digunakan untuk solat selain dilengkapi dengan lif dan eskalator manakala kerja-kerja pembesaran di tingkat kedua pula sudah siap hampir 80 peratus. Fasa kedua melibatkan peluasan di bahagian timur mataf, di mana kerja-kerja pembesaran dijalankan di bawah pengawasan pegawai-pegawai kanan kontraktor projek, Kumpulan Saudi Binladin.

Kerja-kerja pembesaran fasa kedua itu melibatkan kawasan seluas 25,000 meter persegi, hampir dua kali ganda daripada kawasan fasa pertama.

Laluan lama telah dirobohkan dan dibina semula untuk memudahkan pergerakan jemaah di dalam mataf itu. Kapasiti kawasan mataf dijangka bertambah daripada 50,000 jemaah setiap jam kepada 130,000 jemaah apabila kerja-kerja pembesaran siap sepenuhnya.

Di Madinah, pembesaran Masjid Nabawi dijangka melibatkan sekurang-kurangnya 23 hotel di bahagian timurnya terpaksa dirobohkan untuk membesarkan ruang solat. Bagaimanapun ia akan digantikan dengan pembinaan 21 hotel baharu.

Walaupun musim haji dilaporkan memberi pulangan kira-kira $36 bilion Riyal kepada Arab Saudi namun secara makro, kerajaannya sedang membelanjakan beratus-ratus bilion Riyal lagi untuk pembesaran Masjidil Haram dan Masjid Nabawi. Ini semua untuk manfaat umat Islam seluruh dunia.   Zulkifli Jalil Utusan/Rencana/20140829

Tags: madinah
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments