mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Apabila amanah sudah bocor

SETIAP kali menjelang musim peperiksaan besar terutama Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) ada saja cerita pasal soalan bocor. Calon yang sudah membuat persiapan rapi pun mengharap, yang tidak bersedia, apatah lagi.

Naskhah soalan yang didakwa `bocor' itu biasanya berlegar satu dua hari atau beberapa jam sebelum tiba tarikh peperiksaan satu-satu mata pelajaran. Dalam dunia Internet yang sungguh pantas ini, soalan bocor tidak perlu menunggu lama mengembara ke seluruh negara.

Maka guru-guru dan pusat-pusat tuisyen pun sibuklah menyediakan jawapan segera untuk pelajar masing-masing. Dengan bantuan `soalan bocor' harapnya pelajar itu akan memperoleh keputusan cemerlang.

Bagaimanapun kebanyakannya hampa. Soalan yang dikatakan bocor, tidak bocor. Adalah satu dua soalan yang hampir sama tetapi itu lebih bersifat soalan ramalan. Tidak sampai ke peringkat satu kertas mata pelajaran bocor.

Lain pula cerita Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini. Dua kertas soalan bagi mata pelajaran Sains dan Bahasa Inggeris betul-betul bocor. Soalan yang keluar pada hari peperiksaan `sebiji' macam soalan yang berlegar dalam WhatsApp beberapa hari sebelum itu. Bukan satu dua tetapi khabarnya lengkap satu set!

Ada guru, ibu bapa dan murid yang dapat soalan bocor tersebut bukan main gembira. Ada juga yang tidak tahu langsung ada soalan bocor. Sebahagian pula tak ambil peduli.

Guru-guru terlibat pun bertungkus lumus menyediakan jawapan kepada murid. Masing-masing tersenyum lebar. Tahun ini bertambah lagilah jumlah murid yang mendapat 5A! Peratusan pencapaian sekolah sudah pasti naik lagi.

Keputusan 5A dalam UPSR adalah 'simbol kejayaan besar' bagi sekolah, pusat tuisyen, segelintir guru dan ibu bapa, sebab itu ada yang mengharap kepada soalan bocor. Dosa dan salah ditolak ke tepi.

Sedangkan UPSR bukan menentukan hidup mati murid. Peperiksaan ini hanyalah satu ujian awal untuk menguji murid sebelum naik ke peringkat menengah. Tetapi kerana gejolak jiwa sesetengah ibu bapa dan guru yang berkobar-kobar mengharap kejayaan cemerlang anak masing-masing, ujian ini dipandang `sangat besar dan sangat penting.'

Ketaksuban kepada keputusan 5A menjadikan mereka ini gelap mata dan tidak lagi mampu membezakan antara yang betul dan yang salah. Sebenarnya dunia tidak berakhir kalau pun seseorang murid itu gagal memperoleh 5A. Mereka masih boleh naik ke tingkatan satu. Ruang untuk memperbaiki kelemahan masih terbentang luas, walaupun tanpa keputusan 5A dalam UPSR. Mereka masih boleh menebusnya semasa SPM dan STPM.

Ramai yang berjaya dalam SPM, universiti dan cemerlang dalam hidup walaupun tidak dapat 5A dalam UPSR!

Pada masa sama, kejadian ini sangat tidak adil kepada sebahagian besar daripada 473,000 calon UPSR. Hanya kerana sekumpulan kecil memperoleh soalan bocor, hampir kesemua calon menerima akibat. Walaupun hanya melibatkan dua mata pelajaran, kesannya sangat besar.

Semangat murid-murid sedikit sebanyak tetap merudum dengan kejadian ini.

Demi berlaku adil kepada ratusan ribu calon UPSR, dalang atau pelaku kepada kerja-kerja membocorkan soalan perlu dicari sehingga ke lubang cacing. Mereka tidak amanah dan pengkhianat. Perbuatan tidak bertanggungjawab mereka, menyusahkan banyak pihak.

Lembaga Peperiksaan dan Kementerian Pendidikan menjadi mangsa cemuhan. Manakala banyak perancangan sekolah dan ibu bapa tergendala bahkan terpaksa diubah gara-gara peperiksaan terpaksa ditangguhkan.

Bayangkanlah bagaimana sukarnya guru-guru yang bertugas di sekolah terpencil di pedalaman, di kawasan yang terpisah dengan kemudahan asas dan kampung-kampung Orang Asli berhadapan dengan situasi ini.

Mereka ini kebanyakannya tiada akses kepada maklumat yang berlegar di laman sosial namun turut menanggung akibatnya.

Ada sekolah di kawasan pedalaman terpaksa `mengurung' semula murid-murid di sekolah masing-masing. Sekurang-kurangnya sehingga akhir bulan ini. Jika mereka tidak diperlakukan sedemikian, tidak ada jaminan semua akan hadir pada hari peperiksaan ulangan itu. Perkara ini tidak mustahil, kerana kebanyakannya tinggal jauh dari sekolah tanpa kemudahan pengangkutan.

Kisahnya sama sebagaimana satu posting yang berlegar di media sosial. Coretan itu dipercayai ditulis oleh seorang guru besar yang bertugas di sebuah kampung Orang Asli. Beliau menceritakan bagaimana guru-guru di sekolah tersebut `berkampung, tidur makan sekali' dengan murid-murid setiap kali musim peperiksaan UPSR. Tujuannya bagi memastikan semua murid dapat mengambil peperiksaan itu. Apabila berlaku kes soalan bocor dan semua murid dikehendaki menduduki semula peperiksaan, mereka terpaksa `kepung' satu kampung. Tujuannya bagi memastikan semua calon hadir. Kalau mereka tidak berbuat demikian, alamatnya akan adalah calon yang tidak hadir kerana masing-masing tinggal jauh di ceruk hutan.

Satu hal lagi, kalau mereka tidak hadir, guru-guru terlibat perlu `menjawab' kepada pejabat pelajaran daerah atau jabatan pendidikan negeri.

Mereka berbuat demikian kerana menjunjung amanah dan integriti pendidikan yang diikrar sewaktu mula-mula menerima tanggungjawab ini. Semuanya dilakukan demi anak bangsa dan kecintaan kepada bidang pendidikan.

Dalam tempoh tidak sampai 20 hari lagi sebelum tarikh baharu peperiksaan tiba, guru-guru dan ibu bapa mempunyai tugas berat. Paling penting memulihkan semangat calon. Dalam usia yang begitu muda ini, mereka tidak sepatutnya berhadapan dengan situasi sedemikian.

Harapnya sebelum tiba tarikh 30 September ini juga, si pengkhianat itu sudah dibawa ke mahkamah, diadili dan menerima hukuman setimpal! Rozaman Ismail Utusan/Rencana/20140913

Tags: amanah, integriti
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments