mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Memporak-peranda hukum-Nya

MELIHAT kemampuan serta rupa paras individu lain yang lebih sempurna, pastinya sedikit sebanyak menimbulkan rasa cemburu terhadap kelebihan yang dikurniakan oleh Allah SWT itu kepada individu tersebut. Apatah lagi dalam bentuk fizikal semula jadi.

Justeru, disebabkan kurang keyakinan diri, secara tidak langsung perasaan iri hati tersebut membuatkan sesetengah individu yang menginginkan kesempurnaan cenderung untuk menjadi seperti yang diidamkan, sekali gus menafikan ciptaan yang telah dijadikan kepada dirinya.

Tindakan mengubah ketetapan Allah SWT sama seperti menafikan perancangan-Nya



Lelaki dan wanita mempunyai peranan masing-masing terutama dalam institusi kekeluargaan. - Gambar hiasan

Dibantu dengan kemudahan teknologi serta penguatkuasaan yang dilihat kurang dititikberatkan, tidak hairanlah berlaku pelbagai kes mengubah ciptaan tuhan dengan pelbagai cara dan penampilan termasuklah sehingga sanggup mengubah gender (jantina).

Mengakui fenomena yang berlaku, Pengarah Pusat Kajian Syariah, Undang-undang dan Politik, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Dr. Mohd. Farid Mohd. Shahran menyifatkan, perbuatan yang dilihat semakin berleluasa itu seperti memporak-perandakan hukum Allah SWT terhadap ketetapan kejadian manusia.

Ia tambahnya, sebagaimana yang dijelaskan oleh Allah SWT menerusi ayat di atas berhubung kejadian manusia sebagai salah satu daripada kepelbagaian ciptaan Allah SWT dan mempunyai tanggungjawab masing-masing yang tidak boleh dipertikaikan.

“Penciptaan lelaki dan wanita adalah merupakan dua jantina yang menjadi pasangan asas dalam penciptaan manusia. Kedua-duanya dicipta dengan ciri dan sifat yang sesuai dengan kejadian dan peranan mereka dalam kehidupan di dunia ini.

“Oleh sebab kegagalan memahami peranan lelaki dan wanita dalam kerangka kekeluargaan, akan menyebabkan perbahasan berkaitan gender pada awalnya kepada wacana persamaan hak yang ekstrem dan tidak selari dengan maqasid syariah.

“Kesannya, fitrah penciptaan manusia yang berlainan jantina bertujuan untuk saling mengenali dan melengkapi antara satu sama lain akan menjadi kacau bilau sekali gus memporak-peradakan ketetapan yang Allah SWT, di samping mendatangkan pelbagai kemudaratan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika membentangkan kertas kerja, “Ayat-ayat al-Quran berkaitan gender: Rujukan Khas al-Tafsir al-Kabir” dalam persidangan meja bulat, Gender dalam kerangka Maqasid, anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Sebanyak enam kertas kerja dibentangkan dalam persidangan itu iaitu, “Perjuangan wanita: keadilan atau kesamaan,” “Pandangan Islam tentang peranan wanita dalam kepimpinan negara,” “Perwalian dalam perkahwinan,” “Jaminan perlembagaan terhadap hak-hak wanita” dan “Akses wanita kepada keadilan di mahkamah.”

Sehubungan itu Farid berkata, mengetahui asal-usul serta tujuan hidup penciptaan manusia yang sebenar penting bagi mengelakkan daripada berlakunya perdebatan hak persamaan gender yang akhirnya sehingga mengakibatkan tindakan mengubah jantina.

“Surah an-Nisa ayat 34 menjelaskan peranan lelaki sebagai pemimpin kepada kaum wanita dan bertanggungjawab memelihara kehidupan wanita yang berada di bawah penjagaannya. Berbeza dengan peranan wanita yang bertanggungjawab memelihara hak suami, kehormatan diri dan memelihara rumah tangga.

“Malangnya, aspek perbezaan ini kadang-kala diangkat dan diperdebatkan sehingga berlaku perpecahan dan akhirnya melupakan matlamat akhir penciptaan manusia iaitu tunduk dan menyerah diri kepada Allah SWT dan mencapai ketakwaan terhadap-Nya.

“Menurut ahli tafsir terkemuka, Fakhr al-Din al-Razi menerusi kitab tafsirnya, al-Tafsir al-Kabir mengatakan hakikatnya semua manusia adalah sama, namun perbezaannya adalah antara iman dan kufur. Oleh itu ketakwaan menjadi neraca terpenting bagi membezakan seseorang,” ujarnya.

Keadilan bukan kesamaan

Sementara itu, Felo kanan, Pusat Kajian Syariah, Undang-undang dan Politik, IKIM, Md. Asham Ahmad berkata, bukan menuntut kepada kesamarataan, sebaliknya menurut ajaran Islam menitikberatkan hak keadilan dalam memperjuangkan hak wanita.

Ia sekali gus menyangkal prinsip kesamaan yang difahami dalam pemikiran sekular dan juga dituntut oleh pertubuhan feminis, Musawah yang menyifatkan gerakan mereka sebagai menuntut kesaksamaan dan keadilan dalam keluarga Islam.

“Keadilan seperti yang difahami dalam pemikiran sekular adalah merujuk kepada hubungan antara dua belah pihak, seperti hubungan seorang manusia dengan manusia lain atau hubungan rakyat dengan negara. Ia bermakna keadilan dalam konteks tersebut boleh berubah-ubah.

“Sementara itu, keadilan yang diajarkan menurut Islam iaitu bermula dengan diri sendiri. Ia sebagaimana yang dinyatakan di dalam al-Quran merujuk kepada mereka yang melakukan kekufuran, dosa dan kesalahan sebagai zalim terhadap diri sendiri.

“Ia berbeza dengan keadilan yang berpunca daripada masyarakat dan negara, faham keadilan Islam itu paksinya tetap, iaitu tidak berubah-ubah kerana ia merupakan perjanjian dengan Allah SWT,” katanya.

Bagaimanapun tambahnya, keadilan yang diperjuangkan oleh kumpulan sekular adalah menjurus kepada kesamaan yang menuntut kepada persamaan martabat dan darjat.

“Antara Kerangka Kertas Kerja Tindakan Musawah menggariskan, ‘kebanyakan undang-undang dan amalan dalam negara-negara Islam tidak adil dan ketidakadilan ini melemahkan kehidupan harian ahli keluarga terutama wanita’ dan ‘Piawai hak asasi manusia antarabangsa memerlukan maruah, kesaksamaan yang sebenar tanpa diskriminasi bagi semua umat manusia.’

“Istilah keadilan yang ditegaskan oleh kumpulan pertubuhan hak asasi bertaraf global itu dilihat berpaksikan kesaksamaan. Justeru, bagi mereka keadilan terhadap wanita hendaklah diterjemahkan dalam bentuk kesamarataan hak antara lelaki dan wanita di sisi undang-undang Islam, khususnya undang-undang keluarga.

“Perjuangan itu juga menunjukkan agama Islam seperti agama lain dan ideologi ciptaan manusia adalah hasil daripada kebudayaan manusia,” jelasnya ketika membentangkan kertas kerja bertajuk ‘Perjuangan wanita: Keadilan atau kesamaan.’

Beliau berkata, walaupun Musawah pada zahirnya berusaha mengubah undang-undang keluarga Islam, hujah yang dikemukakan pada hakikatnya menjurus kepada mengubah Islam keseluruhannya.

Malah, faham keadilan mengikut kumpulan itu juga tidak bersumberkan kepada al-Quran, sedangkan Allah SWT menegaskan pada kalimahnya terkandung pengajaran secara paling sempurna kebenaran dan keadilan tanpa sebarang perubahan.

Tags: hukuman
Subscribe

Recent Posts from This Journal

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments