mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Pelaburan saham amanah

Saya mengeluarkan zakat sebanyak RM3,000 secara berperingkat selama setahun. Zakat tersebut dibahagikan kepada keluarga terdekat yang termasuk dalam asnaf dan fisabilillah (cucu-cucu yang belajar dan memerlukan bantuan kewangan). Adakah pemberian zakat secara sedemikian dibolehkan?

JAWAPAN: Pemberian zakat mestilah kepada asnaf yang disebut dalam al-Quran. Terdapat segelintir orang yang memberi zakat kepada anak yatim kerana kasihan belas kepada anak yatim. Namun begitu, hendaklah disedari bahawa anak yatim tidaklah termasuk dalam asnaf zakat. Namun jika anak yatim itu miskin maka ia berhak diberikan zakat kerana kemiskinan, bukan kerana statusnya sebagai anak yatim.

Pemberian zakat secara sendirian tanpa melalui pejabat zakat pada dasarnya adalah harus. Ini kerana kewajipan zakat adalah agihan kepada asnaf zakat. Namun, ia tidak sewajarnya mengabaikan peranan pejabat zakat.



Dalam hukum simpanan pelaburan dalam ASB, terdapat perbezaan fatwa antara harus dan haram. – Gambar hiasan

Agihan pejabat zakat lebih menyeluruh dan bersistem. Bantuannya lebih besar. Ada bantuan zakat secara bulanan kepada asnaf yang layak. Ada juga bantuan zakat kepada OKU dan sebagainya. Maka agihan zakat secara sendirian sahaja sehingga mengabaikan pejabat zakat akan melumpuhkan pejabat zakat. Ini akan menyebabkan ramai asnaf zakat yang bertebaran dalam sesebuah negeri tidak dapat menerima bantuan zakat.

Oleh itu, hendaklah agihan zakat diberikan kepada pejabat zakat. Namun ada sedikit lebihan untuk diagihkan sendiri. Contohnya 75 peratus zakat diberikan kepada pejabat zakat manakala 25 peratus lagi diagihkan sendiri.

Mungkin juga 80 peratus zakat diberi kepada pejabat zakat manakala bakinya diagihkan sendiri. Ini sekadar contoh yang mana setiap pejabat zakat mungkin mempunyai sistem yang tersendiri. Maka sewajarnya kita bertanya kepada pejabat zakat di tempat kita untuk kepastian.

Bersama AL-SYAIKH DR. MOHAMMAD NIDZAM ABDUL KADIR (al-Jarumi) 
Pensyarah, Jabatan Bahasa al-Quran, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Kemusykilan boleh diajukan ke nidiium@yahoo.com dan agama@utusan.com.my

Belakangan ini terlalu banyak tawaran yang dibuat oleh pihak bank tentang pelabuhan saham amanah yang menggunakan simpanan daripada akaun Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Benarkah kaedah pelaburan menggunakan wang KWSP adalah haram? Tolong berikan pencerahan akan garis panduan berkaitan urusan pelaburan saham amanah kerana saya juga mempunyai saham amanah tetapi dilaburkan kepada urus niaga yang menepati syariah.

Jawapan

Keharusan penggunaan duit hasil dividen Amanah Saham Bumiputera (ASB) bergantung kepada hukum simpanan pelaburan dalam ASB. Dalam hukum simpanan pelaburan dalam ASB, terdapat perbezaan fatwa antara harus dan haram.

Terdapat fatwa negeri yang menyatakan bahawa haram membuat simpanan pelaburan di ASB. Ini kerana masih terdapat pelaburan ASB di tempat yang tidak patuh syariah. Namun terdapat fatwa negeri yang menyatakan bahawa hukumnya harus membuat simpanan pelaburan di ASB.

Begitu juga, jika saya tidak silap, keputusan muzakarah fatwa kebangsaan berpendapat bahawa ASB adalah harus.

Oleh itu, Muslim yang memegang fatwa haram, maka haram baginya untuk terlibat dengan ASB. Dividen ASB juga adalah haram. Namun bagi Muslim yang memegang fatwa harus, maka harus baginya terlibat dengan ASB. Dividen ASB juga adalah harus. Apabila dividennya harus, maka duit dividen itu harus digunakan untuk membayar hutang dan sebagainya.

Dalam hal perbezaan fatwa ini, adalah harus bagi masyarakat awam untuk memilih mana-mana pendapat. Kita tidak perlu menyalahkan mana-mana pihak yang bertentangan pendapat dengan kita. Keharaman atau keharusan dalam perkara ini adalah hasil ijtihad majlis fatwa.

Tags: saham, zakat
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments