mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Kebencian disemai keganasan dituai

Ketika menulis artikel ini, penulis berada di Quito, ibu negara Ecuador bersama 20 orang delegasi Ahli Parlimen dan Pegawai Parlimen Malaysia yang diketuai Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Abu Zahar Ujang ke Persidangan Ahli-ahli Parlimen Asia Pasifik (APPF) kali ke-23.

Sama ada kebetulan mahupun tidak, persidangan kali ini berlangsung ketika dunia digemparkan dengan insiden pembunuhan 12 wartawan termasuk dua polis, ketua editor dan empat kartunis di pejabat akhbar satira Charlie Hebdo di Paris.

Penulis yang diberi tanggungjawab mewakili Malaysia dalam penyediaan draf resolusi persidangan turut mengambil kesempatan untuk berbahas bagi menjernihkan segelintir pemikiran ahli Parlimen Eropah yang pantas mengaitkan kejadian itu dengan Islam.

Dalam perbahasan resolusi menangani aktiviti keganasan militan dan pengganas, penulis tegas membangkitkan bahawa aktiviti keganasan tidak sesekali diiktiraf Islam. Sebaliknya prinsip kesederhanaan dalam Islam yang dipelopori Malaysia selama ini harus diarus-perdanakan bukan sahaja dalam kalangan negara Islam tetapi juga negara Barat.

Malah sudah banyak forum antarabangsa terutamanya di peringkat Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), Gagasan Kesederhanaan ini dibangkitkan oleh arkiteknya iaitu Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Pendirian dan kenyataan penulis di persidangan APPF kali ini disokong kuat oleh Ahli Parlimen dari China yang memperakui dan meyakinkan anggota Parlimen daripada negara lain betapa Malaysia adalah negara Islam contoh yang menggagaskan idea kesederhanaan kepada dunia.

Memahami maksud kesederhaan atau istilah yang dimasyhurkan Malaysia – moderation dalam bahasa Inggeris, amat penting terutamanya ketika dunia tercari-cari formula mujarab untuk menangani pelbagai aktiviti keganasan yang dilakukan atas nama agama dan pelbagai ideologi.

Penulis mengambil kesempatan memahamkan anggota delegasi APPF ini bagi maksud menjelaskan makna kesederhanaan sebagai satu prinsip penting dalam menangani ektremisme yang makin menggejala dalam masyarakat dunia hari ini.

Kesederhanaan yang dimaksudkan bukan sahaja bermaksud penolakan mutlak terhadap sebarang bentuk pelampauan yang bersifat ganas dan militan hingga membawa kepada kerosakan dan perlakuan zalim seperti pencabulan hak dan nyawa mereka yang tidak berdosa.

Malah Gagasan Kesederhanaan juga merujuk kepada keperluan dunia menangani sebarang kegiatan dan perlakuan ekstrem seperti menyemai kebencian dan kekeliruan atas nama kebebasan bersuara yang tiada sempadan dan batasnya.

Kedua-dua bentuk pelampauan atau ekstrem ini saling terkait antara satu sama lain. Sebaliknya kegagalan menangani kedua-duanya secara adil dan bijaksana akan mencetuskan kemudaratan dan kerosakan yang lebih besar lagi.

Umpamanya dalam insiden pembunuhan di pejabat Charlie Hebdo pada 7 Januari lalu, adalah penting untuk dikaji secara tuntas punca sebenar perlakuan mereka yang didakwa pengganas beragama Islam itu.

Natijah

Perlu diingat bahawa akhbar berbentuk satira Charlie Hebdo telah banyak kali mencetuskan provokasi dan kemarahan umat Islam lantaran menyiarkan siri-siri karikatur yang menghina Nabi Muhammad SAW dan kesucian agama Islam.

Persoalannya, apakah kebebasan bersuara sebagaimana justifikasi editor Charlie Hebdo ini tiada batasnya? Atau apakah atas nama kebebasan bersuara maka 'halal' segala tindakan dan cara, walaupun jelas melampaui batas prinsip, norma dan etika sesuatu bangsa mahupun agama?

Yang pasti kebebasan bersuara bukan bermakna kebebasan menghina. Kebebasan bersuara juga bukan bermakna kebebasan menyemai kebencian, menfitnah dan mengadu domba. Kebebasan bersuara juga tidak akan bermakna sekiranya natijah yang berlaku lebih memporak-porandakan hidup manusia sehingga mampu menjejaskan keharmonion dunia.

Lebih membimbangkan apabila kebebasan bersuara tanpa batas seperti yang dilakukan oleh akhbar Charlie Hebdo inilah yang akhirnya menanam dan menyemai kebencian dalam masyarakat hingga meletusnya tindakan balas yang ganas dan melampau.

Sebab itulah konsep kebebasan mutlak seperti yang dicanangkan Barat dengan meletakkan pertimbangan manusiawi sebagai faktor utama penentuan baik buruk sesuatu perkara tidak bersesuaian dengan aturan agama. Kebebasan acuan Barat yang berpaksikan rasional pemikiran semata-mata dan menolak prinsip agama jelas bertentangan dengan konsep dan prinsip kebebasan mengikut perspektif Islam.

Penolakan Islam terhadap kebebasan mutlak bukan bermakna Islam menentang kebebasan bersuara secara total. Islam juga tidak pernah mengekang hak dan kebebasan individu menyatakan pandangan mahupun pendapat. Malah Islamlah satu-satunya agama yang menjelaskan secara tuntas maksud kebebasan bersuara berbanding dengan agama lain.

Prinsip kebebasan bersuara menurut Islam tidak bersifat mutlak. Ini kerana sifat manusia itu sendiri tidak mutlak. Ketidaksempurnaan sifat manusia inilah yang menyebabkan Islam membataskan kebebasan kepada lingkungan prinsip dan nilai agama. Ini penting untuk mengelakkan wujudnya kecenderungan melampau yang hakikatnya lahir semula jadi dalam kerangka akal budi manusiawi.

Umpamanya, Islam mendokong kebebasan bersuara selagi kebebasan tersebut dilakukan dengan penuh tanggungjawab. Kebebasan bersuara yang bertanggungjawab ini sentiasa berada dalam lingkungan batas-batas akhlak dan adab tanpa sekali-kali mencetuskan kemudaratan sama ada kepada diri sendiri mahupun kepada orang lain. Dengan kata lain kebebasan bersuara harus mengambil kira faktor masyarakat terbanyak dan tidak hanya berasaskan nilai individualistik dan materialistik sempit acuan Barat.

Islam dengan tegas membataskan kebebasan bersuara sehingga boleh mencetuskan konflik termasuk dengan masyarakat bukan Islam. Islam melarang tegas pencabulan hak dan kehormatan orang lain. Malah Islam melarang umatnya mengadu domba, memfitnah ataupun menghina termasuk terhadap agama lain walau atas alasan apa sekalipun yang mampu mengundang tindak balas yang melampau.

Sebab itulah pentingnya Gagasan Kesederhaan atau moderation yang diperjuangkan Najib difahami secara tuntas bahkan diarusperdanakan bagi memastikan kedua-dua ekstrem yang dibicangkan dapat ditangani dengan lebih berkesan.

Kita tentunya tidak mahu dalam keghairahan dunia memperjuangkan ideologi kebebasan hak bersuara secara mutlak tanpa batasan hingga menyemai bibit-bibit kebencian dalam masyarakat bakal mengundang pula tidak balas melampau dalam bentuk keganasan yang lebih memudaratkan.

- Dr. Asyraf Wajdi Dusuki Utusan Malaysia Rencana 18 Januari 2015 1:19 AM
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments