mt961013 (mt961013) wrote,
mt961013
mt961013

Memperkasakan Institusi Fatwa

MUZAKARAH Ja­wa­tan­­kuasa Fatwa Ke­bangsaan pada 2008 telah memutuskan hu­kum melabur da­lam skim Amanah Saham Nasional (ASN) dan Amanah Saham Bumi­putera (ASB) adalah harus.

Keputusan itu dibuat selaras dengan maqasid (matlamat) syariah untuk memastikan umat Islam tidak terus ketinggalan dalam bidang ekonomi.

Malangnya, mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor pada 2011 bertindak sebaliknya apabila memutuskan pelaburan ASN dan ASB haram dengan alasan wujud aktiviti pelaburan bercampur-campur antara patuh syariah dan sebaliknya yang sebahagian besarnya adalah daripada sektor kewangan konvensional.

Turut memfatwakan haram ialah Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang dan Pahang manakala yang mengeluarkan fatwa sebagai harus ialah Kelantan, Terengganu, Negeri Sembilan dan Wilayah Persekutuan.

Pada masa sama, Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti (SC) turut mengklasifikasikan ASN dan ASB sebagai dana unit amanah tidak patuh syariah kerana terlibat dalam pelaburan tidak lulus syariah iaitu pelaburan dalam kaunter perbankan konvensional berteraskan faedah melalui Maybank dan pasaran wang.

Apa yang berlaku itu memperlihatkan cabaran yang dihadapi oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan apabila negeri-negeri bertindak me­ngeluarkan fatwa yang bertentangan sehingga menyebabkan orang ramai terkeliru mengenai pandangan siapa­kah yang harus diikuti.

Kekeliruan itu semakin kusut apabila pandangan majlis-majlis penasihat syariah yang ditubuhkan untuk menasihat industri perbankan dan kewangan Islam juga dianggap sebagai ‘fatwa’.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Abd. Shukor Husin, kekeliruan melibatkan ASN dan ASB berpunca kerana beberapa faktor termasuk pertama, Jawatankuasa Fatwa Negeri tidak mematuhi peraturan yang mensyaratkan supaya merujuk kepada badan itu sebelum mengeluarkan fatwa berkaitan isu nasional.

“Ini jelas diperuntukkan di bawah Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri-Negeri yang menyebut fatwa berkaitan dengan perkara-perkara yang menyentuh kepentingan nasional perlu dirujuk terlebih dahulu kepada Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan.

“Bagi saya kekeliruan ini tidak akan timbul jika semua negeri dapat menerima pakai semua keputusan dan pandangan hukum yang telah dipersetujui di peringkat kebangsaan sebagai fatwa di negeri-negeri,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjadi panel pada Persidangan Meja Bulat Pemerkasaan Institusi Kefatwaan: Mendepani Cabaran Sebagai Sumber Rujukan Syariah di Malaysia anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), baru-baru ini.

Faktor kedua kekeliruan, kata Abd. Shukor, kerana ada agamawan yang cenderung untuk mengetengahkan pendapat sendiri mengenai hukum-hakam sambil mengkritik pendapat pihak lain secara terbuka.

Katanya, tindakan sedemikian akan mencetuskan kekeliruan yang akan menyebabkan perpecahan serius sehingga membawa kepada keruntuhan umat Islam.

“Pendekatan mencari publisiti dan populariti dengan cara mengemukakan idea-idea baharu yang mengelirukan umat Islam adalah tidak wajar sama sekali.

“Justeru tidak wajarlah hukum dan fatwa dipolemikkan da­lam media massa seca­ra bebas. Situasi percangga­han hal-hal hukum tidak sewajarnya dibuka kepada masyarakat awam.

“Percanggahan panda­ngan ini hendaklah dibincangkan dengan cermat dan teliti oleh ahli yang alim dan fakih dengan me­menuhi beberapa sya­rat termasuk hendaklah tiada sikap taasub terhadap pandangan sendiri sebaliknya tujuan utama hanyalah untuk mencari kebenaran,” katanya.

Abd. Shukor menambah, umat Islam di Malaysia tidak seharusnya membiarkan diri mereka dilanda krisis perpecahan disebabkan wujudnya perbezaan pendapat dalam soal fikah (hukum-hakam Islam) yang melibatkan persoalan khilafiah (perkara-perkara yang menimbulkan pertikaian).

“Sepatutnya perkara berkenaan fikah ini tidak sewajarnya menjadi penyumbang kepada perpecahan masyarakat Islam di negara ini memandangkan kepelbagaian pendapat dan pandangan dalam perkara ini adalah sesuatu yang dibenarkan sejak dari zaman awal perkembangan dakwah Islam,” ujarnya.

Dalam pada itu, seorang lagi ahli panel, Prof. Emeritus Datuk Dr. Mahmood Zuhdi Abd. Majid berkata, perbezaan pandangan dalam isu pelaburan ASN dan ASB kerana pihak-pihak yang menyatakan sebagai haram tidak mengambil kira kelainan suasana hidup dan kepentingan setempat.

“Misalnya, di Asia Barat majoriti umat Islam sangat besar berbanding umat Islam di negara ini. Di sana juga tidak berbangkit masalah perimbangan ekonomi antara orang Islam dan bukan Islam.

“Pelaburan ASN dan ASB adalah salah satu cara untuk membantu umat Islam terutama di kampung untuk keluar daripada kemiskinan.

“Kalau kita hanya mengikut fatwa ulama Asia Barat tanpa melihat realiti setempat maka walaupun sistem perbankan dan kewangan Islam itu disahkan patuh syariah, ia tidak menyumbang apa-apa bagi meningkat ekonomi orang Islam.

“Sebab itu saya tidak bersetuju apabila ada orang yang memuji menyatakan Malaysia sebagai negara Islam maju kerana yang sebenarnya maju dan kaya-raya majoritinya bukan Islam,” katanya yang juga Profesor Jabatan Fiqh dan Usul Fiqh Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Tambah beliau, mengeluarkan fatwa berorientasikan tempatan bukanlah satu amalan baharu kerana ulama Nusantara seperti al-Raniri dan al-Fansuri telah mengeluarkan fatwa yang unik untuk alam Melayu sahaja seperti perempuan boleh menjadi raja.

“Para ulama tempatan terdahulu juga membolehkan wirid secara berjemaah, sembahyang hajat secara berjemaah, talkin dan kenduri tujuh serta 40 hari selepas kematian.

“Semuanya ini memberi erti, sebagai agama yang universal, Islam mempunyai alternatif hukum yang boleh difatwakan sesuai dengan keperluan zaman dan tempat. Hukum-hakamnya tidak bersifat statik, tetapi sebaliknya dinamik.

“Kita juga mesti sedar bahawa meskipun persuratan hukum banyak ditulis pada zaman kegemilangan ijtihad, tetapi tidak semestinya semua isi yang terkandung di dalamnya tetap relevan sekarang,” ujarnya. - Utusan Malaysia Rencana Agama 2 Mei 2015

Tags: fatwa
Subscribe

Posts from This Journal “fatwa” Tag

  • Ilmuwan disekat, si jahil diangkat

    ANTARA musibah yang menimpa umat ialah apabila hilangnya golongan ulama. Ulama yang ikhlas mendidik dan membimbing umat untuk hidup di atas jalan…

  • Mufti tak bersendirian keluar fatwa

    Setiap fatwa yang dikeluarkan mufti bukan dilakukan secara bersendirian. Mufti terlebih dulu akan memanggil Jawatan Kuasa Perundingan Hukum Syarak…

  • Meremajakan peranan fatwa

    AGAMA Islam adalah suatu sistem kehidupan. Islam bukanlah agama yang mementingkan ritual sahaja atau hanya sesuai ditempatkan di rumah ibadah…

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments