?

Log in

No account? Create an account
Khutbah Jumaat 18 Jan 2019M /05 Jumad al-Ula 1440H:  JAIS

“Membudayakan Hidup Dengan al-Quran”

Al-Quran merupakan kitab agung umat Islam yang diturunkan kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Membacanya dikira ibadah dan beramal dengan segala hukum di dalamnya adalah satu kewajipan.

jais.jpgDaripada Ibnu Mas’ud Radhiallahu Anhu berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitab Allah, maka baginya satu kebaikan. Dan satu kebaikan itu sama dengan sepuluh kali ganda. Aku tidak mengatakan alif lam mim itu satu huruf. Tetapi alif satu huruf, lam satu huruf dan mim satu huruf.” (Riwayat Al-Tirmidzi).

Begitulah besarnya pahala yang dijanjikan kepada orang yang membaca al-Quran. Apatah lagi kepada orang yang menghafaz al-Quran. Namun mimbar pada hari ini ingin mengajak para hadirin untuk bermuhasabah.

Berapakah bilangan ayat al-Quran yang kita baca dalam sehari semalam? Dan bilakah kali terakhir kita mengkhatamkan bacaan alQuran?

Beruntunglah orang-orang yang membaca al-Quran pada setiap hari. Berbahagialah mereka yang menjadikan al-Quran sebagai panduan dalam kehidupan harian. Maka rugilah orang yang tidak mengamalkan al-Quran dalam kehidupannya malah lebih rugi lagi jika ada yang masih tidak tahu membaca al-Quran serta mengabaikannya.

Firman Allah SWT dalam surah al-Hijr ayat 89 hingga 91: “Dan katakanlah: “Sesungguhnya aku ini adalah seorang Rasul pemberi amaran dengan bukti-bukti yang nyata (tentang turunnya azab ke atas orang-orang yang ingkar)”. (Kami berikan kepadamu al-Fatihah dan alQuran) samalah seperti Kami menurunkan (Kitab-kitab) kepada orang-orang yang membahagi-bahagi. (Iaitu) mereka yang menjadikan al-Quran terbahagi kepada beberapa bahagian (lalu mereka percaya kepada sebahagian dan menolak sebahagian yang lain).

Apa yang berlaku sekarang ini terdapat segelintir individu yang sering memberikan alasan sibuk dan tiada masa untuk membaca al-Quran, sebaliknya sanggup menghabiskan masa berjam-jam lamanya melayan media-media sosial seperti facebook, whatsapp, Instagram dan lain-lain.

Lebih malang lagi ada segelintir masyarakat yang sikapnya suka mempertikaikan amalan membaca al-Quran pada malam-malam tertentu.

Dalam usaha untuk membudayakan pembacaan al-Quran dalam kehidupan ini, janganlah kita berasa rendah diri sekiranya tidak mahir membaca al-Quran. Sebaliknya kita mestilah sentiasa mencari ruang untuk mempelajari al-Quran dan ilmu-ilmu yang terkandung di dalamnya.

Bahkan amalan bertadarrus al-Quran adalah antara salah satu ruang yang terbaik untuk kita memperbaiki kesalahan dan meningkatkan kualiti bacaan al-Quran kita.

Saidatina Aisyah Radhiallahu Anha meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda: “Orang yang membaca al-Quran dan dia mahir membacanya, dia bersama dengan para malaikat yang mulia. Dan orang yang membaca alQuran dengan tergagap-gagap (tidak mahir) serta sukar membacanya, baginya dua pahala. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Firman Allah SWT dalam surah Fathir ayat 29:“Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca Kitab Allah dan tetap mendirikan sembahyang serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka, mereka (dengan amalan yang demikian) mengharapkan sejenis perniagaan yang tidak akan mengalami kerugian.”

Membudayakan bacaan al-Quran dari sudut membacanya, memahami maknanya dan beramal dengan segala isi kandungannya. Hal ini perlu dimulakan dari rumah, sekolah dan berterusan ke tempat-tempat kerja. Begitu juga dalam organisasi-organisasi dan pertubuhan-pertubuhan belia, kerajaan mahupun swasta.

Budaya bertilawah dan bertadarrus al-Quran yang semakin berkembang dalam kalangan masyarakat perlu diteruskan. Ibu bapa hendaklah memastikan anak-anak mahir membaca al-Quran dengan mengajar mereka atau menghantar ke kelas-kelas pengajian al-Quran.

Untuk meneruskan pembudayaan tilawah al-Quran dalam kehidupan, kerajaan Negeri Selangor akan menganjurkan majlis tilawah al-Quran peringkat Negeri Selangor yang akan berlangung pada 22-25 Januari 2019 di Dewan Syarahan dan Muzakarah Islam, Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.

Mengakhiri khutbah pada hari ini, marilah sama-sma kita hayati beberapa perkara berikut:

1. Umat Islam hendaklah meyakini bahawa al-Quran adalah peraturan hidup yang diturunkan oleh Allah SWT kepada seluruh umat manusia.

2. Umat Islam hendaklah menjadikan al-Quran itu panduan hidup dengan membaca, memahami dan mengamalkan isi kandungannya.

3. Umat Islam hendaklah takut kepada ancaman dan amaran Allah SWT jika menjauhi dan meninggalkan al-Quran.

“Dan berkatalah Rasul: "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya kaumku telah menjadikan Al-Quran ini satu perlembagaan yang ditinggalkan, tidak dipakai.” (Surah al-Furqan : 30).
Friday Sermon Text 11 January 2019AD / 5 Jamadilawal 1440H JAWI

Preserve Life, Treasure The Soul

Islam is a special religion with an honourable goal. Allah SWT, with His infinite wisdom together with all His mercy, has taught mankind the importance of preserving life. In Islam, every individual is obliged to safeguard each other from threats and dangers. jawi_logo.jpgIslam strictly prohibits acts that can jeopardize the safety of our own lives and the lives of others.

Allah SWT has asserted this through Surah al-An'am, verse 151: “Say, "Come, I will recite what your Lord has prohibited to you. [He commands] that you not associate anything with Him, and to parents, good treatment, and do not kill your children out of poverty; We will provide for you and them. And do not approach immoralities - what is apparent of them and what is concealed. And do not kill the soul which Allah has forbidden [to be killed] except by [legal] right. This has He instructed you that you may use reason."

Islam as a religion of rahmatan lil alamin, or mercy to all creations, has always called for peace and prosperity. It never promotes violations, invasions and violence. In this case, Islam assesses the life of every human being as being the same.

There is no difference between a king or his people, nobility or commoners, bumiputera or non-bumiputera, rich or poor and so forth.

Therefore, Islam prohibits criminal acts such as killing, injuring, unjustifiable lashing and so forth which relates to the invasion of life. In addition, Islam also forbids its believers from deliberately initiating arguments, fights, disputes and wars, which would lead to bloodshed. If there are still options available with regards to tolerance and peace, that option should be preferred over others

The culture of spreading provocation among the public, raising the atmosphere of racism, raising religious sentiments, and playing up sensitive issues primarily through social media, is something that needs to be taken seriously.

Indeed, a leader and the head of the family must take care of the security, safety and life of his people. Each leader will be accountable for his leadership. So is every one of us as a leader; each of us cannot avoid this responsibility.

In the Hereafter, nothing will evade the judgment of Allah SWT. Imam al-Bukhari and Muslim RH recorded a hadith narrated by Abdullah bin Mas'ud RA, in which Rasulullah SAW was reported to have said: "The first thing to be judged on the Day of Judgment with regards to relationships between human beings will pertain to bloodshed.”

In Islam, ‘preserving life’ is considered from a very wide context. It deals with the health and safety of every individual. Health problems arising from unhealthy diets, beverages, medicines, and lifestyle also threatens life. Additionally, security threats to the individual may also be due to the treachery or weakness of other parties, as well as stemming from self-negligence, whether intentional or not.

Among the dangers to individual health and life as well as to others is smoking, especially smoking in public places, notably at eateries and food establishments.

The act of smoking in public is essentially a symbol of selfishness and ignores the health, comfort and lives of the people around us. Be aware that such act is not just an offence and a violation of the law, but it is also an act that will destroy one’s self and the society.

Furthermore, it also leads to wastefulness, which is against the syariah aim of preserving property.

In order to maintain safety, health and life, the khatib wishes to outline some of the recommendations and actions that we can take. The first thing we need to pay attention to is our own inner thoughts and attitudes with regards to respecting the rights and the souls of others.

Efforts in establishing relationships and strengthening the brotherhood with neighbours and the surrounding communities should be cultivated so that affection grows in society.

In addition, as a caring and responsible citizen, we must unite in enhancing local security enforcements, such as strengthening the Rukun Tetangga, or Neighbourhood Watch, the Auxiliary Police Force, security volunteers and others, including having a close relationship with the security forces.

Looking at it from a different aspect, every Muslim individual should adopt a healthy lifestyle, such as observing a balanced diet, engaging in sports, not smoking, staying away from drugs, avoiding hooliganism, refraining from lepak culture, from addiction to gadgets, and so on.

At the same time, we eliminate acts of persecution, misappropriation, degrading the honour of others, bullying, extortion and so on.

Hopefully, in the future, our society and our country will be known around the world as an ideal society in fulfilling the Maqasid Syariah, especially in the aspect of preserving life.

To end the sermon today, here are the conclusions that we can, together, take as guidance and reminders:

First : Life and soul are the most precious gifts from Allah SWT.

Second : Islam strongly prohibits its believers from committing acts that may destroy the lives of themselves, or of others.

Third : All parties are responsible for the protection and safeguarding of themselves, and of others, in the quest for happiness in this world and in the Hereafter.

Allah SWT declared in Surah al-Nisa, verse 93: “But whoever kills a believer intentionally - his recompense is Hell, wherein he will abide eternally, and Allah has become angry with him and has cursed him and has prepared for him a great punishment.”
Petikan Khutbah Jumaat 11 Jan 2019M /05 Jamadilawal 1440H: JAIS

“Remaja Dan Cabaran Masa Kini?”.

Remaja merupakan asset dan tonggak sesebuah Negara. Oleh itu, pada usia inilah kita berperanan untuk mendekati remaja dan sentiasa mendampingi mereka dengan menunjukkan akhlak yang baik serta membina aqidah mereka sepertimana firman Allah SWT jais.jpgdalam surah Luqman ayat 13;“Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya: “Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar.”

Sultan Muhammad al-Fateh yang telah berjaya membuka kota Kostantinopel ketika baginda berusia 19 tahun. Baginda telah dididik sejak kecil oleh ayahnya untuk merealisasikan sabda Rasulullah SAW daripada sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Bishrun al-Khath’ami ( سٌ ْ ِش ب ِمي َ ع ْ ث َ خ ْ ل َ ا (Radhiallahu Anhu: “Akan dibuka Kota Kostantinopel, pemimpin yang menaklukinya adalah sebaik-baik pemimpin dan tenteranya adalah sebaik-baik tentera”. (Riwayat Ahmad).

Kejayaan Sultan Muhammad Al-Fateh ini adalah disebabkan kuatnya hubungan baginda dengan Allah SWT. Baginda adalah seorang yang sangat warak, tidak pernah meninggalkan solat fardhu berjamaah, sentiasa solat sunat tahajjud dan rawatib sejak baligh hingga kewafatannya.

Perlu diingat bahawa remaja kita pada hari ini wajib dididik dan diberi latihan yang sempurna dengan akidah yang mantap, ibadah yang sahih dan akhlak yang unggul. Semaikanlah dalam jiwa remaja kita agar cintakan masjid dan sentiasa menghidupkan malam dengan beribadah seperti solat dan membaca al-Quran.

Perlu diingat bahawa remaja kita pada hari ini wajib dididik dan diberi latihan yang sempurna dengan akidah yang mantap, ibadah yang sahih dan akhlak yang unggul. Semaikanlah dalam jiwa remaja kita agar cintakan masjid dan sentiasa menghidupkan malam dengan beribadah seperti solat dan membaca al-Quran. “Dan pemuda yang membesar dalam beribadah kepada Tuhannya dan lelaki yang hatinya sentiasa terpaut dengan masjid”. (Riwayat al-Bukhari).

Bagi membina dan membentuk golongan remaja Islam yang unggul, berikut adalah beberapa panduan yang perlu dititikberatkan dan diikuti oleh kita semua. Antaranya:

1. Menanam akidah Ahli Sunnah wal-Jamaah

Islam sangat mementingkan akidah umatnya sentiasa jelas dan kukuh semenjak kanak-kanak lagi. Akidah yang diterima ialah akidah Ahli Sunnah wal-jamaah, mereka wajib dididik dengan pegangan dan keyakinan akidah Ahli Sunnah wal-Jamaah agar dapat menghindar segala fahaman akidah yang menyeleweng dan sesat.

2. Menuntut Ilmu Agama

Ilmu yang wajib dicari selain dari aqidah ialah ilmu syariah dan akhlak serta diamalkan agar menjadi remaja yang kukuh keilmuannya. Ini kerana golongan remajalah yang bakal menjadi pertahanan agama dan negara pada masa hadapan dan menjadi tembok yang kukuh dalam membela Islam.

3. Berakhlak Mulia

Islam sangat menuntut umatnya terutama terhadap generasi muda supaya sentiasa berakhlak dengan akhlak yang mulia seperti menghormati ibubapa, guru-guru, jiran tetangga dan orang-orang yang lebih tua dan sebagainya.

4. Mencari Contoh Tauladan Terbaik

Golongan remaja hendaklah menjadikan Rasulullah SAW, para sahabat baginda, para ulama dan pejuang Islam sebagai contoh ikutan dan tauladan hidup sepanjang zaman. Dengan demikian sahaja mereka akan mencapai matlamat kehidupan yang telah ditetapkan oleh Allah.

5. Hindari Perbuatan Terlarang

Remaja hendaklah mengawal nafsu jahat dan kehendak yang cenderung kepada perbuatan keji dan mungkar seperti mencuri, melakukan zina, rogol, amalan LGBT, minum arak, penyalah gunaan dadah dan lain-lain kemungkaran.

6. Memilih Teman Yang Baik

Setiap remaja hendaklah mencari kawan yang baik dan boleh membawa kepada kebaikan. Oleh sebab itulah, Islam menganjurkan kita mencari teman-teman yang baik.

Hadis daripada Abu Hurairah Radhiallahu Anhu bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Seseorang itu mengikut agama kawan rapatnya, oleh itu hendaklah setiap seorang itu melihat siapa kawan rapatnya.” (Riwayat al-Hakim).

7. Bijak Memanfaatkan Peluang Yang Ada Terutamanya Usia Muda

Walaupun masa muda masih belum disibukkan dengan banyak komitmen atau tanggungjawab lain, itu tidak bermakna masa remaja boleh dihabiskan dengan hiburan, berfoya-foya begitu sahaja. Padahal masa muda inilah yang seharusnya dijadikan pelaburan pada masa hadapan.

Hadis daripada Ibnu Abbas Radhiaallahu Anhuma bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Pergunakanlah peluang yang lima sebelum datangnya lima perkara; Masa mudamu sebelum datang masa tuamu, masa sihatmu sebelum datang masa sakitmu, masa kayamu sebelum datang masa miskinmu, masa kosongmu sebelum datang masa sibukmu dan masa hidupmu sebelum datang masa kematianmu.” (Riwayat al-Hakim).

Mengakhiri khutbah pada hari ini, marilah kita sama-sama menghayati intipati daripada khutbah yang dibacakan seperti berikut:

1. Umat Islam hendaklah meyakini bahawa umur remaja akan dihisab secara khusus oleh Allah SWT di akhirat nanti.

2. Umat Islam hendaklah kembali kepada ajaran agama dengan menunjukkan akhlak yang mulia.

3. Masyarakat Islam hendaklah sentiasa prihatin terhadap pendidikan dan pembentukan akhlak remaja yang merupakan aset yang paling berharga kepada ummah.

“Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya: “Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar.” (Surah Luqman : 13).
Petikan Khutbah Jumaat : 4 Januari 2019M/27 Rabiulakhir 1440H JAWI

Jauhi Sengketa Bahagia Bersama

Firman Allah SWT di dalam surah al-Rum ayat 22:“Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan kebijaksanaan-Nya ialah kejadian langit dan bumi, dan perbezaan bahasa kamu dan warna kulit kamu. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan bagi orang-orang yang berpengetahuan".

jawi_logo.jpgSebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Tarmizi daripada Abu Musa al-Ash‘ari RA bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah SWT menciptakan Adam AS daripada satu genggaman tanah yang diambil daripada tanah-tanah seluruh bumi, maka anak keturunan Adam lahir sesuai dengan kadar atau jenis tanah bumi, lalu ada di antara mereka yang berkulit merah, putih serta hitam dan ada di antara mereka yang bersifat lembut, kasar, buruk dan baik”.

Ayat al-Quran dan hadis ini menjelaskan bahawa kewujudan manusia itu terdiri dari pelbagai aspek sama ada keturunan, bahasa dan budaya. Bahkan wujud pelbagai watak yang membezakan antara seseorang dengan yang lain.

Sesungguhnya, kepelbagaian adalah satu keistimewaan dan kekuatan apabila saling menampung antara satu sama lain dan saling melengkapkan.

Tanpa nilai persefahaman, hormatmenghormati dan kasih sayang mana mungkin keharmonian bagi sebuah masyarakat dengan pelbagai latar belakang dapat diwujudkan.

Justeru, hakikat kepelbagaian manusia merupakan sesuatu yang mesti diterima dan diraikan.

Malaysia merupakan sebuah negara yang unik kerana masyarakatnya terdiri daripada berbilang kaum dan kepercayaan.

Berdasarkan statistik Jabatan Perangkaan Malaysia bagi tahun 2018, jumlah warganegara Malaysia dianggarkan seramai 29.06 juta penduduk iaitu 20.07 juta Bumiputra, 6.69 juta Cina, 2.01 juta India dan 0.29 juta lain-lain bangsa.

Sikap toleransi yang diamalkan semenjak kemerdekaan adalah kunci utama keharmonian Malaysia.

Dengan pelbagai bangsa dan agama, setiap anggota masyarakat berperanan penting bagi memastikan perpaduan dapat dicapai.

Setiap anggota masyarakat perlu meraikan aspek-aspek perbezaan yang wujud. Perkara-perkara seperti adat, ritual dan kepercayaan perlu difahami dengan baik dan dihormati.

Masyarakat yang harmoni hanya dapat dilahirkan jika kita memahami antara satu sama lain tanpa wujud prasangka atau perselisihan yang boleh menimbulkan konflik atau sengketa.

Bagi menjaga keharmonian, perpaduan dan kestabilan negara, perkaraperkara berikut perlu diberikan perhatian:

Pertama: Taaruf iaitu saling berkenalan. Kepelbagaian kaum dan etnik di negara ini menuntut setiap anggota masyarakat untuk saling kenal mengenali.

Firman Allah SWT di dalam surah al-Hujurat ayat 13: “Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya (akan keadaan dan amalan kamu)"

Kedua: Tafahum iaitu saling memahami. Tabiat manusia yang sentiasa berbeza pendapat dan sering berbalah menjelaskan lagi keperluan untuk saling faham memahami.

Jauhi punca persengketaan seperti taksub, angkuh dan mementingkan diri sendiri. Fahamilah perbezaan nilai, maka akan wujud persefahaman, hormat-menghormati, kerjasama dan bertolak ansur.

Ketiga: Ta’awun iaitu saling membantu. Apabila anggota masyarakat saling kenal mengenali dan saling faham memahami maka mereka akan saling bantu membantu dan berkasih sayang.

Sesungguhnya sikap saling bantu-membantu ke arah kebaikan dan takwa adalah perintah Allah SWT.

Firman Allah SWT di dalam surah al-Maidah ayat 2:“Dan hendaklah kamu tolong-menolong untuk membuat kebajikan dan bertakwa, dan janganlah kamu tolong-menolong pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan bertakwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksa-Nya (bagi sesiapa yang melanggar perintah-Nya)"

Apa yang berlaku di negara-negara yang masih bergolak seperti Iraq, Syria, Myanmar dan lain-lain seharusnya menjadi iktibar kepada kita semua.

Kita seharusnya berhati-hati dalam meneliti sebarang propaganda, prasangka atau berita yang diterima tentang sesuatu kaum, agama dan sebagainya.

Jauhilah perkara-perkara yang mengundang perselisihan serta perbalahan dan serulah kepada perpaduan dan kedamaian. Ingatlah bahawa seorang Muslim itu ialah mereka yang menjaga tutur kata, lidah dan tangannya.

Sabda Rasulullah SAW sebagaimana riwayat Imam Al-Bukhari daripada Abdullah bin Amru bin Al-Ass RA.Huma:“Seorang Muslim ialah orang yang menyelamatkan kaum muslimin dari kejahatan lisan dan tangannya.”

Mengakhiri khutbah pada hari ini. Marilah kita menghayati beberapa kesimpulan:

Pertama: Manusia secara semula jadi dilahirkan dengan pelbagai warna kulit, bangsa, bahasa dan watak.

Kedua: Manusia dengan perbezaan agama, keturunan, bahasa dan budaya dituntut untuk saling kenal mengenali, faham memahami dan hormat-menghormati.

Ketiga: Perpaduan yang wujud dalam kalangan pelbagai kaum, bangsa dan agama dapat mewujudkan keharmonian dan kestabilan negara.

Firman Allah SWT di dalam surah Hud ayat 118-119: “Dan kalaulah Tuhanmu (wahai Muhammad) menghendaki, tentulah Dia menjadikan umat manusia semuanya menurut agama yang satu. (Tetapi Dia tidak berbuat demikian) dan kerana itulah mereka terus-menerus berselisihan. Tetapi orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanmu, (mereka bersatu di dalam agama Allah); dan untuk tujuan (perselisihan dan rahmat) itulah Allah menjadikan manusia. Dan dengan yang demikian sempurnalah janji Tuhanmu: "Sesungguhnya Aku akan memenuhi neraka jahannam dengan sekalian jin dan manusia (yang berdosa)".
Petikan Khutbah Jumaat 04 Jan 2018M /27 Rabi’ul Akhir 1440H: JAIS

“Tahun Berubah, Berubahkah Kita"

Hadis daripada Ibnu Abbas Radhiallahu Anhuma bahawa Rasulullah SAW bersabda:“Terdapat dua nikmat yang yang ramai manusia rugi padanya, iaitu nikmat sihat dan masa lapang”. (Riwayat al-Bukhari).

Semoga kedua-dua nikmat tersebut tidak merugikan kita, tetapi di manfaatkan untuk mencari seberapa banyak bekalan yang akan dibawa bertemu Pencipta. Semoga hari-hari yang mendatang ini dapat memberi faedah kepada kehidupan kita semua.
jais.jpg
Beberapa panduan bagaimana untuk memulakan perubahan dalam diri agar azam yang ditetapkan dapat dicapai dengan berkesan untuk diambil tindakan

PERTAMA; MUHASABAH DIRI Kita hendaklah menilai sejauh mana pencapaian dan tanggungjawab diri kita terhadap Allah. Adakah meningkat atau menurun prestasi amalan, kualiti keimanan dan ketakwaan kita kepada-Nya.

Allah SWT mengingatkan kita melalui Firman-Nya dalam surah al-Hasyr ayat 18:“Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari Akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah amat meliputi pengetahuannya akan segala yang kamu kerjakan.”

KEDUA; BERAZAM Kita perlulah meletakan azam untuk menambah baik kehidupan setiap masa semata-mata kerana Allah SWT. Sebagai individu muslim, marilah kita berazam untuk meraih seberapa banyak ganjaran dan keredhaan Allah SWT.

Tanamkanlah azam yang baik semata-mata kerana Allah dan mencari keredhaan-Nya untuk mencapai kejayaan di dunia dan di akhirat.

KETIGA; PERANCANGAN Setiap azam yang telah di tetapkan, hendaklah di susuli dengan perancangan yang teratur termasuk strategi atau pendekatan yang di gunakan serta sumber untuk menggerakkannya supaya memberi impak yang terbaik. Setiap perancangan yang dilaksanakan itu, hendaklah menepati syariat Allah SWT.

Hadis daripada Abdullah bin Amru Radhiallahu Anhuma bahawasanya Rasulullah SAW bersabda:“Tidaklah beriman salah seorang dari kalian sehingga hawa nafsunya mengikuti apa yang telah aku bawa.” (Riwayat al-Baihaqi)

KEEMPAT; PELAKSANAAN Sesuatu perkara yang telah dirancang hendaklah di laksanakan dengan bersungguh-sungguh sehingga kita berjaya mencapai cita-cita atau azam yang telah di tetapkan. Islam memandang berat kepada umatnya yang tidak melaksanakan apa yang di perkatakannya.

Firman Allah SWT dalam surah As-soff ayat 2 hingga 3:“Wahai orang-orang yang beriman! mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.”

Setelah kita berazam dan merancang, tidak sepatutnya kita bertangguh melaksanakan sesuatu perkara yang membawa kepada kebaikan seperti solat, taubat, sedekah dan urusan-urusan harian. Ini kerana kita tidak mengetahui apa yang akan berlaku sesaat di hadapan kita.

AKHIRNYA YANG KELIMA; ISTIQAMAH Untuk mengekalkan sesuatu yang telah kita miliki, pasti akan mendepani pelbagai cabaran.

Justeru, khatib ingin mengajak umat Islam agar sentiasa istiqamah dalam melaksanakan ketaatan kepada perintah Allah serta kesabaran dalam meninggalkan larangan-Nya. Sentiasalah berdoa semoga kita akan terus istiqamah terhadap perubahan ke arah kebaikan dan sentiasa memperolehi petunjuk Allah SWT.

Firman Allah SWT dalam surah Hud ayat 112:“Oleh itu, hendaklah Engkau (Wahai Muhammad) sentiasa tetap teguh di atas jalan yang betul sebagaimana yang diperintahkan kepada-Mu, dan hendaklah orang-orang yang rujuk kembali kepada kebenaran mengikutmu berbuat demikian; dan janganlah kamu melampaui batas hukum-hukum Allah; Sesungguhnya Allah Maha melihat akan apa yang kamu kerjakan.

Sebuah hadis daripada Abu Amr Radhiallahu Anhu bahawa Rasulullah SAW bersabda:“Aku pernah bertanya: Wahai Rasulullah, katakan kepadaku satu perkataan dalam islam yang aku tidak akan bertanya lagi kepada orang lain selain Engkau. Nabi SAW menjawab : katakanlah aku telah beriman kepada Allah dan kemudian istiqamalah” (Riwayat Muslim).


Mengakhiri khutbah minggu ini, khatib ingin berpesan dan menyeru agar kita mengambil pengajaran seperti berikut;

1. Umat Islam hendaklah meyakini bahawa tujuan hidup di dunia ini adalah untuk mengabdikan diri kepada Allah dan seterusnya mendapat ganjaran syurga di akhirat kelak.

2. Umat Islam hendaklah sentiasa bermuhasabah dan berazam untuk melakukan penambahbaikan setiap masa dan bukannya ketika tahun baharu sahaja.

3. Umat Islam hendaklah sentiasa istiqamah dalam melakukan perkara-perkara kebaikan dan meninggalkan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah SWT.

“Sesiapa yang mengerjakan amal soleh maka faedahnya akan terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang berbuat kejahatan maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri; dan Tuhanmu tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hamba-hamba-Nya.” (Surah al-Fussilat : 46).
Friday Sermon Text 28 December 2018AD / 20 Rabiulakhir 1440H JAWI

A New Year Filled With Gratitude

Time is moving along every second. Whether we like or dislike going through it, time will continue to go on. For those who fill their time with obedience towards Allah SWT, they will surely be rewarded.
jawi_logo.jpg
But, for those who while away their time with sinful and wasteful acts, surely they will regret it later. Allah SWT has reminded us of this in Surah Al-‘Asr, verses 1 to 3: “By time! Indeed, mankind is in loss. Except for those who have believed and done righteous deeds and advised each other to truth and advised each other to patience.”

Let us evaluate what we have accomplished through the year. Let us recall the reminder made by Rasulullah SAW, as narrated by Imam At-Tirmizi from Anas bin Malik RA: Each son of Adam (mankind) would surely commit a wrong, and the best of those who commit a wrong are those who repent.

Therefore, let us quickly repent and resolve to change for the better, while also regretting what we have done in prior times.

It is typical and normal within the society to have joyous New Year celebrations. All sorts of events and programmes are being planned and organised on New Year’s Eve. There are some who follow the syara’, while some others may not.

As Muslims, we should know the boundaries that must be kept to when holding such celebrations:

First: Avoid elements of sin.

Second: Avoid wastefulness.

Third: Fill the New Year celebrations with beneficial activities.

New Year celebrations must start with something good and not with acts that are clearly bad for our own self, family, society and nation.

The New Year that we celebrate with gratitude would be even more meaningful in shaping the character of a person and a harmonious society.

All through the year there are surely obligations which we may have neglected to perform, such as the repayment of debt.

Be wary of the wrath of Allah SWT towards those who knowingly refuse repay their debts. Indeed, when a person is in debt, it is as if he has put a weight around his neck.

When the debt is repaid, only then would the weight be lifted from his neck.

In a hadith narrated by Ibnu Majah, Ibnu Umar RA reported that Rasulullah SAW said: “Whoever dies with a debt of one dinar or one dirham, then the debt shall be repaid with the reward of good deeds (in the Hereafter) for over there (in the Hereafter) there is no longer any dinar or dirham”.

Rasulullah SAW also stated in a hadith narrated by Imam Muslim, based on a report by Abdullah bin Amru bin al-Ass RA.Huma:“Allah shall forgive all sins of those who are martyred (syahid) except those who have debts (with another person).”


To end the sermon today, the mimbar would like to leave the following as takeaways for everyone to ponder upon:

First: New Year celebrations should be based on the feeling of gratitude for all the benefits that has been bestowed by Allah SWT upon us, such as peace, sustenance, and life, which continue to be bestowed by Him.

Second: Evaluate what we have done through the year and resolve to correct all the mistakes that we have made.

Third: Fill the New Year celebrations with acts and deeds that would bring more benefits, rewards and blessings of Allah SWT, and cleanse our hearts from all acts that may invite His wrath.

Allah SWT declared in Surah Al-Anfal, verse 29 “O, you who have believed, if you fear Allah, He will grant you a criterion and will remove from you your misdeeds and forgive you. And Allah is the possessor of great bounty.”
Petikan Khutbah Jumaat 28 Dis 2018M /20 Rabi’ul Akhir 1440H:  JAIS

“Arak Ibu Segala Maksiat”.

Antara larangan yang wajib dipatuhi oleh kita sebagai seorang Muslim adalah larangan meminum arak.

Firman Allah SWT dalam surah al-Maidah, ayat 90 tadi bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, jais.jpgdan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya.”

Arak adalah apa sahaja minuman yang menyebabkan peminumnya mabuk dan hilang pertimbangan akal.

Apabila akal tidak dapat berfungsi dengan baik untuk mengawal pergerakan dan perbuatan manusia, maka ia sangat terdedah kepada perlakuan negatif dan buruk.

Kerana itulah, arak disebut sebagai ibu segala maksiat.

Berdasarkan beberapa kajian, keburukan meminum arak telah terbukti. Antaranya:

1. Kajian menunjukkan bahawa terdapat hubung-kait yang ketara antara ketagihan arak oleh suami atau isteri yang mengakibatkan keganasan rumahtangga terhadap pasangan masing-masing.

2. Kajian juga menunjukkan bahawa kesalahan memandu di bawah pengaruh alkohol telah menyumbang kepada banyak kes kemalangan maut.

3. Dalam kes yang berlaku pada bulan September 2018 yang lalu, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengesahkan seramai 19 individu maut selepas meminum arak yang mengandungi metanol, manakala 23 lain masih dirawat di hospital termasuk 14 daripadanya dalam keadaan kritikal.

Diriwayatkan daripada al-Haris dia mendengar Saidina Osman Radhiallahu Anhu berkata yang bermaksud:“Jauhilah arak. Sesungguhnya ia adalah ibu segala maksiat. Dahulu ada seorang lelaki yang banyak beribadah. Lalu seorang perempuan jalang telah tertarik kepadanya. Dia menghantar seorang hamba perempuan untuk menjemputnya. Hamba itu berkata: “Kami mahu menjemput engkau untuk menjadi saksi.” Lalu dia pun bersetuju dan pergi mengikut hamba itu. Bila sampai, dia memasuki beberapa pintu yang ditutup satu demi satu. Kemudian dia bertemu dengan seorang wanita cantik. Di sebelahnya ada seorang kanak-kanak dan sebekas arak. Wanita itu berkata: “Demi Allah! Aku menjemputmu bukan untuk menjadi saksi. Aku menjemputmu agar engkau bersetubuh denganku, atau engkau minum arak ini, atau engkau bunuh kanak-kanak ini.” Abid itu berkata: “Berilah aku minum arak ini segelas.” Lalu dia diberi minum segelas. Kemudian katanya lagi: “Tambahkanlah untukku.” Dia tidak berhenti minum sehingga akhirnya dia berzina dengan wanita itu dan membunuh pula. Oleh itu, jauhilah arak. Demi Allah! Sesungguhnya iman dan ketagihan arak tidak dapat duduk bersama melainkan salah satunya akan menyebabkan hilangnya yang satu lagi.”

Demi memelihara akal dan kemaslahatan masyarakat, Islam melarang keras perbuatan meminum arak dengan ancaman hukuman yang berat.

Peminum arak yang disabitkan kesalahan akan dikenakan sebatan hudud sebanyak 40 kali.

Selain itu, ibadah orang yang meminum arak tidak diterima Allah.

Hadis daripada Ibnu Umar Radhiallahu Anhuma beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang meminum arak, maka ibadah solatnya tidak diterima selama 40 malam. Jika dia bertaubat, maka Allah menerima taubatnya. Jika dia mengulanginya lagi, maka menjadi hak Allah untuk memberinya minum air nanah.” (Riwayat Ahmad).

Sesungguhnya larangan berkaitan arak tidak terbatas kepada meminumnya sahaja, bahkan orang-orang yang terlibat dengan urusan arak juga akan dilaknat oleh Allah dan berdosa besar.

Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Umar Radhiallahu Anhuma bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Allah melaknat arak, peminumnya, penghidangnya, penjualnya, pembelinya, pemerahnya, yang meminta agar ia diperah, penghantar dan penerimanya”. (Riwayat Abu Daud).

Walaupun pelbagai peringatan dan ancaman daripada Allah dan RasulNya telah dinyatakan, malangnya masih terdapat orang yang menganggap bahawa arak adalah minuman yang berprestij tinggi dan sebagai satu kebanggaan.

Kesemua ini adalah tipudaya syaitan yang mahu menyesatkan dan merosakkan umat manusia. Oleh itu, kita hendaklah sedar bahawa masih banyak sumber rezeki yang halal telah disediakan oleh Allah SWT di muka bumi ini.

Sesungguhnya, orang yang meninggalkan perkara yang dilarang Allah, akan dijanjikan rezeki dan jalan keluar bagi segala masalahnya

Di Negeri Selangor, umat Islam adalah tertakluk dan terikat dengan Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995 yang berkuatkuasa sejak 22 November 1996 yang telah mengkategorikan meminum dan menjual arak sebagai satu kesalahan jenayah syariah yang melibatkan hukuman denda atau penjara atau kedua-duanya sekali melalui Enakmen di bawah kategori kesalahan minuman yang memabukkan di bawah Seksyen 18 (1) dan (2).

Islam mengharamkan arak dan segala minuman yang memabukkan sama ada ia banyak ataupun sedikit walaupun dianggap sebagai ubat namun ia tetap diharamkan.

Hadis daripada Jabir bin Abdullah Radhiallahu Anhu bahawa Rasulullah SAW bersabda:“Barang yang memabukkan bila banyak, maka sedikit pun menjadi haram juga.” (Riwayat al-Tirmizi).

Mengakhiri khutbah hari ini, dapatlah kita simpulkan beberapa taujihat dan panduan yang perlu diamalkan:

1. Umat Islam hendaklah meyakini bahawa segala larangan Allah itu wajib dijauhi.

2. Umat Islam hendaklah mengelakkan diri dari terlibat dengan semua urusan berkaitan arak.

3. Umat Islam hendaklah menjauhi segala perbuatan dosa dan maksiat agar terhindar daripada bala dan murka Allah SWT terutama sekali dalam pada keseronokan kita menyambut tahun baru dalam beberapa hari lagi agar kita dapat meraikannya dengan alunan zikir dan bacaan al-Quran di samping menanam azam yang kuat untuk berjaya dengan cemerlang lagi pada tahun 2018 nanti.

Mudah-mudahan kita semua beroleh kebahagiaan dan keselamatan di penghujung tahun 2018 ini.

“Sesungguhnya syaitan itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu dengan sebab arak dan judi, dan mahu memalingkan kamu daripada mengingati Allah dan daripada mengerjakan sembahyang. Oleh itu, mahukah kamu berhenti (daripada melakukan perkara-perkara yang keji dan kotor itu atau kamu masih berdegil)?.” (Surah al-Ma’idah : 91)
Friday Sermon Text: 14 December 2018AD / 6 Rabiulakhir 1440H JAWI

Islam, Nothing Compares To It

Religion in Arabic is called 'ad-din'. The word 'ad-din' provides various meanings which includes rules, advice, authority, submission, obedience and consideration. Based on these meanings, religion can be defined as the way, or system, of human life.
jawi_logo.jpg
Islam is the only religion accepted by Allah SWT as the perfect religion and the religion which He approves of. Choosing an alternative to Islam will not be accepted by Allah SWT and those who proceed otherwise shall eventually lose out in the Hereafter.

Islam is a syumul (all encompassing) system which covers all aspects of human life. Hasan Al-Banna states in Risalah al-Ta'lim, the first motion: "Islam is a complete system that covers all aspects of life. Islam is a nation, homeland, government, and ummah (people). Islam is morality, strength, grace and justice. Islam is culture, law, science and judiciary. Islam is material, property, business and wealth. Islam is jihad, propagation, military and ideology. Islam is a true belief and a true religion ".

A good example that illustrates Islam as a way of life is Rasulullah SAW. This is the main reason why the apostles were not appointed among angels, but appointed among humans. In the personality and character of Rasulullah SAW, there are all aspects or fields of human life.

Rasulullah SAW is a son, husband, father, in-law, grandfather and companion. Rasulullah SAW is a prophet, apostle, teacher, shepherd, employer, businessman, head of family, head of government, commander of an army and everything else. Rasulullah SAW is a person that can be emulated from the very tips of his hair to the ends of his toes.

As stated by Allah SWT in Surah al-Ahzab, verse 21: “There has certainly been for you in the Messenger of Allah an excellent pattern for anyone whose hope is in Allah and the Last Day and [who] remembers Allah often.”

Similarly, in a hadith recorded by Imam Muslim and narrated by Jabir bin Abdullah RA, Rasulullah SAW was reported to have said:“Indeed, the parable of myself and the Prophets before me is that of a man who built a house, perfected it, and beautified it, except for the place of one brick at its cornerstone. The people walk around it and are amazed by it, and they say: Why is this brick not placed? Thus, I am the brick and I am the seal of the Prophets.”

Islam is a religion of mercy not only for mankind but for the whole universe. In the aspect of law, the Maqasid al-Shari'ah contained in Islam safeguards the five main aspects of human life.

Generally, it is aimed at achieving the benefits or, maslahah, and rejecting mafsadah, which is damage, destruction or ruin. Therefore, the Shari'ah is aimed at safeguarding the five human interests (aldaruriyyat al-khams) namely religion, life, intellect, progeny and wealth. It can be understood as follows:

First: Protection of religion, is manifested through the stabilization and preservation of the faith of the Ummah from misguidance as well as intensifying efforts to improve religious knowledge.

Second: Protection of life, is manifested through a ban of either deliberate or accidental killing.

Third: Protection of intellect, is manifested through the banning of alcohol, drug abuse and so on.

Fourth: Protection of progeny, is manifested through the ban on adultery and all similarly destructive acts.

Fifth: Protection of wealth, is manifested through the banning of stealing, robbing, bribery, cheating, gambling, conducting illegal businesses and so on.

However, protection of the Islamic laws (Syarak) over these five areas is from the point of view of Allah SWT towards His servants, and not from the point of view of the servants towards Allah SWT.

The purpose of Islamic laws, from the point of view of the beings to Allah SWT, is devotion and obedience to the Creator. This is the Maqasid al-Shari'ah or the main objective of the Shari'ah, as described in Surah al-Zariyyat, verse 56:“And I did not create the jinn and mankind except to worship Me”

As a Muslim individual, we should realize the purpose of life and death is for servants to devote themselves towards the worshipping of Allah SWT. The life and death of this world as explained in Surah al-Mulk, verse 2, is to test and show the essence of one's devotion, who, among His servants, is the best in performing his deeds.

Therefore, as a believer, we need to be committed in implementing this religious demand by safeguarding all the commandments and prohibitions of Allah SWT, sensitive to the things that are allowed or prohibited by Allah SWT and endeavor to be the servant with the best deeds.

In ending the sermon today, let us review the takeaways from it:

First: Islam is the only religion that is proclaimed as complete and approved by Allah SWT. Appreciate the comprehensiveness of this religion that we believe in by always implementing all its demands.

Second: Understand the true concept of Maqasid Asy-Syariah so that its benefits can be enjoyed and shared by all Muslims and nonMuslims.

Third: Indeed, the purpose of the enforcement of Islamic laws in Islam is to ensure happiness of mankind as a whole.

Allah SWT declared in Surah Ali Imran, verse 85: “And whoever desires other than Islam as religion - never will it be accepted from him, and he, in the Hereafter, will be among the losers.”
Petikan Khutbah Jumaat 14 Dis 2018M /06 Rabi’ul Akhir 1440H: JAIS

“Walimatul Urus Yang Diberkati”. 

Walimah dan perkahwinan merupakan satu sunnah yang sangat murni dan sangat-sangat dituntut oleh agama Islam. Ini berdasarkan daripada hadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Anas Radhiallahu Anhu, beliau menjelaskan bahawa: Abdul Rahman berkata: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku baru sahaja bernikah dengan seorang wanita dengan mahar satu nawat emas (emas sebesar biji jais.jpgkurma)”. Rasulullah SAW berkata kepada Abdul Rahman: “Adakanlah walimah walau pun hanya dengan menyembelih seekor kambing.” (Riwayat al-Bukhari).

Walaupun begitu, walimah tidaklah semestinya dilakukan dengan seekor kambing, tetapi ia dilakukan bersesuaian dengan kemampuan seseorang.

Imam al-Mawardi menjelaskan bahawa, waktu diadakan majlis walimah adalah setelah selesai akad pernikahan dan setelah kedua pasangan bersama.

Manakala hukum menghadiri undangan walimah adalah wajib. Ini adalah sebagaimana hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu Umar Radhiallahu Anhuma, bahawa Rasulullah SAW bersabda: Apabila seseorang di antara kamu diundang ke majlis walimah, hendaklah dia menghadirinya.” (Riwayat al-Bukhari).

Abu Hurairah Radhiallahu Anhu beliau berkata bahawa, Rasulullah SAW bersabda: “Dan seseorang yang meninggalkan undangan, maka dia telah melakukan maksiat kepada Allah dan Rasul-Nya.” (Riwayat al-Bukhari)

Walau pun begitu, kewajipan menghadiri undangan ke majlis walimah boleh GUGUR sekiranya ada keuzuran, sebagaimana penjelasan berikut:

1. Apabila dalam walimah tersebut mengandungi perkara-perkara maksiat seperti jamuan khamar (arak) dan lain-lain yang memabukkan.

2. Apabila terdapat pengkhususan undangan, di mana orang yang mengundang membeza-bezakan di antara yang kaya dengan yang miskin atau fakir.

Daripada Abu Hurairah Radhiallahu Anhu bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Seburuk-buruk makanan adalah makanan dalam majlis walimah, yang mana di dalam walimah tersebut hanya mengundang orang yang kaya dan tidak mengundang orang fakir.” (Riwayat al-Bukhari)

Digalakkan orang yang mengadakan majlis walimah mengundang orang-orang yang bertakwa, orang-orang yang soleh dan golongan yang memerlukan iaitu fakir dan miskin.

Ini adalah sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Abu Said Radhiallahu Anhu bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Janganlah kamu bersahabat kecuali dengan orang yang beriman, dan janganlah makanan kamu dimakan melainkan oleh orang-orang yang bertakwa.” (Riwayat Abu Daud).

Kita juga disunatkan untuk mendoakan pasangan pengantin dengan kebaikan, keberkatan, dan memohonkan keampunan buat pasangan pengantin serta mendoakan untuk orang yang mengundang ke majlis walimah.

Antara doa-doa yang disunatkan kepada kita untuk berdoa dengannya adalah sebagaimana dijelaskan dalam riwayat berikut:

Daripada Abu Hurairah Radhiallahu Anhu beliau berkata, bahawasanya Rasulullah SAW jika memberikan ucapan doa kepada seseorang yang berkahwin, baginda akan berkata: “Semoga Allah memberikan keberkatan kepadamu, memberikan keberkatan ke atasmu, dan menyatukan kamu berdua di dalam kebaikan.” (Riwayat Abu Daud)

Kita juga disunatkan untuk mendoakan orang yang mengundang kita untuk hadir ke majlis walimah tersebut sebagaimana Rasulullah SAW mendoakan untuk Abdullah bin Busr Radhiallahu Anhu dan keluarganya apabila selesai jamuan: “Ya Allah, berkatilah mereka pada rezeki yang telah Engkau berikan kepada mereka dan ampunilah mereka serta rahmatilah mereka.” (Riwayat Muslim).

Kita juga dianjurkan untuk mengucapkan terima kasih di atas undangan yang diberikan. Hadis daripada Abu Hurairah Radhiallahu Anhu beliau berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak bersyukur kepada Allah, orang yang tidak berterima kasih kepada manusia.” (Riwayat Abu Daud).

Perkara sunnah lain dalam majlis walimah ialah dengan memberi hadiah dan membantu melaksanakan majlis walimah. Hadis daripada Anas Radhiallahu Anhu beliau berkata: Setelah Nabi SAW menikahi Sofiyah, pada pagi harinya Nabi pun berkata: “Sesiapa yang memiliki sesuatu untuk disumbangkan, hendaklah disumbangkan. Beliau pun menghamparkan lembaran kulit yang disamak (sebagai bekas). Ada orang yang menyumbang keju, ada yang menyumbang kurma, dan ada yang memberikan minyak samin. Mereka pun membuat hais (campuran kurma tanpa biji, keju, tepung dan minyak).” (Riwayat al-Bukhari).

Untuk mendapatkan keberkatan dan keredhaan Allah, khatib ingin mengingatkan agar majlis walimah terpelihara daripada perkara-perkara yang bertentangan dengan syariat Islam. Antaranya dinyatakan sebagai contoh:

1. Pengantin dan keluarga tidak menutup aurat dengan sempurna seperti memakai pakaian yang jarang, ketat dan terbelah.

2. Bersolek berlebihan seperti mencukur kening dan mengenakan wangian yang berlebihan.

3. Bersalam-salaman dengan yang bukan mahram.

4. Pembaziran dalam mengambil makanan.

5. Nyanyian dan muzik yang melalaikan dan keterlaluan.

6. Meninggalkan solat kerana terlalu sibuk dan lalai dengan majlis walimah.

Mengakhiri khutbah pada hari ini, khatib ingin mengajak sidang jemaah sekalian agar menghayati perkara-perkara berikut:

1. Umat Islam hendaklah meyakini bahawa suruhan dan tegahan Allah adalah sesuatu yang wajib dipatuhi.

2. Umat Islam hendaklah memastikan segala aktiviti walimah hendaklah menepati hukum syarak.

3. Umat Islam hendaklah mengeratkan hubungan silaturrahim melalui pelaksanaan majlis walimah.

4. Umat Islam hendaklah menjaga adab dan akhlak ketika menghadiri majlis walimah agar lebih prihatin dalam berpakaian, pengambilan makanan dan pergaulan.

“Oleh itu, hendaklah Engkau (wahai Muhammad) sentiasa tetap teguh di atas jalan yang betul sebagaimana yang diperintahkan kepada-Mu, dan hendaklah orang-orang yang rujuk kembali kepada kebenaran mengikutmu berbuat demikian; dan janganlah kamu melampaui batas hukum-hukum Allah; Sesungguhnya Allah Maha melihat akan apa yang kamu kerjakan”. (Hud : 112)

Friday Sermon Text 7 December 2018AD / 29 Rabiulawal 1440H7 JAWI

A Harmonious Malaysia


The establishment of a state or country is to manage life and safeguard the safety of its citizens. Those who are united, obey the law, and practice the principle of mutual respect will create a harmonious nation.
jawi_logo.jpg
Malaysia, as a country which is multi-racial, multi-religious, multi-cultural and with multi-viewed politics, will certainly face challenges in maintaining stability and harmony.

Therefore, the idea of
Rahmatan lil Alamin, or ‘mercy to the worlds’, would always emphasize on the unity of multi-ethnic peoples through the establishment of knowledge related to the relevant local Islamic jurisprudence.

A turbulent and unstable country will bring disadvantages and dangers. Therefore, rejecting harm is an obligation in Islam, as mentioned in a hadith recorded by Ibn Majah and narrated by Ibnu Abbas RA, where Rasulullah SAW was reported to have said: “Do not cause harm or be harmful.”

The principle in Islamic jurisprudence of placing a law based on waqi', or current situation, is very important and paramount.

Changes and
differences in circumstances will result in differences in fatwas and views. This is a feature of Islamic law that is objective, realistic and dynamic, which always emphasizes the maslahah, or interests, of the people.

This understanding also comes with the nature of simplicity and justice, based on the reality of universal human life.

Simplicity means we reject bigotry in religion, beliefs and politics. Justice also means the government carries out its
responsibilities and fulfils the rights of the people.

Every citizen also has the
same responsibilities and roles towards the nation, in preserving and defending the constitution.

In order to form a harmonious Malaysia, the framework of thinking through the knowledge of Islamic jurisprudence, especially in contemporary matters,
needs to be expanded.

The
ijtihad, or common views, of scholars and fatwa of the mufti must take into consideration local cultures and practices and thereafter such views are placed on the right track according to Maqasid al- Syariah, or the underlying goals of the Syariah.

Religious figures should not
easily spread the fatwa of other countries and cultures in order to apply them to the local framework, as it can cause misunderstandings in our society.

Among the features of our local Islamic jurisprudence is that it must always be dynamic and current, not rigid and static, in accordance with the passage of time and the interests of Malaysians.

A strong
relationship between the Ulama, or scholars, and the government needs to be in line with formulating a unified knowledge.

The scholars act as a reference point for the people, while the government, on the other hand, is able to handle the affairs of the people efficiently, responsibly and with prudence.


For citizens, their minds must be well prepared to accept the change. Real success will not be achieved if the government and its citizens still fail to understand the concept of change itself.

In order to achieve balance, scholars must embrace the spirit of the Federal Constitution, the constitutional
monarchy system, the process of parliamentary democracy and the cultural diversity that forms Malaysia today.

Among them are mutual respect for the
rights and freedoms of religious practices, awareness of the beliefs of others, no violence, religious tolerance and other related matters.


There are three main elements in the Malaysian context, namely Islam, the spirit of togetherness, and a national system that is able to create a harmonious society for a New Malaysia.

Being respectful of non-Muslims does not mean accepting whatever wrongs they may have done, but seeking to rectify and correct them according to the Syariah.

Therefore, in order to provide something useful to the nation, the Islamic administration must be competitive and is not condemned by its own people. Everything can be achieved if we truly understand the philosophy of Maqasid al-Syariah.

Islam would indeed preserve the basic rights of all mankind. In this respect, in conjunction with the International Day of Persons With Disabilities, the mimbar would like to take the opportunity to remind all who are here today: let us together make a change, especially in the aspect of enhancing facilities for the disabled in our country.

This includes the relevant facilities at public places
and at houses of worship. The mimbar is very concerned with the facilities for worship for the disabled at the mosques or suraus so that we are more inclusive and disabled-friendly.

The disabled are in dire need of our assistance
in their daily affairs. They have the right to be treated well and to be respected.

Such is the teachings of Islam. Rasulullah SAW showed us the
best model behaviour on how to assist the disabled, as stated in a hadith narrated by Imam Abu Dawud RH, based on a report from Jabir bin Abdillah RA : “Rasulullah SAW was behind us during the journey, He assisted the weak, got them to ride with him and asked for others to assist them.”

The conclusions that can be drawn from today's sermon are: -

First: Understand the concept of local jurisprudence so that we can interact with non-Muslims in a more tolerant, realistic and polite manner, based on the religion framework.

Second: Through this concept of localised Islamic Jurisprudence, Islamic law can be implemented easily as well as the justice and beauty of Islam can be highlighted.

Third: Understanding the waqi’, or the reality of the local environment, is very important when deciding on the implementation of Islamic law which is realistic and accordance with all places and times.

Allah SWT declared in Surah At-Taubah, verse 6: “And if any one of the polytheists seeks your protection, then grant him protection so that he may hear the words of Allah. Then deliver him to his place of safety. That is because they are a people who do not know.”




Latest Month

February 2019
S M T W T F S
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728  

Tags

Syndicate

RSS Atom
Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow