?

Log in

No account? Create an account

Khutbah Jumaat : “Rahmatan Lil Alamin”

Petikan Khutbah Jumaat 16 Nov 2018M /08 Rabi‟ul Awwal 1440H: JAIS

“Rahmatan Lil Alamin”

Bulan Rabi’ul Awal ini, merupakan bulan kelahiran junjungan besar Nabi kita Muhammad SAW. Kehadiran Baginda merupakan rahmat bagi sekalian alam. Kelahiran Rasul SAW telah memberi satu titik permulaan kepada kesempurnaan Islam dan pelengkap kepada jais.jpgsyariat yang dibawa oleh Rasul-rasul terdahulu.

Rasulullah SAW meraikan hari kelahirannya dengan berpuasa pada hari Isnin. Hadis Sahih Riwayat Abu Qatadah Al Ansori Radhiallahu Anhu beliau berkata:“Sesungguhnya Rasulullah SAW ditanya mengenai puasa pada hari Isnin, Baginda SAW bersabda: Hari tersebut adalah hari aku dilahirkan dan hari diangkat aku menjadi rasul atau diturunkan kepadaku Al-Quran”. (Riwayat Muslim).

Aktiviti yang diamalkan sempena Maulidur Rasul seperti berselawat , mengalunkan Qasidah memuji Nabi Muhammad SAW, berzikir, mengadakan majlis ilmu dan mengadakan aktiviti sukan seperti yang diamalkan dalam masyarakat kita dahulu, adalah merupakan amalan yang baik dan perlu diteruskan.

Diantara Qasidah memuji Nabi SAW adalah seperti yang dikarang oleh Shaikh Muhammad Ibnu Sa’id Al-Busairi:Muhammad itu adalah penghulu kepada dua alam dunia dan akhirat, dan penghulu bagi dua kelompok (manusia dan jin), dan ikutan bagi orang arab dan bukan arab. Dialah kekasih Allah yang diharapkan syafaatnya, pada setiap kekalutan dari kedahsyatan yang melanda (di hari kiamat).

Menghidupkan sunnah Nabi SAW dan memupuk kasih sayang kepada Baginda tidak terhad hanya ketika sambutan Maulidur Rasul semata-mata, bahkan ianya perlu berterusan selagi jasad dikandung badan, kerana Rasulullah SAW adalah rahmat bagi kita disepanjang zaman.

Firman Allah SWT dalam surah Al Anbiya’ Ayat 107:“Dan tidaklah Kami (Allah SWT) utuskan kamu wahai Muhammad, melainkan sebagai rahmat kepada sekalian alam”

Mengikut Tafsir al-Tobari, sebahagian ulama’ berpendapat bahawa Nabi Muhammad SAW sebagai rahmat kepada sekalian alam bermaksud rahmat kepada orang beriman dan orang kafir.

Ini berdasarkan kepada tafsiran Ibnu ‘Abbas Radhiallahu Anhuma, bahawa orang yang beriman kepada Allah SWT dan hari akhirat akan mendapat rahmat didunia dan diakhirat, dan sesiapa yang tidak beriman kepada Allah SWT dan rasulNya, maka mereka tidak akan terselamat daripada azab Allah (iaitu ditelan kedalam perut bumi atau dihujani batu dari langit).

Rahmatnya Nabi SAW dengan berakhlak mulia kepada kawan dan lawan serta tidak mengenal erti kesumat dan dendam.

Rahmatnya Nabi Muhammad SAW mengajak manusia kepada redha Allah SWT dan mencegah manusia dari kekufuran dan maksiat.

Rahmatnya baginda Nabi SAW, diutus untuk membendung nafsu manusia dari kejahatan dan kerosakkan, dan bukannya menggalak dan menyubur nafsu songsang dan kemungkaran.

Rahmatnya Rasul SAW, tidak terhenti hanya kepada sekalian insan, tetapi ianya berpanjangan kepada haiwan, tumbuhan dan segala isi alam.

Firman Allah SWT dalam surah Ali ‘Imran ayat 31:“Katakanlah (wahai Muhammad):Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa kamu dan ingatlah Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani”.

Diriwayatkan daripada Abdullah Ibnu Hisham bahawa Umar Ibn Khattab berkata ;“ Ya Rasulullah! Sesungguhnya kamu lebih aku cintai melebihi segalanya kecuali diriku sendir. Maka Nabi SAW bersabda: Demi diriku yang berada di tangan-Nya, sehingga aku dicintai olehmu dari dirimu sendiri. Maka berkata Umar : Sesungguhnya sekarang, demi Allah engkau lebih aku cintai dari diriku sendir, Maka Nabi SAW bersabda: Sekarang (barulah sempurna iman kamu) wahai Umar”. (Riwayat Al Bukhari).

Mencintai baginda SAW merupakan pelengkap kepada keimanan seseorang Islam. Contohilah kasih para sahabat Ridwanallahu ‘Alaihim Ajma’in terhadap Rasulullah SAW.

Kasih mereka terhadap baginda tersangat dalam dan melebihi kasih kepada manusia yang lain, membuatkan mereka mengikut satu persatu, meniru dari sebesar-besar perkara hinggalah sekeci-kecilnya, apa yang diajar oleh Nabi SAW, sehinggakan ada ketikanya, orang yang belum pernah bertemu dengan Nabi SAW menyangkakan sebahagian para sahabat adalah Nabi SAW kerana akhlak mulia yang dizahirkan mirip kepada keindahan akhlak Rasulullah SAW

Mengakhiri khutbah pada kali ini, khatib menyeru dan mengajak seluruh umat Islam supaya menghayati beberapa pengajaran berikut untuk dijadikan sebagai pedoman hidup kita:

1. Umat Islam hendaklah menanam benih kasih dan sayang yang berpanjangan kepada junjungan besar Nabi kita Muhammad SAW melalui pengajian majlis ilmu berkaitan sifat dan akhlak Rasulullah.

2. Umat Islam hendaklah sentiasa menjadikan Nabi Muhammad SAW sebagai contoh dan tauladan dalam mentadbir rumahtangga dengan baik, bertanggungjawab dan penuh kasih sayang.

3. Kita sebagai ummat Islam, mesti memperkenalkan Nabi SAW kepada anak-anak kita sejak kecil lagi, supaya mereka dapat membesar dalam keadaan mengenali akhlak dan keperibadian Nabi SAW, seterusnya menjadikan Nabi sebagai contoh ikutan mereka.

4. Akhlak Nabi SAW hendaklah diterapkan didalam kehidupan seharian kita, tanpa mengira apa jua latar belakang , pangkat dan kedudukan yang kita kecapi sekarang ini.

“Dan Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul yang sudahpun didahului oleh beberapa orang Rasul (yang telah mati atau terbunuh). jika demikian, kalau ia pula mati atau terbunuh, (patutkah) kamu berbalik (berpaling tadah menjadi kafir)? dan (ingatlah), sesiapa yang berbalik (menjadi kafir) maka ia tidak akan mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun; dan (sebaliknya) Allah akan memberi balasan pahala kepada orang-orang yang bersyukur (akan nikmat Islam yang tidak ada bandingannya itu).” (surah ali-„Imran : 144)
Petikan Khutbah Jumaat: (9 November 2018 / 1 Rabi’ulawwal 1440) JAKIM

Persekitaran Lestari Masyarakat Harmoni

Hakikat ini selari dengan kedudukan kita sebagai khalifah yang diberi tanggungjawab memakmurkan bumi ini seperti mana firman Allah dalam surah Hud ayat 61: Bermaksud: “Dialah yang menjadikan kamu dari bahan-bahan bumi, serta menghendaki kamu jakim.jpgmemakmurkannya”

Allah menjadikan alam ini dengan pelbagai nikmat untuk keperluan dan kemudahan hidup manusia seperti air, udara, tumbuh-tumbuhan, haiwan, gunung ganang, sungai dan sebagainya.

Sebagai manusia yang sentiasa mengharapkan kehidupan yang penuh dengan keselesaan, kita haruslah mensyukuri dan menghargai setiap anugerah kurniaan nikmat Allah , kita bersyukur kerana dengan rahmat-Nya kita masih lagi dapat menghirup udara yang nyaman, kesihatan yang baik dan berbagai nikmat yang tidak terhitung.

Manusia yang diamanahkan menjadi khalifah Allah wajib memikul tanggungjawab mengurus dan mengatur alam ini dengan lestari, sentiasa menjaga dan memanfaatkannya sebaik mungkin tanpa melakukan sebarang kerosakan. Pembangunan yang dilaksanakan haruslah seimbang dan saksama, terutamanya di bandar-bandar yang menjadi tumpuan kehidupan manusia.

Tamadun manusia menekankan kepada dua elemen penting, iaitu kehalusan budi pekerti dan juga pembangunan persekitaran penempatan manusia. Matlamatnya ialah ke arah membangunkan negara seimbang dari segi spiritual, mental dan fizikal bagi mencapai kejayaan, kecemerlangan, keamanan dan kemakmuran hidup di dunia dan akhirat.

Sasaran dalam agenda pembangunan persekitaran penempatan manusia ialah mewujudkan persekitaran yang berdaya huni merangkumi penyediaan kemudahan awam yang lengkap dan mudah dicapai seperti sekolah, pusat kesihatan dan komuniti, kemudahan riadah dan kemudahan beribadat.

Selain itu, keutamaan pembangunan turut diberikan kepada aspek keselamatan persekitaran supaya masyarakat dapat hidup dengan aman dan damai.

Sama ada keselamatan individu mahupun keselamatan daripada risiko-risiko bencana seperti banjir, tanah runtuh, kebakaran dan lain-lainnya. Maka untuk mencapai sasaran tersebut, segala usaha pembangunan mestilah dirancang dengan rapi dan dilaksanakan dengan penuh teliti dengan mengambil kira semua aspek.

Rasulullah sendiri telah membuat perancangan rapi dalam membangunkan kota Madinah selepas hijrah. Baginda telah membina Masjid Nabawi sebagai pusat pentadbiran dan kemasyarakatan.

Baginda turut menyusun kediaman golongan Ansar dan Muhajirin berhampiran masjid dengan persetujuan semua pihak.

Baginda juga mewujudkan kemudahan penginapan bagi kabilah-kabilah yang bermusafir.

Bahkan Rasulullah memberi penegasan tentang keperluan kajian yang rapi dengan mengambil pengajaran daripada peristiwa yang lalu sebagai elemen penting dalam setiap perancangan.

Imam al-Bukhari meriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda:“orang yang beriman tidak jatuh (atau tidak disengat) di lubang yang sama dua kali.”

Namun realiti hari ini, berlaku masalah-masalah alam sekitar seperti membuang sampah merata-rata, membuang sisa buangan secara terus ke laut dan sungai, melepaskan asap kilang tanpa tapisan, menceroboh hutan secara berleluasa, menjalankan aktiviti pembangunan secara tidak terkawal, melakukan pembakaran secara terbuka dan pelbagai aktiviti seumpamanya yang akan memberi kesan jangka masa panjang kepada alam sekitar seperti peningkatan suhu bumi, pencemaran sumber air, pencemaran udara, banjir besar, tanah runtuh, pembakaran hutan, kepupusan flora dan fauna dan perubahan cuaca tidak menentu yang pasti menjejaskan keselamatan, kesejahteraan dan keselesaan kehidupan manusia

Masyarakat dunia kini mulai bimbang dengan perubahan iklim dunia dan isu pemanasan global. Peningkatan suhu, terutama di kawasan bandar dan pinggir bandar terjadi akibat banyak gas-gas beracun seperti gas karbon dioksida yang dikeluarkan oleh kenderaan dan kilang-kilang perusahaan terperangkap di atmosfera.

Pertambahan jumlah haba ini menyebabkan suhu panas yang terkumpul pada waktu siang akan menjadikan suhu pada malam hari juga turut meningkat. Keadaan ini kadangkala menyebabkan cuaca melampau, termasuk suhu kedinginan dan kepanasan yang ekstrem.

Sebagaimana yang diperingatkan oleh Allah dalam surah al-Rum ayat 41:“Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)”.

Mimbar turut mengaitkan pembangunan persekitaran lestari bersempena dengan sambutan Hari Perancangan Bandar Sedunia yang disambut di seluruh dunia pada 8 November setiap tahun.

Aspirasi kita semua pada masa hadapan ialah agar bandaraya dan juga bandar-bandar dibangunkan untuk kemudahan semua lapisan masyarakat dan tanpa meminggirkan sesiapa.

Bertemakan Bandar Untuk Semua ke arah memastikan semua penduduk, sama ada generasi sekarang ataupun yang akan datang, dapat tinggal dalam bandar-bandar dengan kawasan penempatan yang selesa, sihat, bersih, mudah bergerak dari satu tempat ke satu tempat, kos kehidupan yang mampu dan hidup sejahtera.

Hasrat ini adalah bagi memelihara kesejahteraan dan meningkatkan kualiti dan keharmonian hidup untuk semua.

Sebagai kesimpulannya bagi mengakhiri bicara ini, beberapa pengajaran yang dapat dipetik daripada intisari khutbah untuk penghayatan bersama-sama iaitu:

Pertama: Manusia yang di amanahkan menjadi khalifah Allah wajib memikul tanggungjawab memakmurkan alam ini sebaik-baiknya.

Kedua: Segala projek pembangunan mestilah dirancang dan dilaksanakan dengan penuh teliti dengan mengambil kira semua aspek.

Ketiga: Pembangunan perlu dilaksanakan secara seimbang dan tuntas melibatkan pembangunan fizikal dan pembangunan insan.

“Dan sesungguhnya Kami telah menetapkan kamu di bumi, dan Kami jadikan untuk kamu padanya penghidupan, tetapi amatlah sedikit kamu bersyukur.” Surah al-A’raf, ayat 10
Petikan Khutbah Jumaat 09 Nov 2018M /01 Rabiulawal 1440H: JAIS

“Berusahalah, Jauhi Meminta-minta”.

Sesungguhnya Islam menggalakkan umatnya bekerja dan berusaha sebaliknya melarang umatnya bersikap malas dan hanya meminta-minta.
jais.jpg
Larangan ini banyak disebutkan di dalam Al-Quran dan hadis yang menegah kita menjatuhkan maruah diri dengan bersikap malas dan hanya mengharapkan simpati serta ihsan orang lain sahaja.

Nabi S.A.W mengingatkan perkara ini dengan sabdanya dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Hakim bin Hizam Radhiallahu Anhu bahawa Rasulullah SAW bersabda:“Tangan yang diatas (yang memberi) adalah lebih baik daripada tangan yang dibawah (yang menerima). Dahulukanlah orang yang menjadi tanggunganmu. Dan sebaik-baik sedekah adalah yang lebih daripada keperluan tanggungannya. Barangsiapa menjaga kehormatan dirinya (dari meminta-minta) maka Allah akan menjaga kehormatan dirinya dan barangsiapa yang merasa cukup maka Allah akan memberikan kecukupan kepadanya.” (Riwayat al-Bukhari)

Bahkan, seseorang yang malas berusaha dan hidupnya hanya meminta-minta ihsan orang lain akan dibangkitkan di hari akhirat dalam keadaan tanpa daging pada wajahnya.

Ini dtegaskan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar Radhiallahu Anhuma bahawasanya Nabi SAW bersabda:“Seseorang yang sentiasa meminta-minta kepada orang lain akan dibangkitkan pada hari kiamat dalam keadaan tidak ada sekerat daging pun di wajahnya.” (Riwayat al-Bukhari)

Sesungguhnya Islam menganjurkan kita untuk berusaha dan mencari nafkah dengan pelbagai cara selagi tidak melanggar syariat. Kita juga disuruh supaya bersikap ta’affuf (memelihara diri dari minta-minta), sebagaimana firman Allah SWT dalam surah Al-Baqarah, ayat 273 yang bermaksud: “Pemberian sedekah itu ialah bagi orang-orang fakir miskin yang telah menentukan dirinya (dengan menjalankan khidmat atau berjuang) pada jalan Allah (membela Islam), yang tidak berupaya mengembara di muka bumi (untuk berniaga dan sebagainya); mereka itu disangka orang kaya oleh orang yang tidak mengetahui halnya, kerana mereka menahan diri daripada meminta-minta. Engkau kenal mereka dengan (melihat) sifat-sifat dan keadaan masing-masing, mereka tidak meminta kepada orang ramai dengan mendesak-desak. Dan (ketahuilah), apa jua yang kamu belanjakan dari harta yang halal maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahuinya.”

Sesungguhnya, Allah menjanjikan ganjaran pahala yang besar kepada hamba-hambaNya yang berusaha dan bekerja untuk memberi nafkah kepada keluarganya. Ini dinyatakan di dalam sebuah hadis daripada Abu Hurairah Radhiallahu Anhu bahawa Nabi SAW bersabda “Dinar (harta) yang kamu belanjakan di jalan Allah dan dinar yang kamu berikan kepada hamba (untuk membebaskan) dan dinar yang kamu sedekahkan kepada orang miskin serta dinar yang kamu nafkahkan kepada keluargamu. Maka yang paling besar ganjaran pahalanya adalah yang kamu nafkahkan kepada keluargamu.” (Riwayat Muslim).

Allah tidak akan mengubah nasib hamba-Nya sehinggalah dia berusaha untuk mengubah nasib dirinya sendiri. Sesungguhnya, hasil yang diperolehi melalui apa jua kemahiran yang ada itu lebih baik dan mulia daripada bersikap malas dan hanya memintaminta kepada orang lain.

Ini berdasarkan hadis daripada Zubair bin alAwwam Radhiallahu Anhu bahawa Rasulullah SAW bersabda:“Sesungguhnya seseorang dari kalangan kamu mengambil talinya lalu membawa seikat kayu bakar di atas belakangnya, kemudian dia menjualnya sehingga dengannya Allah menjaga wajahnya (kehormatannya), itu lebih baik baginya daripada ia meminta-minta kepada orang lain, sama ada mereka memberinya atau tidak memberinya.” (Riwayat al-Bukhari)

Saidina Umar bin Al-Khattab Radhiallahu Anhu pernah memberi nasihat dan menegur kepada segolongan rakyatnya yang salah faham terhadap konsep tawakkal dan berserah semata-mata tanpa usaha. Katanya: “Siapakah kamu semua ini?” Mereka menjawab, “Kami orang yang bertawakkal”. Saidina Umar menyatakan dengan tegas, “Kamu berbohong !,”Orang yang bertawakal yang sebenar ialah orang yang menanam biji benih kemudian bertawakal kepada Allah. Janganlah kamu malas mencari rezeki dan hanya berdoa “Ya Allah, berilah aku rezeki” sedangkan dia tahu langit tidak akan menurunkan hujan dinar dan dirham.”

Mengakhiri khutbah ini, marilah kita menghayati tausiah berikut:

1. Umat Islam hendaklah meyakini bahawa Allah SWT lebih mencintai hamba-hamba-Nya yang berusaha gigih bekerja mencari rezeki yang halal untuk nafkah diri dan keluarga.

2. Umat Islam dilarang bersikap meminta-minta tanpa sebarang usaha sedangkan masih mampu bekerja.

3. Umat Islam hendaklah mendahulukan nafkah untuk ahli keluarga melalui usaha yang keras kerana ianya akan mendapat ganjaran yang besar daripada Allah SWT.

“Dan Katakanlah (Wahai Muhammad): Beramalah kamu (akan Segala Yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang Yang beriman akan melihat apa Yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang mengetahui perkara-perkara Yang ghaib dan Yang nyata, kemudian ia menerangkan kepada kamu apa Yang kamu telah kerjakan.” (al-Taubah : 105).
Petikan Khutbah Jumaat : (2 November 2018/24 Safar 1440H) JAKiM

Tuntutan Mencari Rezeki Yang Berkat

Rezeki memberi makna yang cukup luas dan ia bukan semata-mata benda yang boleh diukur nilainya seperti wang, gaji, pendapatan,
jakim.jpgmakanan, harta dan seumpamanya.

Menurut pandangan Sheikh Mutawalli al-Sya'rawi, seorang ulama tafsir yang ulung dari Mesir, rezeki bermaksud "Apa sahaja yang kita dapat rasakan manfaatnya, sama ada halal atau haram, sama ada baik atau buruk".

Ini bermakna, rezeki ialah segala apa yang dikurniakan oleh Allah yang bermanfaat baik dalam bentuk fizikal seperti gaji, pendapatan, keuntungan perniagaan, rumah, kenderaan, anak pinak dan sebagainya.

Atau pun dalam bentuk rohani seperti kesihatan, kecerdikan, ketenangan, kejayaan, kebahagiaan dan seumpamanya. Konsep rezeki tidak terbatas sekadar pendapatan atau gaji semata-mata tetapi merangkumi keseluruhan pemberian Allah .

Pendapatan boleh diperoleh mengikut kemampuan usaha manusia tetapi rezeki diberikan mengikut keluasan dan ketentuan Allah seperti mana firman-Nya dalam surah Saba’ ayat 36:“Katakan wahai Muhammad: Sesungguhnya Tuhanku meluaskan rezeki bagi siapa yang Ia kehendaki dan menyempitkannya mengikut ketentuan kadarnya; akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.”

Rezeki yang berkat pula bermaksud kurniaan Allah dalam bentuk sesuatu yang baik dan diperoleh dengan cara yang baik. Manakala rezeki yang tidak berkat adalah kurniaan yang tidak baik, tidak pernah cukup walaupun banyak dan diperoleh dengan cara yang tidak baik.

Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 172:“Wahai orang-orang yang beriman! Makanlah dari benda benda-ژ﴾ yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadanya”.

Oleh yang demikian, kita diperintahkan supaya bukan setakat memakan rezeki yang halal tetapi juga rezeki yang baik harus menjadi prioriti.

Contohnya, sesuatu makanan yang halal belum tentu baik kerana ia menjejaskan kesihatan kita sekiranya diambil dalam jumlah banyak seperti gula, garam dan makanan berlemak. Selain itu, mencari rezeki juga memerlukan tujuan yang baik, bukan tujuan untuk mencari kekayaan semata-mata dan menjadi takbur dengan kekayaan itu, ataupun mencari rezeki bertujuan melakukan jenayah, maksiat dan sebagainya.

Malah dalam konteks berkat, ia membawa maksud rezeki bertambah secara tersirat, umpamanya merasa cukup dengan pendapatan yang sederhana biarpun jumlah anak ramai. Itulah antara tanda keberkatan rezeki

Keberkatan rezeki lahir hasil daripada keyakinan, ketaatan, kepatuhan dan kehambaan manusia yang berterusan kepada Allah .

Justeru, walau pekerjaan yang kecil sekalipun, kita tetap perlu untuk menjaga keberkatannya. kita mesti meletakkan keutamaan dan iltizam di dalam hati iaitu mencari rezeki bukan untuk mendapat kesenangan hidup semata-mata tetapi untuk mendapatkan rezeki yang halal dan berkat.

Kita juga wajib meyakini bahawa setiap manusia dalam dunia ini mempunyai bentuk rezeki yang berbeza-beza. Ada yang mendapat rezeki dalam bentuk material seperti kenaikan pangkat atau jumlah pendapatan yang banyak.

Terdapat juga mereka yang gajinya tidak besar tetapi memperoleh rezeki dalam bentuk ketenangan hati, kesihatan yang baik, keluarga yang harmoni, anak-anak yang pintar dan sebagainya.

Justeru, niat bekerja sebagai satu ibadah yang dilakukan kerana Allah akan membetulkan hati manusia untuk melihat rezeki yang diperoleh itu adalah kurniaan Allah semata-mata dan ianya bukan daripada manusia.

Gaya hidup dan perubahan iklim ekonomi dunia sedikit sebanyak memaksa kita meningkatkan sumber pendapatan. Ada juga yang salah anggap bahawa rezeki hanya dalam bentuk wang dan harta bagi menjamin kesenangan dan kebahagian hidup, atas desakan hidup, manusia berlumba-lumba mencari wang dan harta sehingga kadangkala melangkaui batasan halal dan haram yang ditetapkan oleh syarak.

Sanggup bersekongkol dengan penipuan, rasuah mahupun penganiayaan semata-mata untuk memperoleh keuntungan wang ringgit dan habuan duniawi

Namun harus diingat, bahawa kekayaan tidak menjamin kebahagiaan hakiki setiap insan. Realitinya kita sendiri melihat betapa ramai orang kaya tetapi tidak dapat menikmati ketenangan dan kebahagiaan.

Harus juga diingat, rezeki melimpah ruah tidak sama konsepnya dengan rezeki yang halal dan berkat. Ada orang mempunyai harta yang banyak tetapi sayangnya tidak terdapat unsur keberkatan di dalamnya.

Akibatnya hati tidak tenang dan makin jauh daripada Allah , keluarga tidak harmoni, tidak pernah merasa cukup dan berbagai lagi.

Marilah kita memerhatikan sepotong hadis riwayat Imam Muslim daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda:Nabi menyebutkan kisah seorang lelaki yang jauh perjalanannya (untuk beribadat), rambutnya kusut masai dan wajahnya berdebu. Lelaki itu mengangkat tangan ke langit dan menyeru: Wahai Tuhanku, wahai Tuhanku dengan bersungguh-sungguh. Sedangkan sumber makanannya daripada yang haram, minumannya daripada yang haram, pakaiannya daripada yang haram, diberi makan daripada yang haram. Maka bagaimanakah Allah akan makbulkan doa lelaki tersebut?”

Oleh itu, perkara utama dalam mencari rezeki bukannya berapa banyak yang kita peroleh tetapi sebaliknya bagaimana kita manfaatkannya bagi merebut keberkatan di dalam rezeki itu. Islam menggalakkan kita mencari limpahan rezeki dan kekayaan harta dunia, namun perlu mengikut saluran yang betul dan bijaksana dalam menguruskan harta supaya ia halal dan berkat demi mencapai kebahagiaan hakiki, sama ada semasa hidup di dunia mahupun di akhirat.

Mengakhiri khutbah pada minggu ini, marilah kita bermuhasabah dengan mengutamakan keberkatan dalam mencari rezeki, kerana setiap rezeki yang berkat akan melahirkan insan yang bertakwa dan memperoleh keredhaan Allah .

Antara intipati khutbah yang boleh kita ambil pedoman dan pengajaran ialah:

Pertama: Mencari rezeki yang halal merupakan satu kewajipan bagi umat Islam atas dirinya dan ahli keluarganya.

Kedua: Perkara utama dalam pencarian rezeki bukan diukur melalui limpahan hasilnya tetapi melalui keberkatannya.

Ketiga: Masyarakat yang beretika tidak akan bersekongkol dengan penglibatan rasuah, penipuan mahupun penganiayaan semata-mata untuk mendapat habuan duniawi.

“Dan Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertakwa, tentulah Kami bukakan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami) lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan.” Surah al-A’raf, ayat 96
Petikan Khutbah Jumaat 02 Nov 2018M /24 Safar 1440H: JAIS

“Memperkasakan Wakaf Tunai”. 

Wakaf memainkan peranan penting dalam membangunkan insan dibawah kategori infaq dan sedekah jariah. Seseorang yang mewakafkan harta yang disayanginya akan mendidik jiwanya menjadi seorang yang berjaya mengikis sifat bakhil dan kedekut.

Seterujais.jpgsnya menghayati sikap timbangrasa, memperteguhkan persaudaraan dan menanam kefahaman menjadikan harta, sebagai jambatan  yang akan menyampaikannya kepada keredhaan Allah SWT.

Firman Allah SWT dalam surah Ali-Imran ayat 92:“Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi. Dan sesuatu apa jua yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya.”

Ayat ini menerangkan bahawa seseorang itu akan mendapat keredhaan dan anugerah Allah sekiranya mereka mampu menyumbangkan harta yang amat disayanginya, kerana sumbangan itu akan mendapat ganjaran Allah berdasarkan niat dan tujuan yang tersemat dihatinya.

Salah satu jenis wakaf yang amat diperlukan pada masa ini adalah wakaf tunai, iaitu berwakaf dengan wang tunai. Dari segi hukum, menurut keputusan Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor bahawa wakaf tunai adalah diharuskan.

Matlamat utama berwakaf dengan wang tunai adalah untuk memberi kemudahan kepada pewakaf untuk menginfaqkan harta mengikut kemampuan. Ia dapat mendidik sikap kerjasama berkonsepkan semangat gotong-royong dan saling bantu membantu.

Hasil pengumpulan wakaf wang tunai, lebih mudah disalurkan bagi kepentingan agama Islam, kebajikan dan pembangunan sosio ekonomi ummah.

Hadis daripada Abu Hurairah Radhiallahu Anhu berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda :“Apabila mati anak Adam (manusia), maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah (wakaf), ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakannya”. (Riwayat Muslim).

Majlis Agama Islam Selangor melalui Perbadanan Wakaf Selangor telah menyediakan beberapa kemudahan untuk membantu masyarakat Islam berwakaf dengan wang tunai, antaranya berwakaf melalui perkhidmatan bank-bank tempatan, menyumbang terus ke dalam tabung wakaf yang ditempatkan di masjid-masjid dan membuat potongan gaji.

Dana wakaf yang terkumpul dari wakaf tunai ini akan disalurkan kepada pembinaan masjid, surau, sekolah, kemudahan perubatan, pembangunan hartanah, pembinaan institusi pendidikan dan berbagai jenis manfaat lagi

Ini bertepatan dengan peringatan Allah SWT supaya kita sentiasa menginfaqkan harta dengan cara berwakaf, sedekah dan sebagainya semasa hayat masih ada, seperti firman-Nya dalam surah al-Munafiqun ayat 10:“Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: “Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku - ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi orang-orang yang soleh.”

Sebagai contoh pada tahun 1533, kaedah wakaf tunai sangat popular dan diterima pakai oleh masyarakat Islam di Istanbul, Turki. Ia bukan sahaja untuk keagamaan, tetapi turut membiayai infrastruktur perbandaran kerajaan Uthmaniah seperti pembinaan jalanraya, jambatan, pusat perdagangan dan lain-lain lagi.

Di Amerika Syarikat, yayasan yang mentadbir harta umat Islam telah melaksanakan wakaf tunai semenjak tahun 1971. Hasilnya dapat membeli bangunan untuk dijadikan masjid, sekolah, kolej dan sebagainya.

Di Singapura, wakaf tunai telah diperkenalkan semenjak tahun 1972. Lebih 200 ribu pekerja muslim telah membuat potongan gaji mereka melalui majikan untuk disalurkan kepada Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS), maka terkumpullah lebih kurang 7 juta dolar setahun untuk pembinaan masjid dan aktiviti keagamaan.

Sejarah merakamkan ketika tertubuhnya Kolej Islam Malaya di Klang, selain bangunan Istana yang diwakafkan oleh Almarhum Sultan Hishamuddin Alam Shah, sumbangan wang tunai juga diterima daripada beberapa dermawan termasuk daripada kerajaan Saudi Arabia, Kuwait, Bahrain, Mesir, Brunei serta perseorangan hingga pusat pendidikan Islam terulung ini dapat menjalankan operasinya dengan jaya.

Sesungguhnya harta yang kita wakafkan akan menambah amalan kita untuk menghadapi kesengsaraan hari akhirat. Diriwayatkan daripada Abu Hurairah Radhiallahu Anhu bahawa Rasulullah SAW bersabda:“Sesungguhnya antara perkara-perkara yang akan mengiringi seseorang mukmin daripada amalan dan kebaikan, selepas kematiannya ialah ilmu yang diajarkan dan disebarkan kepada orang lain, anak soleh yang ditinggalkan, al-Quran yang diwariskan, masjid-masjid yang dibina, rumah-rumah musafir yang didirikan, anak-anak sungai yang dialirkan, atau sedekah yang dikeluarkan daripada hartanya ketika masih sihat dan hidup dan akan mengiringinya selepas kematiannya”. (Riwayat Ibnu Majah).

Mengakhiri khutbah hari ini, marilah kita bersama-sama menghayati saranan berikut:

1. Umat Islam mestilah yaki bahawa wakaf adalah suatu amalan yang dituntut oleh Islam dan akan memperoleh ganjaran pahala yang besar di akhirat kelak.

2. Umat Islam hendaklah memahami bahawa wakaf bukan sahaja untuk tanah kubur, masjid dan sekolah agama, tetapi juga segala harta yang memberi manfaat kepada agama dan ummah.

3. Umat Islam hendaklah bersama-ama memperkasakan wakaf wang tunai secara berterusan termasuk membuat potongan gaji bulanan kepada Perbadanan Wakaf Selangor.

“Dan apa sahaja kebajikan yang mereka kerjakan, maka mereka tidak sekali-kali akan diingkari (atau disekat dari mendapat pahalanya). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengetahui akan keadaan orang-orang yang bertaqwa.” (Ali-Imran : 115).

Khutbah Jumaat: Minda Sihat Membawa Berkat

Petikan Khutbah Jumaat: 26 Oktober 2018 / 17 Safar 1440 JAKIM

Minda Sihat Membawa Berkat

Kesihatan mental adalah keadaan sejahtera, sempurna pemikiran, emosi dan tingkah laku di mana individu dapat berfungsi melakukan kerja sehingga mencapai matlamat yang diharapkan.

Kesihatan mental adalah sebahagian daripada kesihatan fizikal yang membolehkan seorang insan jakim.jpgmencapai tahap kesihatan yang lebih komprehensif dan lebih sempurna.

Oleh itu, akal dan kesihatan mental merupakan nikmat kurniaan Allah yang amat bernilai selain nikmat Islam dan Iman.

Imam al-Tirmizi dan Ibn Majah meriwayatkan bahawa Rasullullah bersabda: “Sesiapa di antara kamu yang bangkit pada waktu pagi dalam keadaan sihat tubuh badan dan aman pada dirinya, serta memiliki makanan pada hari itu, maka seolah-olah dia diberi segala nikmat dunia.

Masalah kesihatan mental dan penyakit mental telah menjadi semakin bertambah dan terdapat peningkatan dari tahun ke tahun. Bahkan didapati peningkatan yang ketara dalam kadar bunuh diri dan penyakit mental sejak sedekad lalu berpunca daripada tahap kesihatan mental yang lemah.

Justeru, adalah amat mustahak untuk kita semua menyedari tentang pentingnya kesedaran terhadap penyakit mental, memelihara tahap kesihatan mental yang baik dan mengenal pasti gejala-gejala masalah kesihatan mental yang memerlukan perhatian dan rawatan.

Mengikut takrifan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO): “Kesihatan adalah satu keadaan merangkumi kesihatan secara fizikal, mental dan sosial dan tidak hanya ketiadaan penyakit”.

Secara umumnya, kesihatan mental menggambarkan tahap kesejahteraan pemikiran dan emosi seseorang individu. Kita juga perlu jelas, bahawa masalah kesihatan mental bukanlah bermakna gila atau kurang siuman.

Kesihatan mental adalah cara manusia berfikir, merasa, berkelakuan dan berinteraksi dengan orang lain.

Menurut WHO juga, dianggarkan 20 peratus kanak-kanak di seluruh dunia mengalami masalah kesihatan mental yang kebanyakannya tidak dikesan dan tidak menerima rawatan. Jika tidak diberi perhatian sewajarnya, mereka akan membesar menjadi golongan remaja dan dewasa yang bermasalah dan tidak seimbang.

Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan pada beberapa tahun lalu mendapati secara amnya penyakit mental bakal menjadi masalah kesihatan kedua terbesar di Malaysia selepas penyakit jantung menjelang tahun 2020.

Kajian itu juga menunjukkan lebih kurang 4.2 juta rakyat Malaysia yang berusia 16 tahun ke atas, atau 30 peratus daripada populasi negara, menghidap pelbagai penyakit mental seperti kemurungan, keresahan, keganasan dan juga masalah sosial. Apa yang lebih menakutkan berdasarkan pungutan data Pusat Registri Bunuh Diri Kebangsaan Malaysia mendapati sekurang-kurangnya dua orang membunuh diri setiap hari dengan kadar purata 60 orang dalam sebulan.

Terdapat beberapa faktor sosial, psikologikal dan biologikal yang menentukan tahap kesihatan mental seseorang pada satu-satu masa.

Kesihatan mental boleh terjejas disebabkan masalah sosio-ekonomi, pertukaran keadaan persekitaran dan sosial secara mendadak, tekanan di tempat kerja, serta penyakit fizikal.

Antara langkah-langkah pencegahan yang boleh dilakukan secara individu ialah dengan memperbaiki strategi menangani masalah, mengukuhkan sokongan sosial, mengamalkan gaya hidup sihat termasuklah penjagaan pemakanan yang seimbang, bersenam, mengawal tekanan atau stres dan yang paling penting menghindar diri daripada aktiviti-aktiviti yang negatif dan berisiko.

Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 195:“Dan belanjakanlah (apa yang ada pada kamu) kerana (menegakkan) agama Allah, dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.”

Islam sebagai agama rahmat kepada seluruh alam (للعالمين رحمة )memberi penekanan kepada semua aspek kehidupan termasuklah pemeliharaan akal dan kesihatan mental (العقل حفظ ).

Kepentingan menjaga kesihatan terserlah apabila Rasulullah sendiri sentiasa memohon kesempurnaan kesihatan seperti mana hadis yang diriwayatkan oleh Imam Abu Dawud bahawa Abdullah bin Umar berkata:“Rasulullah tidak meninggalkan doa-doa berikut pada setiap waktu petang dan pagi iaitu: Ya Allah aku memohon kesempurnaan kesihatan dalam urusan dunia dan akhirat, Ya Allah aku memohon keampunan dan kesempurnaan kesihatan dalam urusan agamaku, duniaku, keluargaku dan hartaku...”

Menurut perspektif Islam, kesihatan akan dapat dipelihara dengan baik jika manusia mengamalkan tabiat hidup yang telah diatur dengan baik menurut ketetapan dan kehendak syarak iaitu Maqasid Syariah.

Kesihatan akan terpelihara jika manusia menjaga makan minum serta tingkah laku yang baik. Segala permasalahan perlu dikongsi dengan pihak lain seperti ibu bapa atau mereka yang boleh dipercayai. Supaya masalah tidak menjadi tekanan kepada diri yang seterusnya boleh mendorong kepada kejadian yang tidak diingini.

Harus juga diingat, menjaga kesihatan dalam Islam bukanlah sekadar luaran sahaja tetapi makanan rohani juga harus dititikberatkan. Jiwa yang tidak disantap dengan pengisian dan ilmu yang berfaedah akan terasa kosong dan akhirnya akan mencari sesuatu yang tidak baik sebagai mengisi kekosongan di dalamnya.

Oleh itu, kita perlu mengisi rohani dengan melazimi bacaan al-Quran, zikir, solat sunat dan selalu berdoa. Selain itu, apabila ditimpa masalah, selalulah bersangka baik dengan Allah kerana ujian yang menimpa bertujuan untuk menguji keimanan dan pergantungan kita kepada Allah serta percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik sesuatu kejadian.

Bersempena Hari Kesihatan Mental Sedunia 2018 yang disambut pada bulan Oktober setiap tahun yang bertujuan memberi kesedaran tentang kepentingan memelihara kesihatan mental.

Mengakhiri khutbah pada hari ini, mimbar ingin menekankan beberapa intipati penting yang perlu di beri perhatian serius iaitu:

Pertama: Kesihatan mental merupakan anugerah Allah yang tidak ternilai, ia perlu dijaga dan disiram dengan santapan fizikal dan rohani menurut tuntutan syarak (maqasid syariah).

Kedua: Setiap penyakit adalah ketentuan Allah bagi menguji kekuatan iman hamba-Nya dan Allah jua yang menyembuhkan melalui usaha rawatan sama ada secara Islam atau cara moden.

Ketiga: Islam sebagai Ad-din (cara hidup) yang membawa rahmat kepada seluruh alam dan meraikan semua sudut kehidupan dan keadaan termasuk kesihatan.

“Orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan mengingati Allah. Ketahuilah dengan mengingati Allah itu, tenang tenteramlah hati manusia.” Surah al-Ra’d, ayat 28
Petikan Khutbah Jumaat :26 Okt 2018M /17 Safar 1440H JAIS

 “Akhlak Mulia Cerminan Solat Sempurna”

Keutuhan sesuatu masyarakat adalah bergantung kepada ketinggian budi pekerti. Dengannya manusia menjadi mulia dan dihormati serta disegani, hidup bahagia dan sempurna. Budi pekerti yang mulia meliputi aspek-spek berikut:
jais.jpg
Pertama: Pertuturan. Pertuturan merupakan antara cara utama seseorang itu untuk berkomunikasi dengan seseorang yang lain. Hal ini boleh mewujudkan interaksi yang pelbagai rupa samada baik atau buruk. Tanpa kawalan dari hati yang baik, ianya boleh menzahirkan pertuturan yang buruk.

Sebuah hadis daripada Abu Hurairah Radhiallahu Anhu beliau berkata bahawa: “Rasulullah SAW ditanya mengenai amalan yang boleh memasukkan seseorang itu ke dalam syurga. Baginda menjawab, Bertaqwa kepada Allah dan berakhlak mulia. Seterusnya baginda SAW ditanya pula mengenai kebanyakan amalan yang akan memasukkan manusia ke dalam neraka?. Baginda menjawab, Disebabkan mulut dan kemaluan”. (Riwayat al-Tirmizi)

Ini menunjukkan bahawa pertututan seseorang manusia akan membawa ke neraka sekiranya tidak dijaga.

Kedua: Tingkah Laku. Tingkah laku ialah perbuatan atau perilaku seseorang yang dapat dilihat dengan mata kasar dengan mudah. Suatu perbuatan itu dikatakan berakhlak mulia apabila seseorang itu melakukan perbuatan yang baik. Itulah sifat Mahmudah. Sebaliknya, perbuatan itu dikatakan buruk ialah apabila seseorang itu melakukan perbuatan yang keji dan mungkar. Dan itulah sifatsifat yang mazmumah.

Firman Allah SWT dalam surah Ali-Imran ayat 134 yang bermaksud: “Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah) Allah mengasihi orangorang yang berbuat perkara yang baik.”

Ketiga: Pakaian. Dalam Islam, cara berpakaian telah diajar dengan mudah dan lengkap sesuai dengan fitrah kehidupan manusia. Namun, hal ini telah dicampuri dengan unsur-unsur serta budaya asing yang sekaligus merosakkan dan mempengaruhi orang Islam. Ini menjadikan pemakaian orang Islam bukan lagi berunsur ibadah, tetapi berunsur fesyen dan mengikut hawa nafsu semata-mata.

Firman Allah SWT dalam surah al-A’raf ayat 26:“Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa takwa itulah yang sebaikbaiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmat-Nya kepada hamba-hamba-Nya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).”

Sesungguhnya Allah SWT telah mengajar kita untuk menampilkan kesemua akhlak yang mulia ini melalui ibadah solat. Apabila kita fahami hakikat solat yang didirikan, ia mampu memupuk dan membentuk diri seseorang muslim untuk menunjukkan akhlak yang mulia melalui pertuturan, tingkah laku dan pakaian.

Bermula dari niat sehingga memberi salam, solat yang diperintahkan oleh Allah SWT ini telah mencakupi keseluruhan cara hidup seseorang mukmin. Sebagai contoh, dalam akhlak pertuturan, bacaan solat yang dibaca dengan khusyuk dan sempurna telah mengajar kita untuk bertutur dengan baik apabila berada diluar solat. Manakala pergerakan dan perbuatan dalam solat pula telah menterjemahkan bahawa diluar solat pun kita wajib menampilkan perbuatan dan tingkah laku yang baik apatah lagi jika ianya dilakukan secara berjemaah yang menunjukkan kepentingan hormat menghormati dan ketaatan dalam masyarakat.

Tuntasnya akhlak yang mulia adalah cerminan daripada solat yang sempurna. Hadis sahih daripada Abu Darda Radhiallhu Anhu bahasawanya Nabi SAW bersabda: َ “Tidak ada sesuatu pun yang lebih berat dalam timbangan amalan seseorang mukmin di hari kiamat daripada akhlak yang mulia.” (Riwayat al-Tirmizi).

Solat yang sempurna merupakan tonggak utama dalam mencorakkan keperibadian diri seseorang muslim agar keimanan dan ketakwaan dapat diraih. Bukan hanya berpenampilan baik dan sempurna semasa solat sahaja, malah di luar solat pun sama, kita wajib berpenampilan yang baik sepertimana kita solat.

Oleh kerana itulah, Saidina Umar Radhiallahu Anhu sangat mementingkan ibadah solat kepada pegawai-pegawainya dengan berkata:“Sesungguhnya yang paling penting dari urusan kalian adalah solat. Barangsiapa yang menjaganya dan memeliharanya maka dia telah menjaga agamanya. Barangsiapa menyia-nyiakannya, maka amalan yang lainnya akan lebih terabaikan.”

Hadirin yang dikasihi Allah sekalian, Mengakhiri khutbah pada kali ini, khatib menyeru dan mengajak seluruh umat Islam supaya menghayati beberapa pengajaran berikut untuk dijadikan sebagai pedoman hidup kita, antaranya:

1. Umat Islam wajib meyakini bahawa ibadah solat adalah amalan pertama yang akan dihisab oleh Allah SWT.

2. Umat Islam hendaklah mendirikan solat dengan sempurna kerana hanya dengan solat yang sempurna sahaja mampu mencegah perbuatan yang keji dan mungkar.

3. Umat Islam wajib berakhlak dengan akhlak yang mulia iaitu dengan menghiasi diri dengan sifat-sifat yang terpuji serta menjauhi sifatsifat yang keji.

4. Umat Islam hendaklah memastikan diri, keluarga dan masyarakat agar tidak meninggalkan solat kerana ianya boleh mengundang kemurkaan Allah di dunia dan akhirat.

“Setelah melihat orang-orang yang bersalah itu, mereka berkata: “Apakah yang menyebabkan kamu masuk ke dalam (neraka) Saqar?”. Orang-orang yang bersalah itu menjawab: “Kami tidak termasuk dalam kumpulan orang-orang yang mengerjakan sembahyang”. (al-Mudassir : 42-43).
Petikan Khutbah Jumaat: 19 Oktober 2018 / 01 Safar 1440 JAKIM

“Tanggungjawab Memelihara Agama”

Malaysia adalah sebuah negara yang menobatkan Islam sebagai agama persekutuan. Manakala Islam yang diamalkan pula adalah berasaskan akidah, syariah dan akhlak berteraskan pegangan Ahli alSunnah Wal-Jamaah.
jakim.jpg
Kita juga amat meyakini bahawa Islam yang dibawa Nabi Muhammad dengan misi rahmatan lil alamin adalah satu-satunya ajaran yang benar lagi diredhai oleh Allah bertepatan dengan firman-Nya dalam Surah Ali Imran ayat 19:“Sesungguhnya agama (yang benar dan diredhai) di sisi Allah ialah Islam.”

Dan firman-Nya lagi:“Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagimu agama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmat-Ku kepadamu, dan Aku telah redhakan Islam itu menjadi agamamu.”

Setiap individu hidup di bawah prinsip keadilan dan toleransi dalam kepelbagaian masyarakat tanpa ada paksaan kepada penganut agama lain untuk memeluk Islam.

Fitrah manusia dipelihara tanpa sebarang unsur diskriminasi kerana perbezaan warna kulit, kabilah dan agama yang berbeza serta menjalani kehidupan dengan penuh aman dan harmoni.

Kekuatan dan kesatuan ummah ketika itu menjadi asas kepada kegemilangan Islam sehingga terpelihara daripada sebarang ancaman, bahkan berkembang ke seluruh pelusuk bumi.

Realitinya kita dilihat tidak berdaya saing dan tidak berupaya dalam serba-serbi disebabkan perpecahan dan pergeseran.

Apabila kita lemah dan berpecah belah maka akan muncullah golongan yang tidak menyenangi Islam dengan membawa pelbagai tuntutan dan ancaman, bahkan ada yang menghina Islam dan institusinya di atas hujah kebebasan hak asasi manusia

Kita semua berperanan mengatur strategi mengikut kemampuan masing-masing untuk memelihara dan mempertahankan Islam dalam kerangka Perlembagaan Malaysia.

Menegakkan Islam tidak boleh lari dari kerangka dakwah dan methodologinya sebagai agama rahmah seiring dengan firman Allah dalam Surah An-Nahl, ayat 125:“Serulah ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan nasihat pengajaran yang baik, dan bahaskanlah mereka secara yang baik.”

Apabila kita menyedari kelemahan yang menjadi punca kita tidak mampu memelihara agama dengan baik, maka sewajarnya kita sebagai umat Islam di negara ini perlu berganding bahu untuk mengembalikan kekuatan ummah dengan usaha-usaha berikut, iaitu:

Pertama: Memahami dan mengamalkan ajaran Islam yang sebenar berlandaskan al-Quran dan al-Sunnah.

Kedua: Memperkasakan Institusi Raja-raja Melayu dan menjalankan amanah isntitusi tersebut dalam mengurus dan melaksanakan Islam sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan.

Ketiga: Menguatkan ikatan persaudaraan dan perpaduan umat Islam di Malaysia

Keempat: Memastikan segala dasar-dasar pengurusan dan pemeliharaan Islam dilaksanakan secara kolektif dan tuntas.

Kelima: Memberi kefahaman yang jelas kepada masyarakat berkaitan feqah kenegaraan, fekah Realiti yang menjurus kepada feqah Malaysia agar usaha menangani cabaran semasa lebih tersusun dan terarah.

Sehubungan dengan itu, penubuhan Jawatankuasa Tertinggi Institusi Hal Ehwal Islam Peringkat Persekutuan yang diperkenankan oleh Majlis Raja-Raja Melayu pada 10 Julai 2018 yang lalu merupakan langkah yang amat tepat bagi memperkasakan Islam di Malaysia.

Antara elemen yang membantu dalam memelihara Islam dan memartabatkan negara adalah pemeliharaan data dan statistik, ia bukan sahaja berkaitan pengurusan hal ehwal Islam tetapi juga berkaitan data penting pentadbiran negara. Ilmu statistik ini tidak hanya terhad dalam kalangan ahli statistik sahaja, tetapi menjadi tanggungjawab setiap individu untuk memahami dan menggunakan statistik dalam setiap urusan kehidupan.

Oleh itu, bersempena Hari Statistik Negara yang disambut pada 20 Oktober setiap tahun, mimbar juga turut menarik perhatian para Jemaah tentang kepentingan statistik yang membantu dalam merumus kesimpulan secara saintifik berasaskan fakta.

Statistik yang tepat dan berkualiti, diiringi dengan kefahaman yang tinggi dalam kalangan masyarakat terhadap kandungan maklumat yang dikeluarkan akan menghasilkan keputusan yang tepat, agihan sumber yang efektif, meningkatkan daya saing, meningkatkan tahap kecekapan dan pembangunan mapan.

Akhir sekali, dengan mengambil iktibar daripada khutbah pada hari ini, mimbar mengajak sidang jemaah dan seluruh umat Islam agar bersama-sama berusaha memelihara agama atau hifzuaddin (الدين حفظ (sebagai prinsip paling utama Maqasid Syariah melalui usaha-usaha berikut:

Pertama: Meletakkan kepentingan agama di tempat yang teratas dan paling utama dalam segala urusan.

Kedua: Memperkasa kekuatan dan kesatuan ummah agar berupaya memelihara agama yang membawa rahmat dan memayungi umat yang bernaung di bawah pemerintahan Islam.

Ketiga: Mempertahankan Islam dalam kerangka Perlembagaan Malaysia dan dalam skop kemampuan serta keupayaan masing-masing

“Sesungguhnya perkataan yang diucapkan oleh orang yang beriman ketika mereka diajak kepada Kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya, supaya menjadi hakim di antara mereka, hanyalah mereka berkata: Kami dengar dan kami taat; dan mereka itulah orang yang beroleh kejayaan.” Surah al-Nur, ayat 51
Khutbah Jumaat 19 Okt 2018M /10 Safar 1440H: JAIS

“Kewajipan Membayar Hutang”.

Berhutang merupakan satu bentuk muamalat yang disediakan oleh syariat Islam kepada penganutnya bagi memudahkan urusan kehidupan mereka.

jais.jpgIslam menganggap hutang merupakan suatu amalan yang dibenarkan ketika wujud keperluan dan kepentingan. Namun Islam tidak menggalakkan berhutang jika bertujuan untuk hidup bersenang-lenang dan bermewah-mewah.

Rasulullah SAW pernah berdoa memohon kepada Allah supaya dijauhi daripada bebanan hutang dengan sabdanya sebagaimana yang diriwayatkan oleh A’isyah Radhiallahu Anha: “Ya Allah!, Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari dosa dan hutang”, lalu bertanya seseorang kepadanya; “Alangkah banyaknya doa engkau meminta jauh dari hutang?”, maka baginda menjawab; “Jika seseorang berhutang, bila berbicara ia dusta, bila berjanji ia mungkiri.” (Riwayat al-Bukhari).

Doa Rasulullah tersebut menunjukkan bahawa berhutang merupakan amalan yang kurang sihat jika tidak diuruskan dengan sebaiknya kerana boleh menyebabkan seseorang yang berhutang itu bercakap bohong ketika berbicara dan memungkiri janji apabila berjanji. Justeru, kita sebagai umat Islam seharusnya berusaha menjauhinya dengan sedaya mungkin.

Sejak akhir-akhir ini kita melihat amalan berhutang telah menjadi kebiasaan sebahagian anggota masyarakat hari ini. Malah amat mendukacitakan apabila mereka yang berkemampuan juga turut berhutang dengan anggapan ia menjadi kaedah terbaik bagi mencapai keuntungan dan mendapat kekayaan.

Melihat gaya hidup pengguna pada hari ini, maka salah satu desakan kepenggunaan yang semakin hangat diperkatakan adalah budaya berhutang bentuk baru iaitu penggunaan kad kredit.

Pengguna mudah terpedaya dengan promosi jualan murah sehingga tidak menyedari sudah menggunakan kad kredit secara berlebihan akhirnya memerangkap diri sendiri.

Pengguna seperti ini diibaratkan pengguna yang “tidak mengukur baju di badan sendiri” ketika berbelanja.

Justeru kita melihat bagaimana ramainya peminjam yang enggan membayar hutang.

Bahkan ada yang menganggap membayar balik hutang-hutang tersebut adalah perkara remeh dan tidak penting. Malah ada juga yang rela digelar muflis asalkan tidak perlu membayar hutang yang menimbun.

Marilah sama-sama kita merenung sabda Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah Radhiallahu Anhu:“Melewat-lewatkan bagi orang yang berkemampuan daripada menunaikan hak adalah zalim”. (Riwayat al-Bukhari).

Rasulullah SAW juga pernah menggambarkan mengenai golongan manusia yang sengaja tidak mahu membayar hutang.

Hadis daripada Abu Hurairah Radhiallahu Anhu bahawa Rasulullah SAW bersabda:“Barangsiapa yang mengambil harta orang lain (berhutang) dengan niat ingin membayarnya kembali, Allah akan menolongnya dalam membayar kembali, namun barangsiapa yang mengambilnya dengan niat untuk menghilangkannya, maka Allah akan menolong menghilangkannya”. (Riwayat al-Bukhari).

Hadis daripada Abdullah bin Amru Radhiallahu Anhu bahawa Rasulullah SAW bersabda:“Diampunkan semua dosa bagi orang mati yang terkorban syahid kecuali jika ia mempunyai hutang.” (Riwayat Muslim)

Mengakhiri khutbah pada hari ini, marilah kita mengambil beberapa inti pati khutbah sebagai panduan kita bersama iaitu;

1. Umat Islam hendaklah meyakini bahawa orang yang sengaja tidak embayar hutang yang dibuatnya akan dituntut dan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah SWT di akhirat kelak.

2. Umat Islam hendaklah memahami bahawa berhutang adalah satu bentuk muamalat dalam Islam yang mempunyai syarat-syarat yang wajib dipatuhi bagi mengelak berlakunya tuntutan di akhirat nanti..

3. Umat Islam hendaklah memahami dan menyedari bahawa amalan suka berhutang tanpa sebab yang kukuh akan menjerumuskan pelakunya ke dalam kebinasaan.

“Bahkan (mereka berdosa memakan hak orang, kerana), sesiapa yang menyempurnakan janjinya (mengenai hak orang lain) dan bertaqwa, maka Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertaqwa.” (ali-Imran : 76).

Tags:

Petikan Khutbah Jumaat: 12 Oktober 2018 / 3 Safar 1440H JAKIM

Masyarakat Cakna, Negara Sejahtera

Prinsip agama Islam selain menjaga hubungan dengan Allah (من لٌ حب هللا ,(kita juga dituntut untuk menjaga hubungan sesama manusia (الناس من لٌ .(حب

jakim.jpgDalam hal ini, Ibn ’Asyur pernah berkata, “antara Maqasid Syariah yang terpenting ialah menjaga sistem kehidupan manusia dan memperbaikinya ke arah kebaikan meliputi aspek pemikiran, pekerjaan serta hubungan sesama manusia bagi mewujudkan kehidupan yang sempurna.”

Sabda Rasulullah seperti diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari:“Tidak beriman seseorang itu sehinggalah ia mengasihi saudaranya seperti mana ia mengasihi dirinya”

Berdasarkan peringatan Rasulullah ini maka mimbar menyeru para jemaah dan umat Islam sekalian agar sentiasa cakna dan prihatin terhadap masyarakat sekeliling khususnya dalam melaksanakan tuntutan “amr bil ma’ruf” (menyuruh melakukan kebaikan) dan “nahi ’an al-munkar” ke arah mewujudkan umat terbaik ّمة) أ خير (bertepatan dengan firman Allah di dalam surah Ali ’Imran ayat 110:“Kamu adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada yang mungkar, serta kamu pula beriman kepada Allah.”

Tuntutan menyuruh kepada “makruf” dan mencegah “kemungkaran” perlu dijadikan sebagai agenda utama umat Islam dalam pembentukan keperibadian dan kekuatan ummah masa kini.

Corak kehidupan individualistik yang mengetepikan kehidupan bermasyarakat perlu dikikis dalam minda umat Islam supaya setiap daripada kita cakna dengan tanggungjawab di antara satu sama lain.

Kekuatan umat Islam dan kesejateraan negara adalah berasaskan kepada kesatuan dan permuafakatan dalam hal ehwal kehidupan sama ada berkaitan ekonomi, politik dan sosial.

Sabda Rasulullah menerusi hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari:“Orang mukmin dengan orang mukmin yang lain adalah seperti sebuah bangunan. Mereka saling memperkuat antara satu sama lain.”

Bagi memperkukuhkan kekuatan ummah maka setiap muslim bertanggungjawab memelihara kesejahteraan dalam semua aspek kehidupan.

Sikap prihatin, tegur menegur, dan bertindak terhadap perkara yang mungkar perlu dilakukan dengan penuh hikmah kebijaksanaan dan secara kolektif, ia bukan sahaja dibebankan kepada individu dan agensi tertentu sahaja.

Rasulullah telah mengingatkan kita melalui hadis yang diriwayatakan oleh Imam Muslim:Daripada Abu Said al-Khudry berkata aku mendengar Rasulullah bersabda: “Sesiapa dalam kalangan kamu yang melihat kemungkaran hendaklah dia mengubah dengan tangan, sekiranya tidak mampu hendaklah mengubahnya dengan lidah, sekiranya tidak mampu, hendaklah dia mengubah dengan hati, dan itu selemah-lemah iman.”

Kekuatan dan ketahanan agama bergantung kepada keperibadian dan corak pemikiran remaja. Mereka adalah pemangkin kepada umat Islam untuk meneruskan perjuangan menegakkan syariah Islam pada masa akan datang.

Dalam era globalisasi pengaruh kehidupan hedonisme, unsur-unsur lucah dan corak kehidupan yang bertentangan dengan fitrah manusia seperti gay dan lesbian tersebar begitu pantas dalam media massa elektronik.

Jika remaja tidak diasuh dengan pendidikan kerohanian dan kefahaman Islam secara serius maka corak pemikiran dan keperibadian remaja lebih cenderung kepada perkara-perkara yang boleh menghakis akidah dan corak kehidupan umat Islam.

Oleh itu, mimbar menyeru para jemaah supaya menunjukkan sikap cakna dan bertanggungjawab kepada setiap individu Islam terutamanya kanak-kanak dan remaja kerana mereka adalah individu yang akan mewarisi syariah dan syiar Islam pada masa hadapan.

Islam telah menggariskan panduan utama dalam menjana masyarakat yang cakna iaitu kita hendaklah kita berpegang teguh dengan ajaran Islam yang sebenar, mengamalkan sikap toleransi dan kesamaan serta menjauhi segala sifat mazmumah (keji) yang boleh memecah belahkan kekuatan, menghilangkan rasa kasih sayang dan kepercayaan sesama umat Islam.

Mengakhiri khutbah ini, mimbar merumuskan bahawa umat Islam perlu sentiasa cakna dan bertanggungjawab terhadap masyarakat sekeliling dengan:

Pertama: melaksanakan tuntutan “amr ma’ruf” dan “nahi mungkar”

Kedua: Menjana kekuatan kerohanian dan jati diri remaja yang akan mewarisi syariah dan syiar Islam pada masa hadapan.

Ketiga: mematuhi ajaran Islam, mengamalkan sikap toleransi dan menjauhi segala sifat keji.

“Dan hendaklah ada dalam kalangan kamu satu puak yang menyeru ۀ﴾ (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang yang berjaya.” (Surah Ali Imran: 104)

Latest Month

December 2018
S M T W T F S
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Tags

Syndicate

RSS Atom
Powered by LiveJournal.com
Designed by Tiffany Chow