Khutbah Jumaat : Tuntutan Memelihara Nyawa

Petikan Khutbah Jumaat 09 Julai 2021M / 28 Zulqa’dah 1442H: JAIS

Tuntutan Memelihara Nyawa

Membunuh diri adalah suatu perbuatan jenayah dan tindakan yang menyebabkan kematian kepada diri sendiri. Ia dilakukan dengan pelbagai cara, sama ada dengan mengantung diri sendiri, meminum racun atau terjun dari tempat yang tinggi.

Tindakan membunuh diri merupakan suatu perbuatan yang ditegah dalam ajaran Islam dan merupakan salah satu dosa besar. Ini bertepatan dengan larangan yang terdapat di dalam al-Quran dan hadis Nabi SAW. Ia sejajar dengan prinsip Maqasid Syariah yang dianjurkan oleh Islam dengan keutamaan memelihara nyawa, agama, akal, keturunan dan harta benda.jais.jpg

Tegahan membunuh diri ditegaskan oleh Allah di dalam ayat yang telah dibacakan pada awal khutbah ini dalam surah An-Nisa’ ayat 29 yang bermaksud: “Dan janganlah kamu membunuh dirimu; sesungguhnya Allah Maha Penyayang kepadamu.”

Berdasarkan kepada ayat tersebut, nyawa adalah milik Allah. Dialah yang menghidup atau mematikan seseorang, manusia tidak mempunyai hak menentukan hidup matinya dengan cara menyebabkan kematian kepada diri sendiri.

Sejak akhir-akhir ini kita dapat melihat laporan berita di dada-dada akhbar dan media sosial berkaitan peningkatan kes bunuh diri. Semenjak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan, kita dikejutkan dengan pelbagai insiden bunuh diri.

Data Polis Diraja Malaysia (PDRM) menunjukkan kes bunuh diri pada tahun 2019 adalah sebanyak 609 manakala tahun 2020 sebanyak 631 kes dan bagi tempoh Januari hingga Mei tahun 2021 sebanyak 468 kes bunuh diri dilaporkan.

Secara purata dua kes dilaporkan berlaku setiap hari sejak 2019 hingga Mei 2021. Kebelakangan ini kejadian bunuh diri berlaku akibat daripada tekanan sama ada dari segi mental atau fizikal.

Tekanan emosi dan masalah yang dihadapi boleh mengakibatkan segelintir individu mengambil jalan singkat dan tindakan diluar jangkaan seperti bunuh diri atau mencederakan diri sendiri.

Walau sesukar mana ujian yang ditentukan oleh Allah kita perlu menerimanya dengan penuh kesabaran. Namun begitu, tidak dinafikan wabak Covid-19 adalah satu bentuk ujian Allah Taala.

Jangkitan dan penularan yang merebak dengan pantas menjadikan kita panik. Berlaku kematian dalam kalangan mereka yang kita cintai dan sayangi, diberhentikan kerja dengan kesukaran menyara keluarga akhirnya dihimpit kesempitan hidup sehingga mencetuskan tekanan dan hilang pertimbangan iman.

Oleh itu, ia mendorong keinginan untuk bunuh diri akibat berputus asa dengan rahmat Allah. Apabila berlaku sesuatu yang berlawanan dengan kehendak diri, disitulah berlakunya tekanan.

Apa yang luar biasa kita memilih untuk berkrisis menyalahkan takdir atas apa yang berlaku lantas mendorong keinginan untuk membunuh diri akibat berputus asa dengan rahmat Allah SWT.

Situasi yang berlaku hari ini amat membimbangkan kerana terdapat pertambahan kes pada setiap tahun.

Sebagai Muslim kita perlu berfikir bagaimana perbuatan ini dapat dikekang agar tidak menjadi barah dalam masyarakat.

Dalam hal ini, kita perlu berasa takut dengan ancaman terhadap tindakan bunuh diri yang ditegaskan oleh Rasulullah SAW melalui sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah Radhiallahu’Anhu: “Barangsiapa yang membunuh diri dengan pisau, maka kelak pisau di tangannya, dia akan menikam ke perutnya pada hari kiamat di neraka Jahanam, dia kekal di dalamnya selama-lamanya. Dan barangsiapa membunuh diri dengan meminum racun, maka racunnya di tangannya, dia akan meminumnya di neraka Jahanam, dia kekal di dalamnya selama-lamanya. Dan barangsiapa terjun dari (atas) gunung, sehingga dia mati, maka kelak dia akan terjun (dari tempat tinggi) di neraka Jahanam dan dia kekal di dalamnya selama-lamanya. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Berdasarkan kepada hadis Nabi tersebut, bunuh diri merupakan perbuatan terkutuk yang dilarang Allah. Pelakunya akan diazabkan Allah di hari akhirat nanti dan tiada sesiapapun akan terlepas dari azab-Nya.

Individu Muslim perlu memantapkan keimanan agar perbuatan bunuh diri tidak menjadi satu penyelesaian masalah kehidupan apabila berputus asa. Antara saranan khatib untuk menghindari dari melakukan perbuatan tersebut:

Pertama: Bersabar dengan ujian dan istiqamah mendirikan solat. Ini bertepatan dengan firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 153:“Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) solat, sesungguhnya Allah berserta orangorang yang sabar.”

Kedua: Hendaklah sentiasa berzikir lebih-lebih lagi ketika berhadapan dengan ujian kerana dengan berzikir itu akan membawa ketenangan dalam hati dan menghilangkan kegelisahan bahkan dapat mengelakkan diri dari melakukan perkara-perkara lain yang tidak berfaedah untuk merasai ketenangan dan kebahagiaan.

Ketiga: Rawatlah dukacita dengan doa. Nabi SAW pernah mengajarkan beberapa doa yang masyhur kepada para sahabat bagi menghilangkan kesedihan dan dukacita. Antara doa yang dibaca oleh Nabi SAW adalah sepertimana sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik Radhiallahu’Anhu: “Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, penakut dan bakhil, lilitan hutang dan penindasan orang.” (Riwayat al-Bukhari).

Namun sekiranya berlaku sesuatu yang tidak dijangka dan tidak disangka maka bersabarlah. Belum tentu itu satu keburukan. Malah setiap ujian dan dugaan hidup perlu dihadapi dengan sabar.

Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 155 : “Demi sesungguhnya, Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.”

Keempat: Hendaklah mengajukan permasalahan yang dihadapi kepada ahli keluarga, sanak saudara dan lain-lain individu yang boleh dipercayai untuk mendapatkan nasihat dan tunjuk ajar.

Oleh itu, semua pihak perlu terlibat memberi sokongan kepada masyarakat yang hidup dalam keadaan tertekan sehingga sanggup mengambil tindakan nekad membunuh diri.

Pimpinan masyarakat, komuniti, NGO dan individu perlu tampil dengan idea dan cadangan untuk membantu dan menyokong masyarakat yang terkesan.

Bersama-sama kita berganding bahu, mendukung aspirasi dan usaha yang digerakkan oleh kerajaan untuk membantu mereka yang terjejas

Mengakhiri khutbah ini, marilah sama-sama kita mengambil pengajaran dan penghayatan agar dijadikan pedoman dan panduan kita. Antaranya ialah:

1. Umat Islam hendaklah memantapkan akidah Islamiah dengan meyakini bahawa ujian yang diberikan oleh Allah SWT adalah tanda sayangnya Allah itu kepada hamba-hamba-Nya.

2. Umat Islam hendaklah meyakini bahawa kehidupan didunia ini adalah satu ujian yang akan dihisab segala apa yang dilakukannya pada hari akhirat nanti.

3. Umat Islam hendaklah sedar bahawa membunuh diri adalah satu perbuatan yang dilarang oleh Islam dan berdosa besar.

4. Umat Islam hendaklah berusaha mengambil langkah-langkah positif dalam menyelesaikan masalah kehidupan lebih-lebih lagi dalam suasana PKPD ini dengan merujuk pihak-pihak yang berwibawa dan berautoriti

“Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai hamba-hamba-Ku yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Surah al-Zumar : 53).

Khutbah Jumaat Patuh Syariah Menjamin Keberkatan Harta

Petikan Khutbah Jumaat 2 Julai 2021M/ 21 Zulkaedah 1442H JAWI

Patuh Syariah Menjamin Keberkatan Harta

Allah SWT menciptakan harta sebagai wasilah bagi memenuhi keperluan manusia.jawi_logo.jpg

Islam meletakkan kepentingan kepada umatnya untuk menjaga dan menguruskan harta secara bijaksana, tersusun dan patuh Syariah kerana ia akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak.

Firman Allah SWT di dalam surah al-Furqan ayat 67 yang bermaksud : “Dan juga mereka (yang diredai Allah itu ialah) yang apabila membelanjakan hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut; dan (sebaliknya) perbelanjaan mereka adalah betul sederhana di antara kedua-dua cara (boros dan bakhil) itu.”

Islam telah mengatur aktiviti-aktiviti ekonomi berlandaskan syariat di bawah konsep muamalah termasuklah aspek perancangan harta, pembiayaan patuh syariah, pengurusan simpanan dan lain-lain.

Sesungguhnya, perancangan pengurusan kewangan merupakan salah satu tuntutan agama yang bertujuan untuk mengharmonikan kehidupan kita seterusnya mencapai keredaan dan kerahmatan daripada Allah SWT.

Pandemik COVID-19 telah mengubah struktur kehidupan masyarakat dan landskap kewangan setiap individu. Ia menuntut kita untuk mengubah cara hidup supaya kita dapat menguruskan kewangan yang lebih stabil dan berdaya tahan.

Mimbar mengingatkan kepada para jemaah dan masyarakat, sekiranya sedang berhadapan dengan masalah kewangan atau yang berkaitan dengan pembiayaan dan memerlukan khidmat nasihat kewangan, silalah berhubung dengan pihak yang berkaitan iaitu Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK).

Sejak ia ditubuhkan pada tahun 2006, hampir 1.2 juta individu telah menerima khidmat nasihat kewangan.

Daripada jumlah tersebut, lebih daripada 330,000 orang telah mengambil bahagian dalam program pengurusan kredit iaitu pelan pembayaran balik yang sesuai dengan kemampuan melalui rundingan dengan penyedia perkhidmatan kewangan.

Pihak ini akan menawarkan penyelesaian secara percuma bagi membantu individu, perusahaan kecil dan sederhana untuk menguruskan perbelanjaan dan hutang serta menggalakkan amalan pengurusan kewangan yang berhemat.

Salah satu daripada aktiviti utama di dalam pengurusan kewangan Islam ialah menyimpan harta. Ingatlah bahawa Islam mencegah umatnya memperoleh dan mengumpul harta melalui jalan riba, perjudian dan penipuan sama ada sedikit atau banyak.

Sesungguhnya menjadi tanggungjawab kita untuk segera beralih kepada produk pembiayaan, takaful dan simpanan yang berkonsepkan patuh syariah termasuklah simpanan persaraan kita dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Simpanan Syariah KWSP merupakan pilihan yang ditawarkan bagi membolehkan ahli KWSP memilih untuk akaunnya diuruskan dan dilaburkan mengikut prinsip patuh Syariah bagi mengelakkan elemen seperti riba, gharar (ketidakpastian dalam kontrak), perjudian dan perkhidmatan tidak halal.

Walau bagaimanapun sejak ia dilancarkan pada tahun 2016, peratusan pencarum beragama Islam yang memilih untuk menukar simpanan konvensional mereka kepada simpanan Syariah KWSP masih lagi rendah.

Justeru, segeralah membuat penukaran akaun simpanan KWSP kepada simpanan Syariah jika masih belum melaksanakannya.

Ingatlah bahawa harta yang diperolehi daripada sumber yang halal, disimpan dan dibelanjakan dengan cara patuh syariah akan membawa keberkatan dalam hidup kita dan keluarga.

Mengakhiri khutbah pada hari ini, renungkan beberapa kesimpulan sebagai pedoman kita bersama:

Pertama: Harta adalah amanah Allah SWT. Uruskanlah harta dengan cara yang menepati Syariah demi meraih keberkatan dan keredaan Allah SWT.

Kedua: Dapatkan nasihat kewangan daripada pihak yang berautoriti seperti Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit bagi menyelesaikan masalah kewangan yang berkaitan dengan pembiayaan dan memerlukan khidmat nasihat kewangan.

Ketiga: Pilihlah produk pembiayaan, takaful dan simpanan yang patuh syariah termasuklah simpanan persaraan kita dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). .

Renungkan firman Allah SWT di dalam surah al-Kahfi ayat 46: Bermaksud : “Harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan hidup di dunia; dan amal-amal soleh Yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi Tuhanmu sebagai pahala balasan, dan lebih baik sebagai asas yang memberi harapan.”

Khutbah Jumaat: Ulama dan Ilmu

Petikan Khutbah Jumaat 02 Julai 2021M / 21 Zulqa’dah 1442H: JAIS

Ulama dan Ilmu

Jika ditelusuri sejarah, kita akan dapat menyaksikan usaha para ulama silam menyampaikan dakwah kepada seluruh manusia mengenai ajaran Islam dengan berpandukan kepada al-Quran, al-sunnah Rasulullah SAW, alijmak dan al-Qias.jais.jpg

Dalam konteks negara kita, para ulama yang kebanyakannya datang dari tanah besar Arab membawa bersama ajaran Islam untuk disebarkan.

Amalan-amalan yang berunsur syirik dan khurafat yang telah sebati dalam masyarakat telah dapat dimurnikan hasil usaha keras mereka.

DaIam Islam, ulama berada pada kedudukan yang mulia kerana mereka bertanggungjawab menerangkan apa yang baik dan buruk, benar dan salah, boleh dan yang tidak boleh dilakukan.

Apa yang disampaikan oleh mereka kesemuanya tidak terkeluar daripada dua rujukan terpenting umat Islam iaitu al-Quran dan al-sunnah Rasulullah SAW.

Seseorang yang bergelar ulama terdiri daripada kalangan mereka yang pakar dalam ilmu-ilmu Islam.

Menurut Kamus Dewan, ulama bermaksud orang yang ahli (pakar) dalam pengetahuan agama Islam.

Manakala dalam Islam, Mereka menguasai ilmu-ilmu dalam Islam seperti tafsir, hadis, tauhid, fiqh, fiqh semasa, tasawuf, qiraat dan sebagainya.

Antara ulama yang boleh dijadikan contoh adalah Imam al-Ghazali yang terkenal dengan gelaran Hujjatul Islam.

Beliau menguasai pelbagai ilmu seperti fiqh, usul fiqh, tasawuf, ilmu kalam dan sebagainya.

Disebabkan penguasaan ilmu dan istiqamahnya amalan mereka, maka merekalah yang berada dalam golongan yang bertaqwa dan sentiasa berasa takut dan bimbang untuk melanggar segala perintah Allah SWT.

Sebagaimana firman Allah SWT dalam surah Fatir ayat 28 yang telah dibacakan di awal khutbah ini yang bermaksud: “Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hamba-Nya hanyalah orang-orang yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun.”

Rasulullah SAW juga ada menjelaskan siapakah yang digelar ulama itu melalui sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Darda’ Radhiaallahu’anhu: “Sesungguhnya ulama mewarisi para nabi, para nabi tidak mewariskan kepada mereka dinar dan dirham (harta benda), sesungguhnya hanyalah yang mereka wariskan adalah ilmu, maka barang siapa yang mendapatkan ilmu itu, sungguh dia telah mendapat keuntungan yang banyak.” (Riwayat al-Tirmizi).

Pada masa kini, masyarakat umum termasuk segelintir umat Islam sudah mula berani untuk mempertikaikan peranan ulama.
Golongan yang dikenali sebagai Islam Liberal dan Anti Hadis menolak warisan tradisi ulama silam.

Bagi mereka cukup dengan penggunaan akal sahaja untuk menafsir al-Quran dan memahami ajaran-ajarannya.

Tidak cukup dengan itu, mereka menuduh pula para ulama sebagai berbahaya bagi umat Islam kerana bersikap jumud.

Golongan-golongan seperti ini perlu dijauhi supaya kita tidak hanyut dan tersesat dari jalan sebenarnya

Ilmu yang diperolehi melalui pembacaan kemudian cuba untuk difahami secara sendiri bukanlah merupakan jalan yang terbaik dalam Islam.

Penguasaan sesuatu ilmu hendaklah bersama dengan guru yang akan menerangkannya. Peranan guru amatlah besar lebih-lebih lagi dalam ilmu agama.

Untuk mendapatkan ilmu yang betul, perlulah berguru dengan ulama yang betul. Ulama yang betul adalah ulama yang mempunyai ilmu yang muktabar dan diiktiraf oleh syariat.

Islam juga mengajar umatnya agar menghormati dan menjaga adab dengan seseorang yang bergelar ulama.

Seseorang ulama dihormati kerana tingginya ilmu dan mendalamnya pengetahuan mereka tentang agama. Di antara adab-adab yang perlu dijaga adalah:

1. Menerima teguran dan nasihat yang diberikan
2. Mendampingi mereka supaya memperoleh keberkatan ilmu
3. Menghindari sikap suka membantah, mempertikai atau melawan
4. Menghindarkan menutur kata-kata yang boleh menyinggung perasaan
5. Menurut arahan dan perintah selagi tidak bercanggah dengan syarak.

Seorang Muslim yang baik adalah yang memahami dan menyedari betapa pentingnya pematuhan terhadap setiap arahan dan nasihat-nasihat yang diberikan oleh ulama dan pemerintah.

 Sebagai contoh di Selangor ini kewujudan pihak berkuasa Agama seperti Majlis Agama Islam dan Jabatan Mufti yang bernaung dibawah Sultan itu sendiri sebagai ketua Agama Islam adalah berperanan untuk mengawal umat Islam agar tidak terkeluar daripada landasan agama Islam berlandaskan kepada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Apa sahaja perintah dan arahan Pihak Berkuasa Agama bagi memelihara dan mempertahankan kesucian agama Islam hendaklah dipatuhi oleh umat Islam.

Oleh itu, mana-mana orang yang menghina, mengingkari, melanggar atau mempertikaikan perintah dan arahan Pihak Berkuasa Agama ini adalah melakukan suatu kesalahan dan jika sabit kesalahan boleh diambil tindakan undang-undang berdasarkan Seksyen 12 dan 13 Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995.

Mengakhiri khutbah pada hari ini, marilah sama-sama kita hayati dan ambil iktibar terhadap perkara-perkara berikut untuk dijadikan pedoman dalam hidup kita, antaranya:

1. Umat Islam hendaklah sedar bahawa ulama amat berperanan dalam memberikan kefahaman mengenai ajaran Islam berpandukan al-Quran dan al-sunnah kepada masyarakat.

2. Setiap muslim hendaklah tahu bahawa seseorang yang bergelar ulama adalah mereka yang menguasai ilmu-ilmu utama dalam Islam.

3. Umat Islam janganlah terpengaruh dengan golongan yang cuba mempertikai dan menolak peranan ulama dalam menyebarkan dakwah.

4. Umat Islam hendaklah sentiasa merujuk ulama-ulama yang muktabar untuk memahami dan mengamalkan ajaran-ajaran Islam dengan lebih baik dan sempurna.

“Dan tidaklah Kami mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad), melainkan dari kalangan orang-orang lelaki, yang Kami wahyukan kepada mereka. Oleh itu bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang-orang yang berpengetahuan agama jika kamu tidak mengetahui.” (Surah al-Nahl : 43).

Khutbah Jumaat Islam Dihayati, Sunnatullah Dituruti

Petikan Khutbah Jumaat 25 Jun 2021M/ 14 Zulkaedah 1442H JAWI

Islam Dihayati, Sunnatullah Dituruti

Allah SWT telah menjelaskan bahawa manusia diciptakan bermula daripada nabi Adam AS dan kemudian diciptakan pula pasangannya iaitu Hawa AS. Bermula daripada mereka, maka berkembang biaklah zuriat keturunan manusia sehingga ke hari ini.

jawi_logo.jpg
Penciptaan lelaki dan perempuan merupakan tanda kekuasaan Allah SWT. Begitulah yang tercatat di dalam Surah An-Nisa’, ayat pertama yang bermaksud : “Wahai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertakwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut nama-Nya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasamemerhati (mengawas) kamu.”

Justeru, sebagai orang yang beriman, janganlah kita sekali-kali melanggari sunnatullah ini. Kita mestilah bersyukur atas segala ketentuan Allah SWT pada diri kita dengan mengikuti syariat yang telah ditetapkan Allah SWT.

Sidang Jemaah yang dirahmati Allah, Jantina adalah faktor penentu cara hidup dalam kehidupan seseorang sejak dia lahir hinggalah meninggal dunia. Islam menitikberatkan isu jantina kerana Islam mempunyai syariat yang wajib dipatuhi di mana hak lelaki dan perempuan adalah berbeza.


Dalam ajaran Islam, hukum-hakam agama ditentukan bersandarkan status jantina meliputi aspek ibadah, syariah dan akhlak.


Ketetapan yang dibuat berasaskan jantina ini bukanlah tindakan diskriminasi, tetapi lambang keadilan Allah SWT di dalam setiap ketentuan- Nya.


Ia juga bagi memelihara kehormatan serta kesucian dalam hubungan antara lelaki dan perempuan. Islam menetapkan lelaki sebagai pemimpin kepada perempuan, lelaki juga bertindak sebagai ketua keluarga yang bertanggungjawab mencari nafkah.


Justeru, lelaki seharusnya memiliki sifat kepimpinan dan lebih tegas  dalam membimbing isteri dan anak-anak. Manakala perempuan pula diciptakan memiliki sifat lemah lembut dan penyayang selari dengan nalurikewanitaan.


Firman Allah SWT di dalam surah an-Nisa’, ayat 34 : Bermaksud : “Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka...”

Islam mengiktiraf peranan kedua-dua pihak sama ada lelaki dan perempuan. Oleh itu, setiap manusia perlulah melaksanakan tanggungjawab dan peranan masing-masing sebaik mungkin sebagaimana yang telah ditetapkan Allah SWT.


Tanggungjawab yang dilaksanakan dengan saksama oleh lelaki dan wanita dapat membentuk kestabilan dan keharmonian hidup bermasyarakat.


Sebaliknya ketidakseimbangan fungsi di antara kedua- duanya akan menyebabkan keretakan dan konflik di dalam keluarga dan masyarakat.

Isu hak asasi manusia adalah salah satu perkara penting yang ditekankan di dalam Islam. Ia bukanlah perkara yang asing kepada kita kerana ajaran Islam meraikan hak asasi manusia bagi menjamin maruah dan kehormatan manusia.


Hak asasi manusia dalam pandangan Islam tidaklah terbatas kepada jantina tertentu selagi mana ianya selaras dengan ketetapan syariat dan undang-undang negara.

Namun begitu, hak asasi manusia juga menjadi agenda perjuangan beberapa pihak dan pendokong aliran pemikiran liberal yang membawa fahaman mengenai hak asasi manusia.


Malangnya, mereka terkeliru dan jauh tersasar sehingga mengheret isu jantina untuk diterjemahkan berdasarkan akal dan pemikiran mereka semata-mata tanpa panduan agama yang benar lalu ianya diperjuangkan sebagai hak asasi manusia.

Sebagai muslim, kita tetap bertegas bahawa isu jantina mestilah berpandukan petunjuk Allah SWT dan rasul-Nya melalui al-Quran dan as-Sunnah.


Kecelaruan peribadi oleh sesetengah golongan yang disebabkan oleh konflik dalam diri mereka mestilah segera diselesaikan dengan cara membantu mereka kembali ke fitrah asal, bukan dengan memberi galakan untuk mereka berterusan hidup dalam kemurkaan.

Dalam pada itu, jika terdapat sebarang isu berkaitan penentuan status jantina, rujuklah kepada ketetapan fatwa yang telah diputuskan oleh pihak yang berautoriti.


Tidak seharusnya wujud golongan yang sengaja menegakkan benang yang basah dengan hujah yang tidak berasas dan bercanggah dengan panduan syariat.


Perkara yang lebih utama adalah kita berusaha memperkasakan peranan lelaki dan wanita seperti yang digariskan oleh Islam bagi mengembalikan keseimbangan kehidupan, menjamin kesejahteraan masyarakat dan kesinambungan ketamadunan manusia pada masa akan datang.

Mimbar mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan sidang jemaah dan seluruh masyarakat bersempena dengan Sambutan Hari Denggi ASEAN pada 15 Jun 2021, marilah kita bersama-sama mengambil tanggungjawab untuk menjaga kebersihan terutamanya bagi mencegah pembiakan nyamuk aedes dengan menguruskan tempat air bertakung, sisa pepejal dan sampah şarap yang ada di sekitar kediaman kita atau premis dengan sempurna.

Biarpun pada ketika ini pandemik COVID-19 masih menular, namun kita juga mestilah terus berwaspada dengan wabak denggi yang juga boleh membahayakan nyawa kita.

Pengabaian terhadap tanggungjawab untuk memastikan kebersihan kawasan kediaman atau premis daripada menjadi tempat pembiakan nyamuk aedes bukan sahaja mengundang bencana kepada keluarga dan komuniti, malah kita juga boleh dikenakan tindakan kompaun oleh pihak berkuasa. Justeru, jadilah masyarakat yang bertanggungjawab dan prihatin dengan mengamalkan kehidupan yang bersih dan selamat.

Sidang Jemaah yang dirahmati Allah, Mengakhiri khutbah pada pada hari ini, mimbar ingin menegaskan beberapa perkara sebagai kesimpulan :

Pertama : Kita mestilah bersyukur atas segala ketentuan Allah SWT pada diri kita dengan mengikuti syariat yang telah ditetapkan Allah SWT.

Kedua : Laksanakan tanggungjawab dan peranan masing-masing di dalam keluarga dan masyarakat bagi membina kehidupan yang stabil dan harmoni.

Ketiga : Fahamilah konsep hak asasi manusia berteraskan Islam supaya hak-hak setiap manusia sama ada lelaki dan perempuan dapat dipelihara dan ditunaikan dengan adil serta saksama.

Renungkan firman Allah SWT menerusi surah al-Anfal, ayat 25 : Bermaksud : “Dan jagalah diri kamu daripada (berlakunya) dosa (yang membawa bala bencana) yang bukan sahaja akan menimpa orang-orang yang zalim di antara kamu secara khusus (tetapi akan menimpa kamu secara umum). Dan ketahuilah bahawa Allah Maha berat azab seksaNya.”

Khutbah Jumaat : Memelihara Maruah Dalam Media Sosial.

Petikan Khutbah Jumaat 25 Jun 2021M / 14 Zulqa’dah 1442H: JAIS

Memelihara Maruah Dalam Media Sosial

Syariat Islam yang diturunkan ke atas manusia mempunyai objektif dan tujuannya yang tertentu. Objektif dan tujuan ini dipanggil sebagai maqasid syariah. Ia bertujuan mendatangkan maslahat dan menolak mudarat dalam kehidupan manusia. Sebab itu, Islam adalah agama yang menegah manusia daripada melakukan sebarang kerosakan dan kemusnahan.jais.jpg

Firman Allah SWT dalam surah al-An’am ayat 54: “Tuhan kamu telah menetapkan bagi diri-Nya untuk memberi rahmat (yang melimpah-limpah).”

Syariat Islam merupakan rahmat Allah ke atas manusia. Apa yang diperintahkan-Nya adalah mendatangkan maslahat kepada manusia dan apa yang ditegah-Nya adalah untuk mencegah berlaku kemudaratan dalam diri manusia.

Antara objektif dalam syariat Islam ialah memelihara maruah daripada sebarang bentuk yang boleh mendatangkan aib dan merosakkan imej sebagai seorang muslim atau muslimah.

Disebabkan itu apa jua perbuatan yang boleh mencemarkan maruah seperti qazaf iaitu tuduhan zina ke atas muslimah yang solehah, mencela, memfitnah, mendedahkan aib dan sebagainya adalah dilarang agar maruah manusia terpelihara.

Kewajipan memelihara maruah ini disebutkan secara jelas dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah Radhiallahu’Anhu bahawa Nabi SAW bersabda :“Memadai seseorang itu dikira melakukan kejahatan dengan menghina saudara muslimnya. Setiap muslim ke atas muslim yang lain adalah haram iaitu darahnya, hartanya dan maruahnya.” (Riwayat Muslim).

Dunia tanpa sempadan hari ini menyaksikan kemunculan pelbagai laman sesawang dan media sosial yang menjadi medium mencari kenalan dan perbincangan antara manusia dengan lebih mudah dan cepat.

Manusia yang berada beribu batu jauhnya mampu berkomunikasi dengan pihak yang lain dengan kadar yang cukup pantas.

Hari ini dengan media sosial seperti facebook, blogspot, Instagram, twitter, whatsapp dan sebagainya menjadi satu keperluan dalam kehidupan manusia.

Bahkan setiap masa ada sahaja berita, cerita serta luahan hati yang dikongsi dalam medium tersebut bagi mendapat perhatian dari seluruh kenalannya yang menyaksikan status yang ditulis.

Islam bukanlah agama yang menghalang kemajuan dalam kehidupan manusia bahkan Islam itu agama yang menyeru ke arah kemajuan.

Namun Islam tidak hanya mementingkan kemajuan dari sudut pembangunan dan teknologi semata-mata bahkan sudut kerohanian, modal insan dan akhlak juga amat ditekankan oleh Islam dalam mengimbangi kemajuan luaran.

Fenomena yang disifatkan tanpa rahsia dalam kalangan pengguna media sosial bagaikan suatu penyakit yang semakin membarah. Fenomena sebegini menyaksikan manusia bagaikan tiada sifat malu dalam diri.

Apabila tiada sifat malu maka tiada lagi penjagaan ke atas maruah. Kita sering mendengar pengguna-pengguna media sosial yang merayu cinta dalam status yang ditulis, berkasih sayang dalam media sosial demi menunjukkan romantik dalam hubungan bahkan terdapat paparan gambar yang mengghairahkan sama ada khusus untuk buah hatinya atau pun kepada khalayak yang umum.

Perilaku sebegini mencerminkan rosaknya nilai dan maruah seseorang muslim tersebut. Inilah yang disebut medium tanpa rahsia apabila segala perkara termasuk isu yang sulit turut dijadikan status bagi mendapatkan jumlah “likers” yang tinggi.

Perkara inilah yang dibimbangi oleh kita semua kerana ia mencerminkan manusia tanpa tamadun kerana tiada batasan dalam soal kehidupan dan pergaulan.

Benarlah bahawa sabda Nabi Muhammad SAW dalam hadis yang diriwayatkan oleh Abu Mas’ud Radhiallahu’Anhu:“Sesungguhnya apa yang didapati oleh manusia daripada kata-kata para nabi terdahulu ialah apabila kamu tidak berasa malu maka lakukanlah apa yang kamu suka.” (Riwayat al-Bukhari).

Maka kita dapat lihat bagaimana manusia yang hidup tanpa ada wujud perasaan malu di dalam dirinya seakan-akan mengembalikan manusia hidup tanpa ada tamadun.

Bahkan tamadun yang berasaskan kemajuan sematamata tanpa pembangunan modal insan adalah tamadun jahiliyyah.

Akibat perasaan malu yang sudah terhakis dalam diri seseorang, kita dapat lihat bagaimana pasangan kekasih saling menghamburkan cumbuan menerusi kata-kata yang merangsang dan tidak kurang juga medium sosial menjadi medium manusia saling mencaci dan melemparkan fitnah antara satu sama lain serta membuka aib saudaranya sendiri demi menjatuhkan maruah orang yang tidak disukai.

Sedangkan secara jelas,Allah menyuruh agar menutup aib saudara kita di khalayak ramai. Abu Hurairah Radhiallahu’Anhu meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda:“Dan sesiapa yang menutup aib seorang muslim maka Allah akan menutupi aibnya di dunia dan akhirat.” (Riwayat Muslim).

Menjadi kewajipan ke atas muslim memelihara maruah dirinya dan saudaranya yang lain sama ada muslim atau bukan.

Membuka aib seseorang akan menyebabkan permusuhan dan perbalahan dalam kalangan manusia bahkan boleh menimbulkan fitnah.

Laman sesawang dan media sosial sepatutnya dijadikan medium dakwah dan menambahkan ilmu serta pengetahuan dalam konteks jalinan hubungan persaudaraan dan kenalannya.

Berjayanya pihak musuh apabila menjadikan umat Islam terus hanyut dengan kemodenan dunia hingga hilangnya keimanan dan ketakwaan.

Beberapa perkara yang mesti diperhatikan dalam soal memelihara maruah dalam media sosial ialah:

1. Wajib menutup aurat dengan sempurna dan tidak mendedahkan aurat di khalayak ramai.

2. Jaga pertuturan dan bahasa dalam menulis status. Jangan sampai membuka aib, menimbulkan fitnah, menghina dan menjurus ke arah zina.

3. Jadikan media sosial sebagai medium dakwah, menambah ilmu pengetahuan serta menjalinkan hubungan silaturrahim sesama umat Islam.


“Sesungguhnya orang-orang yang suka menghebahkan tuduhantuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian).” (Surah al-Nur : 19).

Khutbah Jumaat: Teguh Kita, Menang Bersama

Petikan Khutbah Jumaat 18 Jun 2021M/ 17 Zulkaedah 1442H JAWI

Teguh Kita, Menang Bersama

Perpaduan adalah asas kepada kemakmuran negara. Ianya memerlukan penglibatan semua pihak sama ada para pemimpin dan setiap warganegara biarpun berbeza bangsa, pangkat dan pegangan agama.

jawi_logo.jpg
Sebagai umat Islam, kita wajib berpegang teguh terhadap tuntutan agama dan memelihara nilai perpaduan sebagaimana firman Allah SWT di dalam surah Ali ‘Imran ayat 103 yang bermaksud : “Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara...”

Pada 15 Jun 2021, Selasa, YAB Perdana Menteri telah mengumumkan Pelan Pemulihan Negara: Peralihan Fasa PKP Secara Berperingkat yang merupakan satu strategi peralihan keluar secara berfasa dari kemelut pandemik COVID-19. Kita ketahui bahawa jumlah kes positif COVID-19 masih berada pada tahap yang membimbangkan.


Namun kita juga merasa resah terhadap keadaan ekonomi negara yang sedang melalui cabaran untuk mengekalkan kestabilannya.


Justeru, kerajaan telah merangka satu pelan pemulihan bagi memastikan negara kita berjaya untuk bebas daripada cengkaman pandemik yang menjadi musuh utama kita hari ini.


Kerajaan telah merangka pelan ini dengan membuat pertimbangan sebaik mungkin bagi memastikan supaya setiap keputusan yang diambil adalah untuk melindungi nyawa dan memastikan kelangsungan hidup rakyat.


Ia juga mengambil kira ancaman COVID-19 yang masih menular dalam komuniti dan bilangan kes aktif yang tinggi di hospital.

Pelan ini merupakan satu panduan yang dirangka secara berhati-hati berdasarkan data dan sains untuk membolehkan kita semua kembali kepada kehidupan harian biasa.


Di samping itu, peningkatan bekalan vaksin sebanyak 16 juta dos pada hujung bulan Julai ini serta peningkatan kadar pemberian vaksin harian telah memberikan keyakinan kepada kita untuk menjayakan Pelan Pemulihan Negara.

Strategi Pelan Pemulihan Negara merangkumi empat fasa dan akan melibatkan pelan peralihan fasa PKP secara berperingkat. Setiap fasa pelan pemulihan ini berpaksikan kepada data yang bersandarkan tiga indikator ambang utama.


Kita sekarang sedang berada di Fasa Pertama iaitu PKP dilaksanakan secara menyeluruh dan hanya perkhidmatan perlu sahaja dibenarkan beroperasi.

Nilai ambang untuk peralihan ke fasa seterusnya diukur apabila purata kes positif berada di bawah paras 4000 kes sehari, penggunaan katil di ICU berada pada tahap sederhana dan kadar vaksinasi populasi negara telah mencapai 10 peratus yang menerima dua dos suntikan vaksin.

Fasa Kedua pula merupakan kesinambungan daripada Fasa Pertama dengan aktiviti sosial dan kawalan pergerakan terus dikawal dengan ketat.

Aktiviti ekonomi akan dibuka secara berperingkat dengan membenarkan kapasiti pekerja sehingga 80 peratus di premis.


Pendekatan senarai positif diteruskan iaitu hanya sektor yang tersenarai dibenarkan beroperasi manakala yang tidak tersenarai masih ditutup.


Nilai ambang untuk peralihan ke fasa seterusnya ditentukan apabila jumlah kes positif harian berada di bawah 2000 kes, penggunaan katil di ICU adalah mencukupi dan kadar vaksinasi populasi negara mencapai 40 peratus yang telah menerima dua dos suntukan vaksin.

Fasa Ketiga pula melibatkan peralihan daripada pendekatan senarai positif kepada senarai negatif, iaitu di mana semua aktiviti ekonomi dibenarkan beroperasi kecuali aktiviti yang berisiko tinggi untuk jangkitan COVID-19 yang masih ditutup.


Daripada Fasa Ketiga, kita akan dapat beralih kepada Fasa Keempat sekiranya kita berjaya mencapai nilai ambang berikut iaitu purata kes harian COVID-19 menurun ke paras bawah 500 kes, sistem kesihatan awam berada di paras selamat termasuk kadar penggunaan katil di ICU di paras mencukupi dan 60 peratus populasi negara ini telah menerima dua dos suntikan vaksin.

Fasa Keempat adalah fasa terakhir Pelan Pemulihan Negara di mana kita seboleh mungkin dapat kembali semula kepada norma kehidupan seharian. Semua sektor ekonomi akan dibuka, lebih banyak aktiviti sosial akan dibenarkan, perjalanan rentas negeri dibolehkan dan pelancongan domestik juga akan dibuka tertakluk kepada SOP yang ketat.


Fasa ini dapat dilaksanakan apabila bilangan kes COVID-19 adalah rendah, sistem kesihatan awam di tahap selamat dan program vaksinasi telah mencapai tahap imuniti berkelompok atau herd immunity selewatnya pada akhir tahun ini.

Sidang jemaah yang dirahmati Allah, Inilah masanya kita membuktikan kecintaan kepada negara tercinta.


Keteguhan kita dalam memastikan kejayaan melawan pandemik COVID-19 mestilah dibuktikan dengan semua pihak berganding bahu menjayakan pelan pemulihan ini dengan memberikan sokongan penuh kepada setiap usaha dan tindakan yang telah direncanakan. Ingatlah bahawa keteguhan kita ini adalah demi kebaikan dan kemenangan kita agar kesejahteraan negara terus dapat dinikmati.


Imam al-Bukhari meriwayatkan hadis, daripada Abu Musa al-Asy’ari Radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah SAW bersabda : Bermaksud : “Sesungguhnya orang mukmin dengan mukmin yang lain itu diibaratkan seperti bangunan yang saling kuat menguat antara satu sama
lain, lalu Baginda memasukkan antara jari-jarinya.”


Mimbar ingin mengingatkan, janganlah timbul sikap prejudis sehingga menjadi penyebab kepada sebaran maklumat yang tidak benar,
mempengaruhi orang lain sehingga melanggar undang-undang dan peraturan, membuat kritikan dan tohmahan yang sia-sia di media-media sosial dan pelbagai lagi tindakan yang boleh menggagalkan pelan pemulihan ini.

Kepada mereka yang masih belum mendaftar untuk mendapatkan suntikan vaksin, segeralah berbuat demikian di aplikasi MySejahtera.

Sehingga kini, jumlah mereka yang telah berdaftar adalah seramai kira-kira 13.8 juta. Sasaran kita adalah untuk memastikan sekurang-kurangnya 26 juta populasi di Malaysia diberi vaksin menjelang akhir tahun ini bagi mencapai imuniti kelompok.
Sementara itu, kita mestilah terus bersabar dan berdisiplin. Amalkan disiplin kendiri yang tinggi walaupun sudah divaksinasi.


Lebih tinggi disiplin kita menjaga SOP, lebih cepat kes-kes harian COVID-19 turun, lebih ramai daripada kita mendapat suntikan vaksin, insya-Allah lebih cepat kita mencapai imuniti kelompok dan dengan izin Allah SWT kita akan dapat keluar daripada krisis yang sedang kita hadapi ini bersama-sama.


Kesimpulan yang dapat diambil daripada khutbah hari ini ialah:

Pertama: Sebagai umat Islam, kita wajib berpegang teguh terhadap tuntutan agama dan memelihara nilai perpaduan sesama kita.

Kedua: Kita mestilah berganding bahu menjayakan Pelan Pemulihan Negara dengan memberikan sokongan penuh kepada setiap usaha dan tindakan yang telah direncanakan.

Ketiga: Tingkatkan disiplin diri mematuhi setiap SOP dan berdoalah kepada Allah SWT semoga Pelan Pemulihan Negara ini akan menemui kejayaan.

Marilah kita hayati firman Allah SWT di dalam surah al-Anfal ayat 46: Bermaksud : “Dan taatlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya, dan
janganlah kamu berbantah-bantahan kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati), sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.”

Khutbah Jumaat: Jalan Keluar Menempuh Ujian Dan Dugaan

Petikan Khutbah Jumaat 18 Jun 2021M / 07 Zulqa’dah 1442H: JAIS

Jalan Keluar Menempuh Ujian Dan Dugaan

Kehidupan dunia adalah kehidupan yang sementara. Kehidupan yang sebenarnya adalah kehidupan akhirat yang pasti kekal selama-lamanya.

Sebenarnya kehidupan di dunia ini adalah ujian bagi setiap manusia dan masing-masing akan menerima ujian dari Allah SWT sama ada dalam bentuk kesusahan atau pun kesenangan.jais.jpg

Kita hari ini sedang berdepan ujian yang berbentuk kesusahan, ketakutan, dilanda wabak penyakit, kematian, kemiskinan, kehilangan harta benda dan kemerosotan ekonomi.

Kita sebagai umat Islam seharusnya menempuh semua ini dengan penuh kesabaran dan sepatutnya menerima segala yang berlaku ini sebagai peringatan penting untuk kita terus mempersiapkan diri dengan ilmu-ilmu yang sepatutnya, amalan-amalan soleh yang menguatkan jiwa dan juga persediaan-persediaan lain yang akan membantu kita untuk meneruskan kehidupan yang sejahtera.

Dengan keadaan sekarang, ramai antara kita yang hilang pekerjaan dan hilang punca pendapatan. Ini sememangnya ujian buat kita semua, bukan hanya di Malaysia tapi seluruh dunia mengalaminya.

Firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah ayat 155-157: Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta (kekurangan) hasil tanaman, dan berilah khabar gembira kepada orangorang yang sabar; (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan (musibah), lalu mereka berkata: „Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami akan kembali.‟ Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmat-Nya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk hidayah-Nya.”

Dalam kita menghadapi ujian dan musibah dari Allah SWT, seharusnya kita segera beringat serta memohon keampunan dari-Nya dan memohon kepada-Nya agar kita dihindarkan dan diselamatkan daripada ujian serta musibah yang berterusan.

Jangan sekali-kali kita berputus asa dari rahmat Allah dan ingatlah bahawa kita disuruh untuk berikhtiar serta berusaha sepenuh kemampuan kita untuk keluar dari kemelut dan musibah yang melanda.

Sebagai rakyat Malaysia kita seharusnya bersyukur atas kesungguhan pihak kerajaan yang begitu prihatin dalam membendung penularan wabak COVID-19 ini dan seterusnya melancarkan pelbagai inisiatif untuk membantu segenap lapisan rakyat. Mudah-mudahan segala usaha dan tindakan pihak kerajaan dapat membuahkan hasil yang baik.

Oleh itu, mimbar ingin menyeru bahawa setiap dari kita seharusnya turut sama membantu dengan mengambil langkah untuk menjaga kesihatan diri dan keluarga dengan mengikuti SOP yang telah ditetapkan.

Disamping itu kita juga harus bertanggungjwab terhadap kesejahteraan kewangan kita dan isi rumah kerana hanya kita yang lebih mengetahui sejauh mana kestabilan kewangan untuk kita meneruskan kehidupan yang selesa bersama keluarga tercinta.

Ramai dalam kalangan kita yang terkesan dan terjejas sumber pendapatannya yang seharusnya perlu disusun semula kewangan isi rumah agar lebih stabil dan berdaya tahan.

Bagi individu yang memiliki perniagaan pula, pengurusan kewangan untuk perniagaan juga amat penting bagi memacu perniagaan agar terus berjalan dan pada masa yang sama dapat melindungi sumber pendapatan dan kebajikan pekerja-pekerja.

Sehubungan itu, sekiranya ada dalam kalangan kita yang masih berhadapan dengan masalah kewangan atau yang berkaitan dengan pinjaman, silalah berhubung dengan pihak yang berkaitan sama ada Bank Negara Malaysia, Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit atau pun institusi lain yang berkenaan.

Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) menyediakan tips-tips pengurusan kewangan yang berhemat, modulmodul pembelajaran bagi memantapkan lagi pengurusan kewangan individu dan mereka juga menyediakan khidmat kaunseling dan pengurusan kewangan kepada individu dan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) seperti bantuan bayaran balik pinjaman secara bersasar.

Khidmat-khidmat ini adalah percuma kepada semua individu dan PKS dan ia boleh didapati di laman web rasmi AKPK iaitu www.akpk.org.my. Semoga dengan usaha dan tindakan yang cepat ini akan membantu kita untuk mendapat kesejahteraan kewangan dan keselesaan kehidupan.

Mengakhiri khutbah ini, marilah sama-sama kita mengambil pengajaran dan penghayatan agar dijadikan pedoman dan panduan kita. Antaranya ialah:

1. Umat Islam hendaklah meyakini bahawa disebalik ujian dan dugaan itu ada hikmah yang tersendiri yang hanya Allah SWT sahaja yang mengetahuinya.

2. Umat Islam hendaklah tahu bahawa disebalik kesusahan dan kesempitan hidup yang dihadapi itu ada pihak atau agensi yang dapat membantu untuk meringankan beban yang dihadapi.

3. Umat Islam hendaklah sedar bahawa sesuatu musibah yang terjadi itu adalah kehendak Allah SWT yang menuntut kesabaran dan ketakwaan kita agar dikurniakan jalan keluar yang terbaik.

“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan) dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan).” (Surah ali Imran : 200).

Khutbah Jumaat : Menerima Rukhsah, Mengelakkan Mudarat

Petikan Khutbah Jumaat 11 Jun 2021M/ 30 Syawal 1442H JAWI


Menerima Rukhsah, Mengelakkan Mudarat


Pandemik COVID-19 yang melanda dunia dan negara kita telah merubah segalanya. Pelbagai sektor telah terjejas termasuklah sektor sosial yang melibatkan pengimarahan masjid dan surau terutama solat jumaat dan solat fardu berjemaah.

jawi_logo.jpg
Ramai yang tidak dibenarkan hadir sehingga mencetuskan pelbagai spekulasi terhadap kerajaan.

Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (MKI) pada 15 Mac 2020 menyatakan persetujuan berhubung isu penangguhan aktiviti masjid dan surau termasuk solat Jumaat dan solat berjemaah berdasarkan pertimbangan terhadap mudarat yang amat besar.


Walaubagaimanapun, dalam tempoh PKP yang sedang dikuat kuasakan kali ini, solat Jumaat dan solat fardu berjemaah tetap dilaksanakan di masjid, surau Jumaat dan surau dengan menghadkan bilangan jemaah dan hanya dibenarkan kepada pegawai dan ahli jawatankuasa kariah sahaja.

Tentunya ramai dalam kalangan umat Islam yang merasa gusar dan resah kerana terpaksa meninggalkan solat Jumaat dan digantikan dengan solat zohor memandangkan ia adalah suatu kewajipan dalam Islam.


Benar,melaksanakannya adalah suatu ‘azimah iaitu hukum asal yang disyariatkan pada permulaannya.


Namun, Islam juga telah memberikan rukhsah iaitu keringanan kepada umatnya sebagai suatu rahmat daripada Allah SWT kerana sebab-sebab tertentu seperti wabak yang menular dan merbahaya ini.


Firman Allah SWT menerusi surah al-Nisa’, ayat 28 yang dibacakan di permulaan khutbah tadi : Bermaksud: “Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah.”

Melaksanakan solat Jumaat adalah suatu kefarduan dalam Islam khususnya kepada kaum muslimin. Dalam melaksanakan kewajipan ini, Islam sangat tegas dan memberi ancaman terhadap golongan yang meremehkan serta bersikap ambil mudah untuk meninggalkannya.


Kita juga perlu sedari bahawa, ajaran Islam adalah bersifat praktikal dan mempunyai keluasan agar ia tidak membebankan umatnya.


Dalam hal ini, Imam Abu Daud RH meriwayatkan daripada Usamah bin ‘Umair al-Huzli RA: Bermaksud: “Sesungguhnya beliau menyaksikan Nabi SAW ketika (peristiwa) Hudaybiah pada hari Jumaat, hujan telah turun kepada mereka (para sahabat) yang belum (tahap) membasahi bahagian bawah selipar mereka. Lalu Baginda memerintahkan mereka agar menunaikan solat di
persinggahan mereka (masing-masing).”

Berdasarkan hadis tersebut, terdapat dua perkara yang menjadi faktor diberikan rukhsah untuk meninggalkan solat Jumaat.


Selain faktor musafir, rukhsah juga diberikan atas faktor keuzuran kerana kebimbangan terhadap cuaca yang buruk. Jika cuaca buruk seperti hujan turut diberikan rukhsah dan keringanan, apatah lagi situasi kini dengan penularan wabak COVID-19 yang membawa ancaman kepada kesihatan dan sangat berisiko tinggi sehingga boleh menyebabkan kematian.


Bukankah Islam mengajar kita untuk menjauhi mudarat yang besar bahkan ianya termasuk dalam aspek maqasid as-Syariah iaitu memelihara nyawa manusia.


Justeru, mereka yang tidak dibenarkan hadir solat Jumaat dalam keadaan ini tidak tertakluk kepada hukum makruh atau haram kerana mereka termasuk dalam golongan yang mendapat uzur untuk tidak pergi melaksanakan solat Jumaat.

Tentunya dalam tempoh PKP ini, ramai dalam kalangan mereka yang melazimi solat berjemaah di masjid tidak dibenarkan hadir.


Namun ingatlah bahawa Allah SWT tetap memberikan ganjaran kerana kelaziman mereka menghadirkan diri ke rumah Allah.


Kepatuhan kepada Perintah Kawalan Pergerakan ini juga sebenarnya adalah berdasarkan kepada kaedah fiqh iaitu ‘kemudaratan mesti dihilangkan’ dengan cara kekal berada di rumah.

Justeru, laksanakanlah solat secara berjemaah di rumah bersama anak dan isteri di samping memperbanyakkan akitiviti kerohanian seperti berzikir, membaca al-Quran dan bermunajat kepada Allah SWT.

Dalam kesempatan ini juga, khatib ingin mengingatkan kepada semua masyarat supaya akur dengan perintah pihak berkuasa terutama mengenai pengimarahan masjid dan surau.


Jauhilah perbuatan provokasi di media-media sosial dengan mempertikaikan setiap arahan dan SOP sehingga mempengaruhi orang lain dan menjadi asbab kepada pelanggaran terhadap arahan ini.


Kepada para agamawan, pemimpin setempat dan influencer,marilah bersama-sama memberi peringatan dan mendidik masyarakat untuk menjadi warga yang berdisiplin tinggi demi memastikan keselamatan diri daripada ancaman wabak pandemik ini.

Sebagai seorang Muslim, kita mestilah berusaha menjauhi perbuatan yang boleh menimbulkan keresahan dan kebimbangan orang ramai, apatah lagi memburukkan keadaan.


Jadilah warganegara yang bertanggungjawab untuk kesejahteraan negara. Sesungguhnya sebagai rakyat, kita wajib meletakkan ketaatan dan kepatuhan kepada pemerintah selagi mana ianya dilakukan demi kemaslahatan umat dan negara.


Kesimpulan yang dapat diambil daripada khutbah hari ini ialah:

Pertama: Fahamilah mengenai rukhsah meninggalkan solat Jumaat dalam tempoh pandemik COVID-19 supaya kita dapat mengelakkan sebarang keraguan.


Kedua: Laksanakanlah solat secara berjemaah di rumah bersama anak dan isteri di samping memperbanyakkan akitiviti kerohanian di rumah seperti berzikir, membaca al-Quran dan bermunajat kepada Allah SWT.

Ketiga: Jauhi perbuatan yang boleh menimbulkan keresahan dan kebimbangan orang ramai. Jadilah warganegara yang bertanggungjawab demi kesejahteraan negara.

Marilah kita hayati firman Allah SWT dalam surah an-Nisa’, ayat 59: Bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.”

Khutbah Jumaat: Kaedah Syarak Menangani Covid-19

Petikan Khutbah Jumaat 11 Jun 2021M / 01 Zulqa’dah 1442H: JAIS

Kaedah Syarak Menangani Covid-19

“Allah tidak menjadikan keatas kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama”. Itulah Maksud ayat yang menjadi mukaddimah khutbah kita pada hari ini. Allah tidak membebankan perkara yang menyulitkan.jais.jpg

Hadis yang diriwayatkan daripada A’isyah Radhiallahu’anha bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya aku diutuskan dengan membawa agama yang mudah”. (Riwayat al-Tabarani).

Dalam suasana pandemik Covid-19 dan lockdown ini, ada pihak yang berpandangan secara negatif dengan mengatakan; “S.O.P. Covid-19 dalam pelaksanaan fardu Jumaat dan solat-solat fardu yang lain telah dihadkan bilangan jemaahnya, menetapkan penjarakan antara jemaah, memakai penutup separuh muka, tidak bersalaman, adalah kehendak Pertubuhan Kesihatan Sedunia atau W.H.O. yang tidak perlu kita ikut”.

Andai pandangan yang tidak berasas ini mempengaruhi penilaian sebilangan besar masyarakat, pastinya penularan wabak Covid-19 ini akan berganda-ganda peningkatannya.

Prinsip  agama yang mudah membolehkan kita berpegang kepada kaedah :“Tidak diingkari berlakunya perubahan hukum disebabkan perubahan masa dan tempat.”

Pendekatan Kaedah Fiqhiyyah yang boleh dirujuk dalam mencegah wabak Covid-19 adalah: Salah satu kaedah yang dikemukakan oleh Imam Muhammad ‘Izzuddin bin Abdul Salam mengembalikan fiqh keseluruhannya kepada dua kalimah: “Menolak kerosakan hendaklah didahulukan daripada mencari kemaslahatan.”

Dari kaedah inilah terpecahnya lima puluh kaedah, bahkan ada yang mengatakan 200 kaedah.

Dalam isu menghadkan bilangan jemaah solat Jumaat, melakukan penjarakan antara saf, memakai pelitup muka, sudah disepakati oleh pakar perubatan yang ianya boleh menghindari penularan wabak Covid-19. S

ementara terdapat golongan yang mendakwa tuntutan amalan syariat seperti merapatkan saf, galakan mengimarahkan masjid dan surau adalah tuntutan syariah dan mengandungi maslahah.

Kaedah yang digunakan dalam Islam Antara menolak mafsadah (keburukan) dan mendatangkan maslahah, menolak keburukan hendaklah diutamakan.

Contohnya dosa dengan pahala, meninggalkan dosa lebih diutamakan dari membuat perkara galakan kerana wabak disini adalah mafsadah (keburukan) sedangkan merapatkan saf, meramaikan

Jemaah adalah maslahah (kebaikan). Maka menolak keburukan hendaklah didahulukan dari mencari kemaslahtan.

Apatah lagi wajib kita menolak kemudaratan tersebut, sedangkan maslahah yang hendak dibuat itu hukumnya sunat. Apabila bertembung antara wajib dan sunat, utamakan yang wajib

Kaedah Fiqhiyyah yang kedua: Kemudharatan hendaklah dihilangkan”. Sumber kaedah ini adalah merujuk kepada hadis yang diriwayatkan oleh Abi Saad Radhiallahu’anhu bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Tidak memudaratkan orang lain dan tidak dimudaratkan oleh orang lain”. (Riwayat Ibn Majah).

Dalam hal berkenaan penularan wabak, panduan daripada peringatan Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Amru Radhiallahu’anhuma yang bermaksud: “Jika kamu mendengar wabak melanda sesuatu negeri, maka jangan kamu memasukinya. Dan jika kamu berada di daerah itu janganlah kamu keluar darinya.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Panduan Nabawi ini menunjukkkan pelaksanaan S.O.P.-S.O.P. PKP dan Lockdown adalah seiring dengan tuntutan syariat dan bertujuan untuk tidak memudaratkan diri sendiri dan orang lain

Kaedah ketiga: Kesulitan mengundang kemudahan”. Ada orang berpandangan: dengan menghadkan bilangan kehadiran Jemaah solat Jumaat dan solat fardu lain di masjid dan surau, juga mengadakan S.O.P. adalah perbuatan meringan-ringankan hukum agama.

Sekali-kali tidak, bahkan ia seiring dengan kaedah tersebut. Merapatkan saf, memenuhkan masjid adalah tuntutan.

Namun apabila kita tidak lagi pergi dan berhimpun beramai-ramai di masjid dan merapat-rapatkan saf ketika wabak sedang melanda akan lebih memudahkan umat Islam mengamalkan ibadah tersebut dirumah.

Kaedah keempat ialah:  Adat menjadi Hukum”. Kaedah ini berdasarkan athar yang diriwayatkan daripada ibnu Mas’ud radhiallahu’anhu bahawa beliau berkata: َ “Apa yang dianggap oleh kaum muslimin baik, maka ia disisi Allah juga baik”. (Riwayat Ahmad).

Adat semasa penularan wabak Covid-19 telah berubah. Salam tidak lagi diiringi dengan bersalaman dan berpelukan. Kesemua itu menjadi adat yang baru dalam kehidupan era pandemik ini.

Adat ini telah menjadi hukum yang baru dalam situasi kita pada hari ini untuk menyelamatkan nyawa sendiri dan orang lain.

Kaedah kelima: Segala perkara sesuai dengan maksud pembuatnya”.

Kaedah ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh umar bin al-Khattab Radhiallahu’anhu bahawa Rasulullah SAW bersabda:  “Sesungguhnya segala amalan itu berdasarkan niat”. (Riwayat al-Bukhari)

Apabila dihadkan bilangan kehadiran dalam solat-solat fardu di masjidmasjid ataupun surau-surau, ini membawa kepada sebahagian umat Islam tidak lagi dapat berjemaah terutamanya solat fardu Jumaat.

Maka ada pula yang berpandangan: “berdosa bagi lelaki yang tidak melakukan solat Jumaat tiga kali berturut-turut dan wajib bertaubat. Pendapat ini tidak tepat, kerana ketidakhadiran mereka untuk menunaikan solat Jumaat adalah mengikut hukum ketika darurat.

Tidak sedikitpun niat mereka untuk meringanringankan tuntutan Jumaat. Hukum ini diputuskan oleh pemerintah dengan merujuk kepada Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor.

Ini selaras juga dengan kaedah fiqhiyyah yang lain: “Tindakan pemerintah terhadap rakyat mestilah dihubungkan kepada kemaslahatan”. Tindakan pemerintah adalah sejalan dengan kepentingan umum, bukan kepentingan diri

Pengajaran dan penghayatan yang sama-sama dapat kita renungkan daripada khutbah hari ini adalah:

1. Umat Islam hendaklah sedar bahawa penetapan S.O.P. berkait dengan Covid-19 adalah bertepatan dengan maksud pensyariatan hukum syarak dengan mengguna cara dan kaedah yang sahih dan diterima pakai.

2. Umat Islam hendaklah memahami bahawa tiada seorang pun boleh mengeluarkan hukum semasa sebelum meneliti fakta sebenar dan melalui proses dan kaedah-kaedah pengeluaran hukum.

3. Kita hendaklah memberi kepercayaan penuh kepada Jawatankuasa Fatwa Negeri sebagai pihak yang berautoriti dalam menentukan hukum terhadap permasalahan semasa.

4. Ulama yang takutkan Allah SWT adalah ulama yang tidak akan memberikan pandangannya dengan cara yang menyebabkan kekeliruan dan pertelagahan dalam kalangan masyarakat dan menimbulkan kebencian kepada individu tertentu atau pihak berkuasa agama.

“Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) Rasul-Nya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.” (Surah al-Nisa’ : 59).

Khutbah Jumaat : Patuh Syariah Menjamin Keberkatan Harta

Petikan Khutbah Jumaat 4 Jun 2021M/ 23 Syawal 1442H JAWI

Patuh Syariah Menjamin Keberkatan Harta

Allah SWT menciptakan harta untuk keperluan manusia. Dalam kehidupan individu, harta adalah sebagai wasilah bagi memenuhi keperluan.jawi_logo.jpg

Sementara bagi Negara pula, harta sebagai wasilah pembangunan dan sumber kekuatan. Islam meletakkan kepentingan kepada umatnya untuk menjaga dan menguruskan harta secara bijaksana, tersusun dan patuh Syariah kerana ia akan dipertanggungjawabkan kepada kita di akhirat kelak.

Firman Allah SWT di dalam surah al-Furqan ayat 67 yang bermaksud : “Dan juga mereka (yang diredai Allah itu ialah) yang apabila membelanjakan hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut; dan (sebaliknya) perbelanjaan mereka adalah betul sederhana di antara kedua-dua cara (boros dan bakhil) itu.”

Islam telah mengatur aktiviti-aktiviti ekonomi berlandaskan syariat di bawah konsep muamalah termasuklah aspek perancangan harta, pembiayaan patuh syariah, pengurusan simpanan dan lain-lain.

Sesungguhnya, perancangan pengurusan kewangan merupakan salah satu tuntutan agama yang bertujuan untuk mengharmonikan kehidupan kita seterusnya mencapai keredaan dan kerahmatan daripada Allah SWT.


Pandemik COVID-19 telah mengubah struktur kehidupan masyarakat dan landskap kewangan setiap individu. Kesannya ramai dalam kalangan kita yang terjejas pendapatan akibat perniagaan tergendala, hilang pekerjaan, peningkatan kos sara hidup serta pelbagai lagi kesan yang dihadapi.


Situasi ini menuntut kita untuk mengubah cara hidup supaya kita dapat menguruskan kewangan yang lebih stabil dan berdaya tahan.

Mimbar mengingatkan kepada para jemaah dan masyarakat, sekiranya sedang berhadapan dengan masalah kewangan atau yang
berkaitan dengan pembiayaan dan memerlukan khidmat nasihat kewangan, silalah berhubung dengan pihak yang berkaitan sama ada Bank Negara Malaysia (BNM), Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) atau Institusi-institusi lain yang berkaitan.


Dengan cara ini, ianya sedikit sebanyak dapat membantu kita menguruskan kewangan walaupun berhadapan dengan kesan pandemik ini. Tambahan pula, perancangan pengurusan kewangan merupakan salah satu tuntutan agama.

Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) sejak ditubuhkan pada tahun 2006 telah memberikan perkhidmatan kaunseling kepada hampir 1.2 juta individu melalui khidmat nasihat kewangan.


Daripada jumlah tersebut, lebih daripada 330,000 orang telah mengambil bahagian dalam program pengurusan kredit iaitu pelan pembayaran balik yang sesuai dengan kemampuan melalui rundingan dengan penyedia perkhidmatan kewangan.


Pihak ini akan menawarkan penyelesaian secara percuma bagi membantu individu, perusahaan kecil dan sederhana untuk menguruskan perbelanjaan dan hutang serta menggalakkan amalan pengurusan kewangan yang berhemat.

Salah satu daripada aktiviti utama di dalam pengurusan kewangan Islam ialah menyimpan harta. Sememangnya menjadi kewajipan setiap muslim untuk menyimpan harta mereka menurut kaedah yang patuh syariah melalui kontrak-kontrak yang ditawarkan oleh penyedia perkhidmatan kewangan.


Ingatlah bahawa Islam mencegah umatnya memperoleh dan mengumpul harta melalui jalan riba, perjudian dan penipuan sama ada sedikit atau banyak.


Allah SWT telah memberi amaran melalui firman-Nya di dalam surah al-Baqarah ayat 279 : “Oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat). Dan jika kamu bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta kamu. (Dengan yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa, dan kamu juga tidak dizalimi oleh sesiapa.”

Di sinilah peranan syariat Islam untuk melindungi masyarakat daripada kehancuran yang sering terdapat di dalam pelaburan atau simpanan di dalam perbankan konvesional dan syarikat insurans.


Oleh kerana itu, menjadi tanggungjawab kita untuk segera beralih kepada produk pembiayaan, takaful dan simpanan yang berkonsepkan patuh syariah termasuklah simpanan persaraan kita dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Simpanan Syariah KWSP merupakan pilihan yang ditawarkan bagi membolehkan ahli KWSP memilih untuk akaunnya diuruskan dan dilaburkan mengikut prinsip patuh Syariah dan prinsip alam sekitar, sosial dan tadbir urus.


Semua aset pelaburan akan melalui proses saringan Syariah yang ketat bagi mengelakkan elemen seperti riba, gharar (ketidakpastian dalam kontrak), perjudian dan perkhidmatan tidak halal. Walau bagaimanapun sejak ia dilancarkan pada tahun 2016, peratusan pencarum beragama Islam yang memilih untuk menukar simpanan konvensional mereka kepada simpanan Syariah KWSP masih rendah.

Justeru, mimbar mengajak sidang Jemaah dan rakyat sekalian, segeralah membuat penukaran akaun simpanan KWSP kepada simpanan Syariah jika masih belum melaksanakannya. Ingatlah bahawa harta yang diperolehi daripada sumber yang halal, disimpan dan dibelanjakan dengan cara patuh syariah akan membawa keberkatan dalam hidup kita dan keluarga.


Sesungguhnya kehidupan kita di dunia ini sangat memerlukan keredaan dan keberkatan daripada Allah SWT.


Marilah kita menjadi warga yang prihatin dengan menghulurkan sumbangan berupa wang ringgit dan barang keperluan harian kepada mereka yang terjejas pendapatan dan menghadapi kesusahan terutamanya dalam tempoh PKP 3.0 ini.

Lihatlah jiran tetangga yang memerlukan bantuan terutama mereka yang sedang dikuarantin kerana tentunya ada kalangan mereka yang turut terjejas sumber pendapatan mereka.


Dalam pada itu, masjid, surau Jumaat dan surau juga mestilah turut sama menghulurkan sumbangan kepada anak-anak kariah yang memerlukan bantuan tanpa mengira latar belakang kaum dan agama.


Mimbar mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan penghargaan dan terima kasih kepada semua warga Wilayah Persekutuan yang prihatin dan suka memberikan pertolongan tanpa mengira agama, kaum dan warna kulit sama ada di dalam negara atau luar negara seperti rakyat Palestin baru-baru ini.

Sesungguhnya Allah SWT pasti akan memberikan ganjaran yang berlipat kali ganda kepada mereka yang ikhlas menghulurkan pertolongan dan sumbangan demi mengharapkan rahmat dan keberkatan-Nya.

Sebagai bukti kehambaan kita kepada Allah SWT, marilah kita berdoa semoga Allah SWT menmberikan kejayaan kepada usaha-usaha melawan pandemik COVID-19. Ingatlah juga bahawa kita mesti berganding bahu, saling berdamai, tolong-menolong, sokong-menyokong, empati dan saling mendoakan antara satu sama lain untuk memastikan negara ini bebas daripada cengkaman pandemik ini.

Mengakhiri khutbah pada hari ini, renungkan beberapa kesimpulan sebagai pedoman kita bersama:

Pertama: Harta adalah amanah Allah SWT. Uruskanlah harta dengan cara yang menepati Syariah demi meraih keberkatan dan keredaan Allah SWT.

Kedua: Dapatkan nasihat kewangan daripada pihak yang berautoriti seperti Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit bagi menyelesaikan masalah kewangan yang berkaitan dengan pembiayaan dan memerlukan khidmat nasihat kewangan.

Ketiga: Pilihlah produk pembiayaan, takaful dan simpanan yang patuh syariah termasuklah simpanan persaraan kita dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). .

Renungkan firman Allah SWT di dalam surah al-Kahfi ayat 46: Bermaksud : “Harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan hidup di dunia; dan amal-amal soleh Yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi Tuhanmu sebagai pahala balasan, dan lebih baik sebagai asas Yang memberi harapan.”